یا هو
با سلام و عرض ادب و خاکساری
تقاضا دارم سلسله طریقتی مرحوم حاج شیخ علی آقای پهلوانی (ره) را برایم بفرستید.
ممنونم ـ یا علی مدد
************
باسمه تعالی و تقدّس
سلام علیکم
آنچه خواسته بودید را به دو نقل، بیان میکنم:
نقل اول (از پایین به بالا):
شیخ علی پهلوانی نمکی تهرانی سعادت پرور (1383ه.ش) از علامه سید محمد حسین طباطبایی (1361ه.ش) از سید علی آقا قاضی (1366ه.ق) از سید احمد کربلائی (1332ه.ق) از ملا حسینقلی شوندی همدانی (1311ه.ق) از سید علی شوشتری (1283ه.ق) از ملا قلی جولا (؟)
در مورد ملا قلی جولا، ادعا شده یکی از اوتاد و یکی از ابواب حضرت بقیة الله بوده است. (البته توجه داشته باشید که هم «اوتاد» و هم «باب الحجة» بودن از ساختههای بیاساس صوفیه است و مستندی برایش نداریم. اگر این سلسله را بپذیریم، پایانش به فردی ناشناس ختم میشود)
نقل دوم (از بالا به پایین):
سیدنا و مولانا محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)، مولانا علی بن ابیطالب (علیهالسلام)، کمیل ابن زیاد نخعی، شیخ عبدالواحد بن زید، شیخ ابو یعقوب نهر جوری، شیخ عمر بن عثمان مکی، شیخ ابویعقوب طبری، شیخ ابوالقاسم بن رمضان، شیخ ابوالعباس بن ادریس، شیخ داوود بن محمد معروف به خادم الفقراء، شیخ محمد بن مانکیل، کهف الدین اسماعیل قصری، نجم الدین کبری، رضی الدین علی لالا، جمال الدین احمد جوزقانی، نورالدین عبدرالرحمن اسفراینی، رکن الدین علاءالدوله سمنانی، نظام الدین محمود مزدقانی، سید علی همدانی، خواجه اسحق ختلانی، سید عبدالله برزش آبادی، محمد بیداوازی، شاه علی اسفراینی، محمد خبوشانی، شیخ غلام علی نیشابوری، تاج الدین حسین تبارکانی، محمد کارندهی، حاتم زراوندی، محمد علی موذن خراسانی، رضا تبریزی، علی نقی اصطهباناتی، قطب الدین محمد نیریزی شیرازی، آقا محمد کازرانی، آقا محمد بید آبادی (1198ه.ق)، سید صدرالدین کاشف دزفولی (1258 ه.ق)، سید علی شوشتری (1283ه.ق)، ملا حسینقلی همدانی (1311ه.ق)، سید احمد کربلائی (1332ه.ق)، سید علی آقا قاضی (1366ه.ق)، سید محمد حسین طباطبایی (1361ه.ش)، علی پهلوانی سعادت پرور (1383ه.ش)
برخی از محققین کتابشناس در این مورد مینویسد: «عرفای متأخر حوزهی علمیه نجف و قم نیز اغلب سلسله اساتید خود را به مرحوم مولی حسینقلی همدانی و از وی به سید علی شوشتری میرسانند. در مورد اساتید عرفانی مرحوم شوشتری اختلاف هست ولی با ملاحظه یک سلسله قرائن قوی شاگردی او نزد مرحوم کاشف دزفولی مسلّم است که او نیز شاگرد بیدآبادی بوده، آنچنان که ذکرش رفت. بالاتر از آن، همسانی دستورهای عرفانی این عارفان با دستورهای مرحوم بیدآبادی، اتصال آنان را به مکتب تربیتی وی مسلّم میدارد.» [علی صدرایی خویی، آداب السیر و السلوک، نامهای از آقا محمد بیدآبادی به میرزای قمی، پیام حوزه، تیر1374، ص 99 و 100]
البته من نظری در این باره ندارم و فقط برای استجابت خواستهی شما، آنچه یافتم را بازگو کردم. قضاوت و رأی نهایی با کارشناسان فن است.
و له الحمد
حاج فردوسی