سؤال: چگونه «فردوس»، آخرین درجهی بهشت است؟
تفصیل سؤال: نامتناهی بودن خدای تعالی، اقتضا میکند که مراتب بهشت، نامتناهی باشد، در این صورت، چگونه میتوان توجیه کرد که «فردوس» آخرین درجهی بهشت باشد؟
جواب: این که «نامتناهی بودن خدای تعالی، اقتضا میکند که بهشت نیز نامتناهی باشد»، یا این که «درجات تکامل انسان در عالم آخرت، نامتناهی است»، در تصریحات آیات و روایات معتبر نیامده است؛ ولی در مقابل، در تصریح روایات داریم که سقف یا فوق «فردوس»، عرش خداست، همچنین بالاترین، مرتفعترین، بافضیلتترین و نیکوترین درجهی بهشت است، یا این که عرش بر فردوس قرار دارد و «فردوس» آقای بهشت است. همچنین «فردوس» را ناف و قلّهی بهشت معرفی کردهاند. و این که بعد از «فردوس»، بهشت و درجهای نیست و چیزی بر آن برتری ندارد. نیز فرمودهاند که «فردوس» جایگاه استاد اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و استادان معظم منهاج فردوسیان (علیهمالسلام) است و نهرهای چهارگانهی بهشت، از «فردوس» سرچشمه میگیرد و خدای تعالی، «فردوس» را با دست [قدرت خاصهی] خودش بنا نموده است. پس با این حساب، نمیتوان تصریحات را رها کرده و به توهمات و تخیلات فیلسوفانه روی آورد.