سؤال: آیا در منهاج فردوسیان، به رجال سند روایات توجه میشود؟
تفصیل سؤال: هر چند اسناد قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان بر گرفته از روایات منابع معتبر شیعه است؛ ولی روایات منابع معتبر نیز بر اساس راوی، به انواعی همچون صحیح، حسن و ضعیف تقسیم میشود. آیا این تقسیمبندی در استجماع قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان ملاحظه شده است؟
جواب: در استجماع قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان، علاوه بر منبع معتبر، راویان حدیث نیز مورد توجه قرار میگیرد. البته در مواردی که کتابی از منابع معتبر و مؤلف آن از علمای اعلام و مورد احترام جمهور علما باشد، روایاتی که به سند ضعیف یا به صورت مرسل نقل کرده باشد را نیز قبول میکنیم، ولی این نقایص، در رتبهبندی آن روایت، تأثیر میگذارد.
به عبارت ساده، روایاتی که سند ندارد یا سندش ضعیف است، در صورتی که در کتاب معتبر از مؤلف محترم آمده باشد، مورد استفاده قرار میگیرد؛ ولی قاعده یا قانونی که از این روایت استفاده شده است، در رتبهی پایینتری نسبت به قاعده یا قانونی که روایتش چنین مشکل سندی ندارد، قرار میگیرد.