حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

به نام خداوند بخشنده مهربان

سلام علی من التبع الهدی
سلام بر شما جناب آقای حاج فردوسی محترم
سری سوم سوالات به شرح زیر خدمتتان ارسال می‌گردد
قانون 4.1935: در آیه 43 سوره مبارکه نساء با خطاب یا ایها الذین امنو.مورد منع نماز خواندن ذکر شده است.
• آیه 43 سوره مبارکه نساء:
• یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکارَی حَتَّی تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّی تَغْتَسِلُواْ وَإِن کنتُم مَّرْضَی أَوْ عَلَی سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مِّنکم مِّن الْغَآئِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیَمَّمُواْ صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکمْ وَأَیْدِیکمْ إِنَّ اللّهَ کانَ عَفُوًّا غَفُورًا
ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید! در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا آنکه بدانید چه می‏گویید. و نیز در حال جنابت نزدیک (مکان) نماز، (مسجد) نشوید، مگر به طور عبوری (و بی‏‌توقّف) تا این‌که غسل کنید. و اگر بیمار یا در سفر بودید، یا یکی از شما از جای گودی (کنایه از قضای حاجت) آمد، یا تماسی با زنان داشتید و (در این موارد) آب نیافتید، پس بر زمین (و خاک) پاک و دلپسندی تیمّم کنید، (دو کف دست بر خاک زنید) آنگاه صورت و دست‏هایتان را مسح کنید، همانا خداوند، بخشنده و آمرزنده است.
در آیات دیگر توصیه به نماز خواندن در اوقات مشخص شده است.و هیچ آیه‌ای در مورد منع نماز خواندن زنان در زمان مشخص نداریم.ودر جائی که در مورد مشکل خانمها شرح ودستور می‌دهد.در این دوره منع از نماز خواندن ذکر نمی‌شود.ومنع دیگری (در مورد رابطه) ذکر میشود.در قرآن کریم.همه چیز شفاف بیان شده.ایا به نظر شمابه عنوان کارشناس.در یکی از این آیات اگر منعی وجود داشت ذکر نمی‌شد؟ در آیه دیگر بیان میکند که همه موجودات نماز می‌خوانند.
با قبول این قانون زنان حدودا یک چهارم از عمرشان محروم از نماز هستند. خواهشمند است راهنمائی بفرمائید.

جواب: گفتیم که شیعه علاوه بر قرآن به روایات رسیده از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و ائمه‌ی طاهرین (علیهم السلام) نیز توجه می‌کند. شاید شنیده‌اید که آن ملعون گفت: «حسبنا کتاب الله» یعنی کتاب خدا ما را بس است و نیازی به روایات رسول خدا و ائمه‌ی طاهرین (علیهم السلام) نداریم. پس سعی کنید بر طبق مبنای شیعه به آیات نگاه کنید یعنی علاوه بر خود آیه و ترجمه اش، تفسیر مفسران واقعی قرآن (یعنی رسول خدا و ائمه‌ی طاهرین علیهم السلام) را نیز در نظر داشته باشید. و از نظر مردود آن ملعون که گفت: فقط قرآن کافی است، فاصله بگیرید.
اما در مورد این‌که زنان، یک چهارم عمرشان را از نماز محرومند، عرض می‌کنم: اصل اقامه‌ی نماز برای یاد خداست که فرمود: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکری» [سوره‌ی طه، آیه‌ی 14] و در ایام حیض و نفاس، فقط نماز خواندن با حرکات خاصش یعنی شروع شدن با تکبیرۀ الاحرام و سوره‌ی حمد و رکوع و سجده و… ممنوع است ولی دستور فرموده‌اند که بانوان محترمه در این ایام، وضو گرفته و چادر نماز بپوشند و بر سر سجاده بنشینند و ذکر بگویند. ذکر شریف صلوات، ذکر شریف تسبیحات اربعه، ذکر شریف تسبیح حضرت صدیقه‌ی طاهره (سلام الله علیها)، تلاوت قرآن (غیر از چهار سوره)، دعا کردن درباره‌ی خود و دیگران و ذکر شریف استغفار و… که مانعی ندارد. ولی مع الاسف بانوان محترمه در ایام حیض و نفاس، حتی خود را از بیدار بودن در سحر و بین الطلوعین محروم می‌کنند و در آن روزها، بکلی از وقت نماز و قبله و سجاده و ذکر و توجه به درگاه باری تعالی غفلت می‌نمایند. پس محرومیتشان از ناحیه‌ی خدای متعال نیست بلکه از ناحیه‌ی تنبلی و بی توجهی خودشان است. هر خانمی که به این دستور عمل کند و در روزهای حیض و نفاس، به ذکر و تلاوت بپردازد، خواهد فهمید که هیچ گونه محرومیتی از یاد خدای متعال و حضور بر بارگاه قدس الهی ندارد.

قانون 8.1962 وقانون 8.1973: درایه 9 سوره مبارکه جمعه خطاب به یا ایها الذین آمنو هست.به نظر شما طبق روال قرآن کریم که هر حرف وکلمه‌اش هدفمند است.اگر بر خانمها ممنوع بود یا ایها المومنون نوشته نمی‌شد؟ خواهشمند است راهنمائی بفرمائید.
• سوره مبارکه جمعه آیه 9
• یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکمْ خَیْرٌ لَّکمْ إِن کنتُمْ تَعْلَمُونَ
• ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید! آنگاه که برای نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوی یاد خدا (نماز) شتاب کنید و داد و ستد را رها کنید که این برای شما بهتر است، اگر بدانید.
جواب: اولاً: ممنوع نیست بلکه فضیلتی برایشان ندارد.
ثانیاً: وقتی استادان معظم منهاج فردوسیان (یعنی رسول خدا ـ صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله ‌و سلم ـ و ائمه‌ی اطهار ـ علیهم السلام) درباره‌ی آیه‌ای از قرآن کریم، بیانی دارند، ما حق نداریم در مقابل بیان آنان، به فهم خودمان توجه کنیم.

قانون 4.359: حکم دادن مغایر با قرآن کریم وسنت رسول الله (ص) ممنوع است. (قانونی بسیار مورد توجه و حائز اهمیت است)
جواب: امیدوارم برداشت‌های شما از آیات قرآن به حد حکم دادن نرسد و در حد پرسش باقی بماند.
ضمناً «وَ السَّلامُ عَلی‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدی‏» [سوره‌ی طه، آیه‌ی 48] درست است.
خدای مهربان یار ونگهدارتان باشد.

الحمد لله رب العالمین
موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است