با سلام
از پاسختان به این بنده خدا خیلی تعجب کردم. قبول دارم که بعضی از کارها در شأن یک بانوی منهاجی مسلمان نیست ولی حضرتعالی تمام مشاغل بانوان را زیر سئوال برده و فرمودهاید نقشی در سعادتشان ندارد. من یک معلمم. با باور شما اگر بنده و امثال من که سعی میکنیم از اساتید اعظم منهاج فردوسیان پیروی نماییم و با رعایت شئونات اسلامی الگویی عملی برای دختران جامعه اسلامی باشیم، صرف اینکه فقط کار در منزل شوهر و جارو کردن و … مرا به کمال خواهد رساند از شغل خود کناره گیری کنیم تکلیف دختر من و شما چه میشود. زیر دست افرادی میروند که لااقل ممکن است هم و غمشان تربیت اسلامی نوجوانان جامعه نباشد. من اصلا سخن شما را لااقل در مورد شغل خودم قبول ندارم. همانگونه که الگوی زنان عالم حضرت زهرا (س) و دختر دلبندشان حضرت زینب کبری (س) در زمان نیاز مهمترین وظیفه خود را حضور در جمع نامحرمان دانسته تا از اسلام دفاع کنند، هم اکنون هم ایران اسلامی ما که از جهات مختلف مورد هجوم اجنبی است میطلبد که بانوان منهاجی متعهد حضورشان را در اجتماع پر رنگتر کنند. تمام دانش آموزان من دختران منند و در قبال تربیتشان باید احساس مسئولیت بکنم. از طرفی آیا اگر پزشک زن نباشد و بنا بر حکم کلیای که جنابعالی صادر نمودهاید دست از کار در بیرون بکشد حضرتعالی حاضرید همسرتان را نزد پزشک نامحرم بفرستید؟! پس نمیتوان حکم کلی بر این قضیه صادر کرد. مسلماً نجات جان یک زن توسط یک پزشک زن یا نجات و تغییر سرنوشت یک دختر، موضوعات کوچکی نیست که در سعادت و به کمال رساندن زن نقشی نداشته باشد. هر چند اکثر کارهای بانوان جامعه به فراخور خودش محترم است و مورد نیاز. پس کاش به این برادر محترم هم تذکراتی میدادید تا آیات قرآن را تفسیر به رأی نفرمایند .چرا که مولای ما امیر المومنین (ع) در زمان حیات حضرت زهرا همسر دیگری نداشتهاند و علی رغم کارها و مشغله فراوان حکومتی به همسرشان در خانه کمک میکردند.
************
باسمه تعالی شأنه
سلام علیکم
توجه بفرمایید که:
1. اگر زن، شغلی در جامعه داشته باشد که مرد هم میتواند داشته باشد مانند کارمندی در ادارات، شرکت ها، فروشگاه ها، بانکها یا کارگری در کارخانجات، مزارع، معادن و غیره، «عموماً» به سیر تکامل و رسیدن او به سعادت، ضرر و خلل وارد میکند مگر در شرایط «ناچاری» که از محل سخن، خارج است.
2. تمام کارهایی که مردان در اجتماع نمیتوانند بر عهده بگیرند را زنان «باید» انجام دهند مانند قابلهگری (مامایی)، پزشک زنان، تزریقات زنان، آرایشگاه زنانه، سونوگرافی زنان، تعلیم دختران و زنان، پرستار زنان و غیره
3. حضور زن در مشاغلی که «ضروری» است زن بر عهده گیرد، در صورتی ضرر به کمال و سعادتش نمیزند که با رضایت کامل شوهر و بدون کم کاری در خانه باشد و او را از رسیدگی عاطفی به شوهر و فرزندان باز ندارد.
4. حضور زن در مشاغل ضروری زنانه به همراه رضایت شوهر و انجام وظایف مهم او در خانه، نباید در حد مدیریتهای کلان و مسئولیتهای سنگین باشد که این، در کمال و سعادتش نقش منفی خواهد داشت بلکه باید در شرایطی کار کند که حداقلِ دغدغهی فکری و فشار جسمی را داشته باشد زیرا زن، گُل است نه قهرمان.
با توجه به مقدماتی که بیان شد، عرض میکنم مشکل بانوی محترمهای که نامه و جوابشان گذشت این بود که بدون رضایت قلبی شوهر و جلب همکاری او و انجام وظایف مهم همسرداری و ادارهی منزل، مشغول کسب درآمد در بیرون از منزل شده است؛ سپس خستگی ساعتها کار بیرون را به خانه میآورد. وقتی شوهرش از او یک لیوان آب بخواهد ـ چون جسم و روحش خسته است ـ احساس میکند که از او توقع دارند تا بهاندازهی چهار زن کار کند!!
لهذا دوای درد و چارهی کار ایشان این است که یا رضایت قلبی و همراهی شوهر را کسب کرده و وظایف اساسی همسرانه و مادرانهاش در خانه را به خوبی انجام دهد و سپس به کار بیرون مشغول شود و یا کار در بیرون و کسب درآمد ـ که شرعاً از او خواسته نشده ـ را ترک کرده و به کاری که خدای تعالی زن را برای آن ساخته است [یعنی ایجاد آرامش] مشغول باشد. و الا جسم نازک و روح ظریفش را در زیر چرخ دندههای جامعهی بی رحم، خرد کرده و خسته و ناراضی، از پیمودن راه کمال و سعادت باز خواهد ماند.
توجه داشته باشید حاج فردوسی در جوابها، راهکارها و نظریاتش فقط از قرآن کریم و رهنمودهای استادان منهاج فردوسیان (علیهم السلام) بهره میبرد و توجهی به عرف جامعه، قانونهای کشوری و استخدامی، کنوانسیونهای جهانی، افکار عمومی، اقتضائات زمان و بهانههایی از این دست ندارد و هیچکدام را مؤثر در رسیدن به کمال و سعادت نمیداند.
موفق باشید
حاج فردوسی