سؤال: «برداشت» به چه معناست و در مقابل چه چیزی قرار دارد؟
تفصیل سؤال: این که میگویید: در استجماع منهاج فردوسیان، «برداشت» راه ندارد، «برداشت» به چه معناست و در مقابل چه چیزی قرار دارد؟
جواب: «برداشت» در مقابل «تصریح» قرار دارد. آنچه در منهاج فردوسیان اتفاق افتاده، بازنشر تصریحات موجود در آیات و روایات است، بدون هر گونه کم یا زیاد کردن.
ولی «برداشت»، به معنی این است که از ضرب برخی آیات در یکدیگر یا ضرب برخی روایات در یکدیگر یا ضرب آیات در روایات، نتیجهگیریای کنیم که در مقدمات (یعنی تصریحات آیات و روایات) نباشد.
به عنوان مثال، «برداشت» این است که بگوییم: حضرت موسای کلیم (علیه السلام)، به تصریح قرآن کریم، چهل روز به کوه طور رفت. زمان حضور حضرت موسای کلیم (علیه السلام) در کوه طور، به تصریح روایت، از اول ذیقعده تا دهم ذیحجه بود. نتیجه میگیریم اول ذیقعده تا دهم ذیحجه، بهار اربعینگیری است.
این نتیجه، چیزی است که در مقدماتش از قرآن و روایت نبود و با پیوند دادن یک آیه با یک روایت، ساخته شده است. این نوع نتیجهگیریها، «برداشت» است و جایی در مذهب منهاج فردوسیان ندارد.