با سلام و درود بر شما
با توجه به شرایط کنونی جامعه و هوسگرایی حاکم بر افکار خصوصا برخی مردان و در کنارش وجود شیادبازی برخی از زنان، حقیر شدیدا با این امر مخالف هستم و از طرفی هم هرگز مرد نمیتواند عدالت را بین دو زوجه رعایت کند چه لزومی دارد ازدواج موقت نماید با این امر باعث سست شدن کانون اصلی خانواده و سرد شدن همسردائم میشود متاسفانه اکثر ازدواجهای کنونی از روی هوس است و اصل سنت حسنه ازدواج رعایت نمیشود تاچه برسد به ازدواج موقت که خیلی به ندرت پیش میآید که از روی هوس نباشد و در این شراطی کسی هم که با هدف خیر باشد در این افکار جامعه فرو میرود حال اگر قصد و نیت خیری باشد میتوان از طریق مالی به فرد و زنی بیوه کمک کرد و تا خود انسان چنین افکاری در ذهنش نباشد هرگز دختران خیابانی هم مزاحم شما نخواهد شد افکار انسان فرد را به همان سو سوق میدهد و از طرفی هم هرچند ازدواج موقت از سنت است و خوب اما سوء برداشتها و سو استفادهها در این زمینه بینهایت است تا بعد ثواب و معنویش.
حال اگر توان مالی داریم بهتر است از طریق مالی کمک خرج زنانی نیازمند باشید بدون اینکه بعد هوس و جنسی در کنارش باشد و اما اگر نیت خیر است که عمل به این سنت ثوابی بس معنوی دارد الله اعلم
************
باسمه تعالی شأنه
سلام علیکم
خدای متعال در هر انسان سالم و بالغ، غریزهی جنسی قرار داده و دو راه برای فرونشاندن آن آفریده است؛ یکی راه حلال و یکی راه حرام.
سپس توسط اولیائش به ما خبر داده که اگر غریزه از راه حلال فرو نشانده شود، ثواب دارد و اگر از راه حرام فرو نشانده شود، عقاب و عذاب دارد.
سخن اشکال کنندهی محترم در این نیست که حرامی داریم و حلالی؛ و حرام، عقاب دارد و حلال، ثواب؛ بلکه سخن ایشان در این است کهای جوان سالم بالغ، چرا غریزهی جنسی داری و چرا میل به جنس مخالف در تو قرار دارد؟! تو باید مثل پیرمردهای هشتاد ساله به بالا باشی و الا گرفتار انحراف و سقوط هستی!!
اشکال کنندهی محترم، بدون توجه به مزاجهای مختلف و میزان تنوّع طلبی فرزندان آدم، یکی از راههای فرونشاندن حلال غریزه که ثواب بسیار دارد را به این توجیه که در راه لذت نفس خواهد بود، میبندد؛ غافل از اینکه متعه (تمتع، استمتاع) چنانکه از نامش پیداست به معنی برخورداری، خوشی، لذت، کامجویی و کام گرفتن است و اصلاً متعه برای لذت جنسی مقرر شده و البته در کنارش غرضهای دیگری مثل حل مشکلات مالی یا طلب فرزند را هم میتوان در نظر گرفت.
مثال: بستنی را برای کیف کردن، خنک شدن و شیرین بودنش میخورند نه به این خاطر که بستنی از شیر درست میشود و شیر سرشار از کلسیم است و کلسیم برای آرتروز زانو مفید است و جلو پوکی استخوان را میگیرد! یعنی کسی را نمییابید که بستنی را برای درمان آرتروز و پوکی استخوان بخورد هر چند که میتواند چنین فوایدی هم داشته باشد. پس اصل متعه برای لذت جنسی است هر چند که میتواند دستاوردهای دیگری هم داشته باشد.
حضرت موسی بن جعفر (علیهالسلام) میفرمایند: مؤمن ساعتی را برای لذتهای حلال قرار میدهد و استاد صادق ما (علیهالسلام) میفرمایند: خدای متعال، متعه را برای شیعیان ما به جای شراب برای بنی امیه قرار داشته است.
پس هشدار میدهم:
اول: یکی از بهترین لذتهای حلال و پر ثواب را ـ به بهانههای جامعهشناسانه و روانشناسانه ـ بر بندگان مؤمن او حرام و ممنوع نکنید.
دوم: اولین کسی از این امت که با این استدلال، متعه را ممنوع اعلام کرد، عمر بن خطاب بود. مواظب باشید که پیروی از ائمهی طاهرین (علیهم السلام) را با پیروی از عمر بن خطاب، عوض نکنید و ناخواسته از شیعیان و پیروان او در این مسأله نگردید.
سوم: مواظب باشید از خدا و پیامبر و ائمهی طاهرین (علیهم السلام) جلوتر نروید و مقدستر نباشید.
و له الحمد
حاج فردوسی