حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سلام علیکم/ افرادی که مردم را به سیر و سلوک و طریقه عرفان شیعی دعوت میکنن بلاشک باید زیر نظر استاد خبیر و راه رفته و صاحب ولایت کلیه باشند که ازطرف قطب اعظم (عج) تفویض شده باشد. حضرتعالی که همگان رو براساس روایات شیعه بسمت خدا هدایت میکنید مطمئنید که میتوانید نفوس را اداره کنید؟ اساتید جناب آقا چه کسانی بودند؟ بنده کتاب منهاج فردوسیان را دیده‌ام. آیا استاد حضرتعالی امام عصر (ع) است؟ یا این‌که به صرف جمع‌آوری روایات و آیات، پرچم عرفان شیعی را بلند کرده‌اید؟ یا شاید معتقدید با وجود و حضور باطنی حضرت حجت (عج) چه احتیاج به خلائق؟ از جوابی که در خصوص آیت الله قاضی (ره) فرمودید بر می‌آید که طریق ایشان را مشکوک میدانید. پس شما طریق چه کسانی را سالم میدانید؟ آیا به اصل و اساس ولایت که وحدت الوجود هست معتقدید یا نه؟ ترغیب به نماز شب بسیار خوب و عالی است اما آیا هدفتان همین است یا هدایت به سمت سیر و سلوک؟ این عبارت منهاج فردوسیان به نظرتان از نفس برنیامده؟ آیا همین دسته منهاجیون تشکیل یک فرقه جدید در شیعه را درآینده نخواهد داد؟ آیا باری که برداشتید بعد از شما به بابیت و بهاییت نمیکشد؟ شما درباره اعمال و رفتار اولیای الهی بسادگی تفسیر میزنید و قضاوت میکنید. بنده از عباراتی که درباره مرحوم قاضی بکار بردید هرچند که بی‌احترامی نبود و نیست پشتم لرزید. آیت کبرای الهی مسیرش کاملا روشن است ما طی نکردیم بهمین خاطر تاریک جلوه کرده.ضمناً ایشان اگر صوفی بودند بقول بعضیها مجتهد جامع الشرایط و علامه همه علوم اسلامی هم بودند. بیان حالات اولیای الهی در درجات و مراتب مختلف حتماً دلیلی دارد که بماند. فاعتبروا یا اولی الابصار/ یاعلی مددی

************
باسمه تعالی و تقدس

نامه‌ی شما را به صورت بند به بند جواب می‌دهم. ان شاء الله

ـ سلام علیکم
جواب: علیکم السلام و رحمة الله

ـ افرادی که مردم را به سیروسلوک وطریقه عرفان شیعی دعوت میکنن بلاشک باید زیر نظر استاد خبیر و راه رفته و صاحب ولایت کلیه باشند که ازطرف قطب اعظم (عج) تفویض شده باشد. حضرتعالی که همگان رو براساس روایات شیعه بسمت خدا هدایت میکنید مطمئنید که میتوانید نفوس را اداره کنید؟
جواب: این فرمایش شما در فضای عرفان معنی دارد و اینجا هیچ سخنی از عرفان و سیر و سلوک نیست. اینجا سخن از منهاج فردوسیان است. در منهاج فردوسیان، به کسی که ادعا می‌کند از حضرت صاحب الامر (ارواحنا فداه) اجازه دارد، اعتنا نمی‌شود. چون اثبات چنین ادعایی نزدیک به محال است و از همینجا راه بر شیادان و دکان داران و مدعیان بسته می‌شود. به عبارت دیگر، در منهاج فردوسیان، فقط وجود مقدس حضرت صاحب الامر (ارواحنا فداه) را به عنوان استاد و راهنما اثبات می‌کنند و ثابت می‌دانند و بعد از ایشان، هیچ کسی را به عنوان استاد قبول ندارند، چه با ادعای اجازه از آن سرور باشد و چه بدون ادعا.

ـ حضرتعالی که همگان رو براساس روایات شیعه بسمت خدا هدایت میکنید مطمئنید که میتوانید نفوس را اداره کنید؟
جواب: این حقیر در کجا ادعا کرده‌ام که می‌توانم نفوس را اداره کنم؟! در حالی که ادعای اداره‌ی نفوس را برای هیچ کس (هر چند صاحب نام و آوازه باشد و برای دوستداران عرفان و تصوف، بزرگ جلوه کند) قبول ندارم. فقط کسی می‌تواند نفوس عباد را اداره کند که منصوص از جانب خالق نفوس باشد و در این زمان، این مهم فقط و فقط در دستان مبارک حضرت صاحب الامر (ارواحنا فداه) است و بس.

ـ اساتید جناب آقا چه کسانی بودند؟
جواب: سلسله‌ی جلیله‌ی اساتید منهاج فردوسیان را به تفصیل در کتاب «اصول استجماع منهاج فردوسیان» برشمرده ام. به آنجا مراجعه فرمایید.

ـ بنده کتاب منهاج فردوسیان رادیده‌ام. آیا استاد حضرتعالی امام عصر (ع) است؟
جواب: با کمال افتخار عرض می‌کنم که در ذیل ولایت الهیه‌ی آن وجود مبارک هستم و مشتاقان کمال و سعادت را نیز به سرنهادن مطلق به ولایت آن عزیز (ارواحنا فداه) دعوت می‌کنم. البته توجه داشته باشید که قبول ولایت آن حضرت به معنی تشرف به حضور باهر النورشان نیست. در همینجا به صراحت اعلام می‌کنم هنوز تشرفی به حضورشان برای این کمترین دست نداده و چنین سعادتی نصیبم نشده است. ولی با اعتقاد کامل به ولایت و امامتشان معتقدم (و الحمد لله)

ـ یا این‌که به صرف جمع‌آوری روایات و آیات پرچم عرفان شیعی را بلند کرده‌اید؟
جواب: باز هم تأکید می‌کنم که اینجانب هیچ ادعای عرفان و تصوف ندارم و آنقدر فرقه‌ها و نحله‌های منحرف دیده‌ام که به هیچ فرقه‌ای اعتماد ندارم.

ـ یا شاید معتقدید با وجود و حضور باطنی حضرت حجت (عج) چه احتیاج به خلائق؟
جواب: متن ارشادات رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام) به همت والای محدثین و فقهای بزرگوار شیعه در دست ماست و توسل به ذیل ولایت کلیه‌ی الهیه که در دست مبارک حضرت صاحب الامر (ارواحنا فداه) است، برای هر معتقد ولایی آزاد است. پس به قول شما: چه احتیاج به خلائق؟

ـ از جوابی که درخصوص آیت الله قاضی (ره) فرمودید بر می‌آید که طریق ایشان را مشکوک میدانید. پس شما طریق چه کسانی را سالم میدانید؟
جواب: هیچ برنامه‌ای را کامل‌تر، جامع‌تر، معتبرتر و مطمئن‌تر از برنامه‌ی تربیتی «منهاج فردوسیان» نمی‌دانم. گر تو نمی‌پسندی، تغییر ده قضا را!

ـ آیا به اصل و اساس ولایت که وحدت الوجود هست معتقدید یا نه؟
جواب: از آنجا که عده‌ای از بزرگان علمای امامیه، وحدت وجود را مساوق با کفر می‌دانند، و از سوی دیگر نه آیه و نه روایت معتبری در این معنی نیست تا راهنمای ما باشد، در حق یا باطل بودن این فرضیه، توقف دارم.

ـ ترغیب به نماز شب بسیارخوب وعالی است اما آیا هدفتان همین است یا هدایت به سمت سیر و سلوک؟
جواب: یکی از قانون‌های منهاج فردوسیان، خواندن نماز شب است. یعنی وقتی کسی که جویای کمال و سعادت است، به این قانون رسید، باید بر مراعاتش مواظبت کند. این در حالی است که برخی طریقه‌های عرفانی، اصل سلوکشان را خواندن نماز شب معرفی می‌کنند و برخی نیز، بی‌تفاوت به این ادب بندگی هستند.

ـ این عبارت منهاج فردوسیان به نظرتان از نفس برنیامده؟
جواب: چنان که در مقدمه‌ی کتاب «مجموعه‌ی قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان» ذکر شده، همچنین در جواب یکی از سؤالات کتاب «آشنایی با منهاج فردوسیان» آمده است؛ هر دو کلمه‌ی «منهاج» و «فردوس» از قرآن کریم گرفته شده است. کلمه‌ی منهاج در آیه‌ی 48 سوره‌ی مائده و کلمه‌ی فردوس در آیه‌ی 107 سوره‌ی کهف آمده است. پس این کلمات شریفه از نفس بر نیامده بلکه از قرآن کریم است.

ـ آیا همین دسته منهاجیون تشکیل یک فرقه جدید در شیعه را در آینده نخواهد داد؟
جواب: هم در مقدمه‌ی کتاب «قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان» و هم در کتاب «آشنایی با منهاج فردوسیان» نوشته‌ام که «منهاج فردوسیان» اصل و متن شیعه‌ی اثنی عشریه است نه فرقه و انشعابی از آن.

ـ آیا باری که برداشتید بعد از شما به بابیت و بهاییت نمیکشد؟
جواب: همچنان که «فقه» بر «اصول فقه» استوار است و هر فقیهی که تا دامنه‌ی قیامت بیاید و از همین اصول برای استخراج فقه استفاده نماید، به خطا نخواهد رفت و ادامه دهنده‌ی راه سلف صالح خواهد بود؛ «منهاج فردوسیان» نیز بر اصول خاصی استوار است. این اصول در کتاب «اصول استجماع منهاج فردوسیان» به تفصیل بیان شده است. پس اگر آیندگان تا دامنه‌ی قیامت بیایند و بر طبق این اصول، استجماع منهاج فردوسیان را ادامه بدهند، هیچ انحرافی رخ نخواهد داد.

ـ شما درباره اعمال و رفتار اولیای الهی بسادگی تفسیر میزنید و قضاوت میکنید. بنده ازعباراتی که درباره مرحوم قاضی بکار بردید هر چند که بی‌احترامی نبود و نیست پشتم لرزید. آیت کبرای الهی مسیرش کاملا روشن است ما طی نکردیم بهمین خاطر تاریک جلوه کرده.
جواب: لرزش بی‌دلیل پشت شما از سردی خوردن زیاد است و با خوردن غذاهایی که طبعی گرم دارد و حجامت مداوم حل می‌شود. برنامه‌ی مرحوم قاضی هم روشن نیست، چه بخواهید قبول کنید و چه فرافکنی کنید و بگویید چون ما طی نکرده ایم، برایمان تاریک جلوه کرده است. حقیقت را نمی‌شود انکار کرد، آن مرحوم برنامه‌ی مدوّن و عرضه شده‌ای برای محققان این رشته برجای نگذاشت. اگر شما سراغ دارید به من معرفی نمایید تا مستبصر گردم.

ـ ضمناً ایشان اگر صوفی بودند بقول بعضیها مجتهد جامع الشرایط وعلامه همه علوم اسلامی هم بودند. بیان حالات اولیای الهی در درجات و مراتب مختلف حتماً دلیلی دارد که بماند. فاعتبروا یا اولی الابصار
یا علی مددی
جواب: من به قطع اعلام نکرده‌ام که آن مرحوم صوفی بوده است چون به این نتیجه نرسیده‌ام؛ ولی می‌شود یک شخص، در عین حال که مجتهد جامع الشرایط و علامه است، گرایشات صوفیانه هم داشته باشد.
در پایان از اینکه با سؤالات خود فرصتی برای بازگویی شفاف دیدگاه‌های منهاجی‌ام فراهم آوردید، متشکرم.

دعاگو
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است