حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَهَا هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ» [1]
و برخى از مردم کسانی‌‏اند که سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بى [هیچ‏] دانشى از راه خدا گمراه کنند، و [راه خدا] را به ریشخند گیرند براى آنان عذابى خوارکننده خواهد بود.

سند 1:
عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى قَالَ: سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِ‌‌السَّلامُ) عَنْ قَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ» قَالَ: «مِنْهُ الْغِنَاءُ» [2]
راوی می‌گوید از امام صادق (که سلام بر ایشان باد) از معنی سخن خدا(یی که با عزت و جلال باد) [در قرآن کریم] «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند» پرسیدم، فرمودند: «از آن جمله است، موسیقی و آوازخوانی».

سند 2:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (عَلَیهِ‌السَّلامُ) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ: «الْغِنَاءُ مِمَّا وَعَدَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیهِ النَّارَ» وَ تَلَا هَذِهِ الْآیةَ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ‏» [3]
از امام باقر (که سلام بر ایشان باد) شنیدم که می‌فرمودند: موسیقی از آن چیزهایی است که خدا(یی که با عزت و جلال باد) بر آن، [در قرآن کریم] وعید آتش داده است. و این آیه را تلاوت کردند: «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بى [هیچ‏] دانشى از راه خدا گمراه کنند، و [راه خدا] را به ریشخند گیرند براى آنان عذابى خوارکننده خواهد بود».

سند 3:
عَنْ مِهْرَانَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ (عَلَیهِ‌السَّلامُ) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ: الْغِنَاءُ مِمَّا قَالَ اللهُ: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللهِ» [4]
راوی می‌گوید از امام صادق (که سلام بر ایشان باد) شنیدم که می‌فرمودند: موسیقی از جمله چیزهایی است که خدای تعالی [در قرآن کریم] در مورد آن فرموده‌ است: «و برخى از مردم، کسانی هستند که سخن بیهوده را خریدارند».

سند 4:
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ ‌هارُونَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ (عَلَیهِ‌السَّلامُ) یَقُولُ: «الْغِنَاءُ مَجْلِسٌ لَا یَنْظُرُ اللهُ إِلَى أَهْلِهِ وَ هُوَ مِمَّا قَالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللهِ» [5]
راوی می‌گوید: از امام صادق (که سلام بر ایشان باد) شنیدم که می‌فرمودند: موسیقی، مجلسی است که خدای تعالی به اهل آن نگاه نمی‌کند و آن از جمله چیزهایی است که خدا(یی که با عزت و جلال باد) [در قرآن] می‌فرماید: «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند تا از راه خدا گمراه کنند».

سند 5:
قَالَ الرِّضَا (عَلَیهِ‌السَّلامُ): «إعْلَمْ أَنَّ الْغِنَاءَ مِمَّا قَد وَعَدَ اللهُ عَلَیهِ النَّارَ فِی قَوْلِهِ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ‏» [6]
امام رضا (که سلام بر ایشان باد) فرمودند: بدان که موسیقی از آن چیزهایی است که خدای تعالی [در قرآن کریم] بر آن وعید آتش داده است در این سخنش «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بى [هیچ‏] دانشى از راه خدا گمراه کنند، و [راه خدا] را به ریشخند گیرند براى آنان عذابى خوارکننده خواهد بود».

سند 6:
عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا (عَلَیهِ‌السَّلامُ) یَقُولُ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللهِ (عَلَیهِ‌السَّلامُ) عَنِ الْغِنَاءِ فَقَالَ: هُوَ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللهِ» [7]
راوی می‌گوید از امام رضا (که سلام بر ایشان باد) شنیدم که فرمودند: از امام صادق (که سلام بر ایشان باد) از موسیقی پرسیده شد، فرمودند: از [مصادیق] سخن خدا(یی که با عزت و جلال باد) [در قرآن کریم] است که می‌فرماید: «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند تا از راه خدا گمراه کنند».

شاهد 1:
قَالَ رَسُولُ اللهِ (صَلَّی اللهُ ‌‌عَلَیهِ ‌وَ آلِهِ ‌وَ سَلَّمْ): «إنَّ اللهَ حَرَّمَ القَیْنَةَ وَ بَیعَها وَ ثَمَنَها وَ تَعلِیمَها وَ الإستِماعَ إلَیهَا» ثُمَّ قَرَأَ: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ» [8]
استاد اعظم (که درود و سلام خداوند بر ایشان و خاندانشان باد) فرمودند: همانا خدای تعالی کنیزکان آواز‌خوان* و فروختنش و پولش و یاددادنش و گوش دادن به او را حرام کرد. سپس [این آیه از قرآن کریم را] تلاوت کردند: «و برخى از مردم، کسانى هستند که سخن بیهوده را خریدارند».

شاهد 2:
عَن رَسُولِ اللهِ (صَلَّی اللهُ ‌‌عَلَیهِ ‌وَ آلِهِ ‌وَ سَلَّمْ) قَالَ: «لَا تَبِیعُوا القَیْنَاتِ وَ لَا تَشتَروهُنَّ وَ لَا تَعلَمُوهُنَّ وَ لَا خَیرَ فِی تِجارَةٍ فِیهِنَّ وَ ثَمَنُهُنَّ حَرامٌ. فِی مِثلِ هَذَا أُنزِلَت هَذِهِ الآیِةُ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ» إلَى آخِر الآیَةِ. [9]
استاد اعظم (که درود و سلام خداوند بر ایشان و خاندانشان باد) فرمودند: کنیزکان آوازخوان* را خرید و فروش نکنید و به آنان چیزی [از ساز و آواز] یاد مدهید و خیری در تجارت آنان نیست و پول [فروش] آنان حرام است. در مانند اینها، این آیه [از قرآن کریم] نازل شده است: «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند…».

تابع 1:
عَن اِبنِ عَبَّاسٍ فِی قَولِهِ: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ» قَالَ: بَاطِلُ الحَدِیثِ وَ هُوَ الغِناءُ وَ نَحوُهُ. «لِیُضِّلَّ عَنْ سَبِیلِ اللهِ» قَالَ: «قَرَاءَةُ القُرآنِ وَ ذِکرُ اللهِ. نَزَلَتْ فِی رَجُلٍ مِنْ قُرَیشٍ اِشتَرَى جَارِیَةً مُغَنِّیَةً» [10]
ابن عباس در تفسیر آیه‌ی «از مردم کسی است که سخن باطل می‌خرد» گفت: غنا و مانند آن است. [در تفسیر] «تا از راه خدا گمراه کند» گفت: [یعنی] از تلاوت قرآن و یاد خدا. [سپس گفت: این آیه] در مورد مردی از قریش نازل شد که کنیزی آواز‌خوان* خریده بود.

تابع 2:
عَن اِبنِ مَسعُودٍ فِی قَولِهِ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ» قَالَ: «هُوَ رَجُلٌ یَشتَرِى جَارِیَةً تُغَنِّیهِ لَیلاً أوْ نَهَاراً» [11]
ابن مسعود در معنی آیه‌ی «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند» گفت: آن، مردی است که کنیزی می‌خرد تا شب‌ها یا روزها برایش بخواند و بنوازد.

تابع 3:
عَنْ اِبنِ عَبَّاسٍ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ» قَالَ: «هُوَ الغِناءُ وَ أشبَاهِهِ» [12]
ابن عباس در مورد «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند» گفت: آن، موسیقی و آوازخوانی و مانند آن است.

تابع 4:
عَنْ اِبنِ عَبَّاسِ فِی «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ» قَالَ: «هُوَ شِرَاءُ المُغَنِّیَةِ» [13]
ابن عباس در باره‌ی آیه‌ی «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند» گفت: «خریدن کنیز آواز‌خوان* است».

تابع 5:
عَنْ مَکْحُولٍ فِی قَولِهِ «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ» قَالَ: «الجَوَارِى الضَّارِبَات» [14]
مکحول در باره‌ی آیه‌ی «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند» گفت: کنیزکان نوازنده.

تابع 6:
عَنْ أبِى الصَّهبَاءِ قَالَ سَأَلتُ عَبْدَ اللهِ بنِ مَسعودٍ عَنْ قَولِهِ تَعَالَى «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ» قَالَ: «هُوَ وَ اللهِ الغِنَاءُ» [15]
راوی می‌گوید: از عبد الله بن مسعود از آیه‌ی «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند» پرسیدم، گفت: به خدا قسم، [منظور آیه،] موسیقی و آوازخوانی است.

تابع 7:
عَنْ مُجَاهِدٍ فِی «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ» قَالَ: «هُوَ الغِنَاءُ وَ کُلُّ لَعِبٍ، لَهْوٌ» [16]
مجاهد در معنی آیه‌ی «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند» گفت: موسیقی و آوازخوانی و هر بازی‌ای، سرگرمی [مورد نظر این آیه] است.

تابع 8:
عَنْ اِبرَاهِیمِ فِی «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ» قَالَ: «هُوَ الغِنَاءُ» [17]
ابراهیم در معنی آیه‌ی «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند» گفت: آن، موسیقی و آوازخوانی است.

تابع 9:
عَن شُعَیْبِ بنِ یَسَارٍ قَالَ: سَأَلتُ عَکْرَمَةَ عَن لَهْوِ الحَدِیثِ. قَالَ: «هُوَ الغِنَاءُ». [18]
از عکرمه از معنی سخنان بیهوده پرسیدم، گفت: «موسیقی و آوازخوانی».
………………………………………………
[1] سوره‌ی لقمان، آیه‌ی 6.
[2] معانی الأخبار، شیخ صدوق، صفحه‌ی 349، باب معنى فاجتنبوا الرجس من الأوثان و قول الزور و لهو الحدیث؛ وسائل الشیعة، محدث عاملی، جلد 17، صفحه‌ی 309، باب تحریم الغناء حتى فی القرآن و تعلیمه و أجرته. شاهد: بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد 76، صفحه‌ی 245، باب 99: الغناء؛ تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، قمی مشهدی، جلد 10، صفحه‌ی 229، ذیل آیات 1 تا 10 سوره‌ی لقمان.
[3] کافی، محدث کلینی، جلد 6، صفحه‌ی 431، باب الغناء؛ وسائل الشیعة، محدث عاملی، جلد 17، صفحه‌ی 304، باب تحریم الغناء حتى فی القرآن و تعلیمه و أجرته. شاهد: البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی، جلد 4، صفحه‌ی 362، ذیل آیات 6 و 7 سوره‌ی لقمان؛ مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، علامه مجلسی، جلد 22، صفحه‌ی 301، حدیث 1.
[4] کافی، محدث کلینی، جلد 6، صفحه‌ی 431، باب الغناء؛ وسائل الشیعة، محدث عاملی، جلد ‏17، صفحه‌ی 305، باب تحریم الغناء حتى فی القرآن و تعلیمه و أجرته. شاهد: روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، علامه مجلسی، جلد 10، صفحه‌ی 158، باب حد شرب الخمر و ما جاء فی الغناء و الملاهی؛ وافی، فیض کاشانی، جلد 17، صفحه‌ی 209؛ هدایة الأُمة إلى أحکام الأئمة (علیهم‌السلام)، محدث عاملی، جلد 6، صفحه‌ی 35، الرابع: ما یتعلق بالغناء؛ البرهان فی تفسیر القرآن، بحرانی، جلد 4، صفحه‌ی 362، ذیل آیات 6 و 7 سوره‌ی لقمان؛ مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، علامه مجلسی، جلد 22، صفحه‌ی 301، حدیث 5؛ تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، قمی مشهدی، جلد 10، صفحه‌ی 229، ذیل آیات 1 تا 10 سوره‌ی لقمان.
[5] کافی، محدث کلینی، جلد 6، صفحه‌ی 433، باب الغناء؛ وسائل الشیعة، محدث عاملی، جلد 17، صفحه‌ی 303، باب تحریم الغناء حتى فی القرآن و تعلیمه و أجرته. شاهد: روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، مجلسی اول، جلد 10، صفحه‌ی 158، باب حد شرب الخمر و ما جاء فی الغناء و الملاهی؛ وافی، فیض کاشانی، جلد 17، صفحه‌ی 214؛ هدایة الأُمة إلى أحکام الأئمة (علیهم‌السلام)، محدث عاملی، جلد 6، صفحه‌ی 36، الرابع: ما یتعلق بالغناء؛ البرهان فی تفسیر القرآن، بحرانی، جلد 4، صفحه‌ی 362، ذیل آیه‌ی 6 و 7 سوره‌ی لقمان؛ مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، علامه مجلسی، جلد 22، صفحه‌ی 305، حدیث 16؛ تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، قمی مشهدی، جلد 10، صفحه‌ی 230، ذیل آیه‌ی 1 تا 10 سوره‌ی لقمان.
[6] الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا (علیه‌السلام)، صفحه‌ی 281، باب شرب الخمر و الغناء؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد 76، صفحه‌ی 239، باب 99: الغناء؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، محدث نوری، جلد 13، صفحه‌ی 213، باب تحریم الغناء حتى فی القرآن و تعلیمه و أجرته.
[7] کافی، محدث کلینی، جلد 6، صفحه‌ی 432، باب الغناء. شاهد: روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، مجلسی اول، جلد ‏10، صفحه‌ی 133، باب حد شرب الخمر و ما جاء فی الغناء و الملاهی؛ وافی، فیض کاشانی، جلد 17، صفحه‌ی 210؛ مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، علامه مجلسی، جلد 22، صفحه‌ی 302، حدیث 8؛ تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، قمی مشهدی، جلد 10، صفحه‌ی 229، ذیل آیات 1 تا 10 سوره‌ی لقمان.
[8] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 158.
[9] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 158.
[10] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 158.
[11] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 159.
[12] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 158. (أخرجه البخاری فی الادب المفرد و ابن أبى الدنیا و ابن جریر و ابن أبى حاتم و ابن مردویه و البیهقی فی سننه)
[13] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 158. (أخرجه ابن جریر و ابن المنذر و ابن مردویه)
[14] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 158. (أخرجه ابن عساکر)
[15] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 158. (أخرجه ابن أبى شیبة و ابن أبى الدنیا و ابن جریر و ابن المنذر و الحاکم و صحّحه و البیهقی فی شعب الایمان)
[16] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 158. (أخرجه الفریابى و سعید بن منصور و ابن أبى الدنیا و ابن جریر و ابن المنذر)
[17] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 158. (أخرجه ابن أبى الدنیا من طریق حبیب بن أبى ثابت)
[18] دُرّ المنثور، سیوطی، جلد 5، صفحه‌ی 158. (أخرجه ابن أبى الدنیا و ابن جریر)

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است