حاج فردوسی، سال‌ها به جستجوي راهي براي رسيدن به کمال و سعادت بود. با بزرگان و صاحب‌نامان عرفان و سير و سلوک، مجالست‌ها کرد و آثار بسياري در اين باره مطالعه نمود ولي به نتيجه‌اي نرسيد. ثمره‌ي اين جستجوها،‌ آشنا شدن با کمبودها و بيش‌بودهاي برنامه‌هاي مختلف تربيتي و طريقه‌هاي مختلف عرفاني بود.
سپس به جريان اصيل حوزه‌هاي علميه‌ي شيعه پيوست و عمل به واضحات و مسلمات احکام عملي اسلام، در سايه‌ي اعتقاد به مسلّمات و محکمات عقايد اماميه را راهي مطمئن براي رسيدن به تکامل دنيوي و اخروي يافت.
او اعتقاد به واضحات و مسلمات اعتقادي و عمل به واضحات و مسلمات احکام عملي را روش تربيتي خود برگزيد و تلاش نمود با سامان دادن به واضحات اعتقادي تشيع دوازده‌امامي و واضحات فقهي آن، نظامي جامع و برنامه‌اي مدون و قابل درک براي جويندگان کمال و سعادت ارائه نمايد. وي نظام جامع تربيتي خود را «منهاج فردوسيان» ناميد.
او تا کنون، چند کتاب در تبيين اين نظام جامع تربيتي ـ همراه با پرداختن به جزئيات آن ـ تأليف کرده که برخي از آنان منتشر شده است. اين کتاب‌ها به ترتيب الفبا، عبارتند از:
ـ آشنايي با منهاج فردوسيان؛
ـ استفساراتي از قواعد و قوانين منهاج فردوسيان؛
ـ استنهاجاتي بر مبناي منهاج فردوسيان؛
ـ اصول احتياط منهاج فردوسيان؛
ـ اصول استجماع منهاج فردوسيان؛
ـ بهشت و جهنم در منهاج فردوسيان؛
ـ دعا، زيارت و مناجات در منهاج فردوسيان؛
ـ رساله‌ي توضيح المسائل منهاج فردوسيان؛
ـ قرآن منهاج فردوسيان؛
ـ مجموعه‌ي قواعد نظري منهاج فردوسيان؛
ـ مجموعه‌ي قوانين عملي منهاج فردوسيان؛
ـ مبلغان منهاج فردوسيان؛
ـ مفاهيم راهبردي در منهاج فردوسيان؛
ـ مکاتباتي بر مبناي منهاج فردوسيان؛
ـ منابع منهاج فردوسيان؛
ـ مواعظ استادان منهاج فردوسيان؛
ـ موسيقي در منهاج فردوسيان؛
ـ نقدهايي بر مبناي منهاج فردوسيان؛

وي را کلمات قصاري است که تماماً مربوط به مباحث تربيتي «منهاج فردوسيان» است.
از آثار او، دوبيتي مشهوري است که در آن، با صراحت، آمدن «منهاج فردوسيان» را پايان عصر درخشندگي «عرفان» و «تصوف» بيان مي‌کند؛ مي‌گويد:

بر گوش جان نواي خوش «حاج» مي‌رسد
گويـــا رداي اطلــــس و ديــــباج مي‌رســــد
«عرفان» تمام گشت و «تصوف» به سر رسيد
اينــک لــواي «حضرت منهاج» مي‌رســـد

*******************

نقاط مهمي از زندگي و ديدگاه‌هاي حاج فردوسي که در شناخت «منهاج فردوسيان» مؤثر است، طي سؤال و جواب‌هايي تنظيم شده که از اين قرار است:

سؤال: آيا شما مجتهد هستيد؟
جواب: مجتهد به معني فقيه نيستم ولي به معني تلاشگر هستم.

سؤال: مقلد چه کسي هستيد؟
جواب: سالياني است که تقليد نمي‌کنم و محتاطم.

سؤال: محل سکونت شما کجاست؟
جواب: در جوار کريمه‌ي اهل بيت حضرت معصومه (سلام الله عليها)، در قم مقدسه ساکن هستم.

سؤال: فراهم آمدن منهاج فردوسيان چه مدتي طول کشيد؟
جواب: بعد از بيست سال سرگرداني و مطالعه و تحقيق و تحقق، به چشمه‌ي زلال «منهاج فردوسيان» رسيدم و همه را از عنايات خاصه‌ي مولايم حضرت صاحب الامر (روحي فداه) مي‌دانم.

سؤال: به چه کارهايي مشغول هستيد؟
جواب: تمام مشغوليت من در طول سال هاي اخير، استخراج، تنظيم و انتشار برنامه‌ي منهاج فردوسيان بوده است و همچنان براي آماده‌سازي نسخه‌ي دوم، تلاش علمي مي‌کنم.
همچنين پاسخگوي سؤالات تلفني و نامه‌هاي پستي و الکترونيکي مشتاقان سير الي الله با برنامه‌ي «منهاج فردوسيان» از سراسر دنيا مي‌باشم.

سؤال: از چه راه‌هايي مي‌توان با شما تماس برقرار کرد؟
جواب: از طريق ايميل: info@HajFerdowsi.ir

سؤال: محل برگزاري جلسات منهاج فردوسيان کجاست؟
جواب: جلسات هفتگي منهاج فردوسيان را به دليل مشغله‌ی علمی زیاد، تعطیل کردیم ولی تدریس برخی کتاب‌ها به صورت خصوصی در جریان است.

سؤال: استادان منهاج فردوسيان چه کساني هستند؟
جواب: جواب کامل در کتاب «آشنايي با منهاج فردوسيان» آمده است ولي به اجمال، رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) و دوازده جانشين معصومشان (عليهم‌السلام) را مي‌گوييم.

سؤال: منابع تأليف منهاج فردوسيان، چه کتاب‌هايي است؟
جواب: ليست کامل منابع منهاج فردوسيان، در کتاب «اصول استجماع منهاج فردوسيان» آمده است. اين منابع علاوه بر قرآن کريم، حدود شصت کتاب معتبر حديثي شيعه‌ي اثني عشريه است.

سؤال: موضع سياسي شما در قبال حاکميت چيست؟
جواب: معتقد به نظام ولايت فقيه به عنوان بهترين نوع حکومت در زمان غيبت امام عصر (ارواحنا فداه) هستم و رجال سياسي ايران و جهان را با عملکردشان مورد ارزيابي قرار مي‌دهم.

سؤال: آيا فعاليت اجتماعي يا سياسي هم داريد؟
جواب: هيچ.

سؤال: رابطه‌ي شما با مراجع تقليد چگونه است؟
جواب: آن بزرگواران را ستون‌هاي شريعت ناب و تشيع خالص در هر زمان مي دانم و همواره دعاگوي سلامتي و عزتشان هستم. ملاقات، سخنراني‌ها و توصيه‌هايشان را مغتنم مي‌شمارم.

سؤال: رابطه‌ي شما با صوفيه چگونه است؟
جواب: رابطه‌ي خاصي ندارم. هشتاد فرق منهاجي با صوفي را در کتاب «آشنايي با منهاج فردوسيان» نوشته‌ام.

سؤال: برخورد حکومت با عرفان‌هاي نوظهور را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
جواب: توقع ما از حکومتي که بر پايه‌ي تشيع خالص بنا شده و زمامداري آن بر عهده‌ي فقيه عادل است، برخورد جدّي و مداوم با فرقه‌ها و نحله‌هاي غيرشرعي نوظهور است.

سؤال: کتاب جامع منهاج فردوسيان چيست؟
جواب: کتابي در حدود هفت هزار صفحه است که تمام قواعد نظري و قوانين عملي، به همراه مستندات مفصل هر يک، در آن آمده است.

سؤال: چه زماني منتشر مي‌شود؟
جواب: با توجه به هزينه‌هاي زياد چاپ و نداشتن سرمايه‌گذار و مشتري، بعيد است اين کتاب چاپ شود ولي اين احتمال وجود دارد که در آينده‌ها به صورت نرم افزار ارائه گردد.

سؤال: آيا غير از کتاب «قواعد نظري و قوانين عملي منهاج فردوسيان»، کتاب ديگري هم تأليف کرده‌ايد؟
جواب: بله، چند کتاب ديگر به عنوان مکمّل برنامه‌ي تربيتي منهاج فردوسيان، تأليف کرده‌ام.

سؤال: نظر شما در مورد عرفان چيست؟
جواب: اين سؤال به صورت مفصل در کتاب «آشنايي با منهاج فردوسيان» پاسخ داده شده است. به آنجا مراجعه شود.

سؤال: نظر شما در مورد فلسفه چيست؟
جواب: گرچه آموختنش نقشي در سعادت و کمال انسان ندارد ولي اگر بتوان از اين مسير، به شبهات مخالفين پاسخ داد، (چنان که بعضي مدعي شده‌اند) فراگيري‌اش براي کسي که مي‌خواهد پاسخگوي شبهات باشد، مفيد به نظر مي‌رسد.