حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

«إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً» [1]
همانا شنوایی و بینایی و ادراک قلبی، همگی مورد پرسش واقع خواهند شد.

سند 1:

عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیادٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللهِ (عَلَیهِ‌السَّلامُ) فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی إِنَّنِی أَدْخُلُ کَنِیفاً لِیَ وَ لِیَ جِیرَانٌ عِنْدَهُمْ جَوَارٍ یَتَغَنَّینَ وَ یَضْرِبْنَ بِالْعُودِ فَرُبَّمَا أَطَلْتُ الْجُلُوسَ اسْتِمَاعاً مِنِّی لَهُنَّ. فَقَالَ: «لَا تَفْعَلْ» فَقَالَ الرَّجُلُ: وَ اللهِ مَا آتِیهِنَّ، إِنَّمَا هُوَ سَمَاعٌ أَسْمَعُهُ بِأُذُنِی. فَقَالَ: «لِلِّهِ أَنْتَ أَ مَا سَمِعْتَ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسئُولًا» فَقَالَ: بَلَى وَ اللهِ لَکَأَنِّی لَمْ أَسْمَعْ بِهَذِهِ الْآیَةِ مِنْ کِتَابِ اللهِ مِنْ أَعْجَمِیٍ وَ لَا عَرَبِیٍ لَا جَرَمَ أَنَّنِی لَا أَعُودُ إِنْ شَاءَ اللهُ وَ أَنِّی أَسْتَغْفِرُ اللهَ. فَقَالَ لَهُ: «قُمْ فَاغْتَسِلْ وَ سَلْ مَا بَدَا لَک فَإِنَّکَ کُنْتَ مُقِیماً عَلَى أَمْرٍ عَظِیمٍ. مَا کَانَ أَسْوَأَ حَالَکَ لَوْ مِتَّ عَلَى ذَلِکَ. اِحْمَدِ اللهَ وَ سَلْهُ التَّوْبَةَ مِنْ کُلِّ مَا یَکْرَهُ فَإِنَّهُ لَا یَکْرَهُ إِلَّا کُلَّ قَبِیحٍ وَ الْقَبِیحَ دَعْهُ لِأَهْلِهِ فَإِنَّ لِکُلٍّ أَهْلًا»

راوی می‌گوید در نزد امام صادق (که سلام بر ایشان باد) بودم که مردی عرض کرد: پدر و مادرم فدایتان باد، همسایه‌ای دارم که کنیزکان آوازخوان* که عود* می‌زنند دارد، من وقتی داخل مستراح می‌شوم، گاهی نشستنم را برای گوش دادن به [ساز و آواز] آنان طول می‌دهم. حضرت فرمودند: نکن. مرد گفت: به خدا قسم به نزد آنان نمی‌روم بلکه [صدایشان] به گوشم می‌رسد. حضرت فرمودند: تو را به خدا آیا نشنیده‌ای که خدا(یی که با عزت و جلال باد) [در قرآن کریم] می‌فرماید: «همانا شنوایی و بینایی و ادراک قلبی، همه مورد پرسش واقع خواهند شد»؟ عرض کرد: نه، گویا چنین آیه‌ای از کتاب خدا را نه از غیر عرب و نه از عرب نشنیده‌ام. پس به ناچار دیگر چنین نخواهم کرد اگر خدا بخواهد و از خدا، آمرزش می‌طلبم. پس حضرت به او فرمودند: برخیز و غسل [توبه] کن و [از این پس] از آنچه برایت پیش می‌آید، بپرس. همانا تو بر خطر بزرگی ایستاده بودی. چه حالت بد می‌بود اگر بر آن حال می‌مردی. خدا را ستایش کن و از او توبه بخواه از هر چیزی که نمی‌پسندد. پس او نمی‌پسندد جز هر زشتی را. زشت را به اهلش واگذار که هر چیزی اهلی دارد.

شاهد 1:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ (عَلَیهِ‌السَّلامُ) أَنَّ رَجُلًا سَأَلَهُ عَنْ سَمَاعِ الْغِنَاءِ فَنَهَى عَنْهُ وَ تَلَا قَوْلَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسئُولًا» وَ قَالَ: «یُسْأَلُ السَّمْعُ عَمَّا سَمِعَ وَ الْفُؤَادُ عَمَّا عَقَدَ وَ الْبَصَرُ عَمَّا أَبْصَرَ» [3]
مردی از امام صادق (که سلام بر ایشان باد) از گوش دادن به موسیقی پرسید، پس نهی‌اش کردند و این آیه را تلاوت نمودند: همانا شنوایی و بینایی و ادراک قلبی، همه مورد پرسش واقع خواهند شد. سپس فرمودند: شنوایی از آنچه شنیده است و قلب از آنچه بدان معتقد شده و بینایی از آنچه می‌بیند، مورد سؤال قرار خواهد گرفت.
………………………………………………
[1] سوره‌ی اسراء، آیه‌ی 36.

[2] کافی، محدث کلینی، جلد 6، صفحه‌ی 432، باب الغناء. شاهد: البرهان فی تفسیر القرآن، بحرانی، جلد 3، صفحه‌ی 532، ذیل آیه‌ی 36 سوره‌ی اسراء؛ مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، علامه مجلسی، جلد 22، صفحه‌ی 303، حدیث 10.

[3] دعائم الإسلام، ابن حیون، جلد 2، صفحه‌ی 204، فصل ذکر الدخول بالنساء و معاشرتهن؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، محدث نوری، جلد 13، صفحه‌ی 220، باب تحریم سماع الغناء و الملاهی.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است