حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام قولا من رب رحیم
ساعتی پیش به طور اتفاقی سایت فردوسیان را دیدم و مطالعه‌ی اجمالی آن مرا بر ان داشت تا پرسش خود را مطرح نمایم. تبعیت محض از راه روشن قرآن و روایت اهل بیت در مطلق امور راه سعادت مطلق است و در این تردیدی نیست. باور به توحید ناب و ولایت مطلقه‌ی معصومین که با هم اتحاد وجودی دارند نزد ما محرز است. آنچه همواره موجب تردید می‌شود، دوراهی‌ها در جزئیات زندگی است. بسیار می‌شود که مثلاً در برخوردها و مواقف گوناگون امور جاری زندگی هرچه انسان فکر می‌کند در این لحظه فرمان خدا چیست در می‌ماند و ناگزیر بر اساس ظن و گمان عمل می‌کند. مثلاً در واکنش به سخنان دیگران یا مثلاً در روز ماه رجب انسان روزه است و دعوت دوست ایمانی را بپذیرد و روزه را بشکند یا نه از یک طرف به شدت دوست دارد روزه را ادامه دهد و از سوی دیگر حس می‌کند نکند این روزه برای نفس باشد تا برای خدا چون روایت داریم که مستحب است روزه‌ی مستحب را با دعوت مؤمن افطار کرد.
یا اینکه وقتی در مسائل شغلی کارفرما انسان ر ا از کار اخراج می‌کند، بعضی‌ها انسان را به دفاع از حق خود که مستلزم درگیری‌ها و مشاجرات غیرضروری و اعمال شرک الود منت پذیری در برابر دیگران برای لقمه‌ای نان که مغایر با توحید عبادی است فرامی خوانند و اجتناب انسان و سکوت ادم را نوعی تنبلی می‌شمارند و قس علیهذا ده‌ها مورد جزئی که نه جزو مصادیق بارز گناه است نه واجب.
و از جمله ازدواج، آیا اگر ازدواج به جای ایجاد آرامش به دلیل نداشتن موقعیت کاری و مالی و از سوی دیگر توقعات بالای عرف جامعه باعث اضطراب و از دست رفتن حضور قلب شود باز هم مطلوب و راجح است یا مرجوح و…
با سپاس از حضور شما دوست ایمانی

************
باسمه تعالی و تقدّس

سَلامٌ عَلَیْکمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّار
توجه شما را به چند نکته جلب می‌کنم:

اولاً: مطالبی که در صدر نامه نوشته‌اید، یعنی «تبعیت محض از راه روشن قرآن و روایت اهل بیت در مطلق امور و باور به توحید ناب و ولایت مطلقه‌ی معصومین» یکی از شعارهای شیعه است که تقریباً هیچ اعتقاد قلبی و التزام عملی به آن دیده نمی‌شود. اگر مسلمان و شیعه همین مردم کوچه و بازار هستند … به قول شاعر:
گر مسلمانی همین است که حافظ دارد * وای اگر از پس امروز بود فردایی
راه کمال و سعادت با اعتقاد راسخ و عمل صحیح طی می‌شود نه با شعار، هیاهو و ادعا. این که نوشته‌اید: «تبعیت محض از راه روشن قرآن و روایت اهل بیت در مطلق امور … در این تردیدی نیست … نزد ما محرز است» فقط شعار است. این حقیقت را باید پذیرفت که ما خیلی شعار دهنده و ادعا کننده بار آمده‌ایم ولی در نهایت از عمل، خبری نیست.

ثانیاً: اگر بر طبق برنامه‌ی تربیتی منهاج فردوسیان، به سوی کمال و سعادت حرکت کنید، به شما می‌آموزند که تمام کارهای این عالم، به «مهم‌تر»، «مهم»، «کم‌اهمیت» و «بی‌اهمیت» تقسیم می‌شود. اگر کارهای شما نیز بر چنین نظمی استوار باشد، یعنی کارهای مهم‌تر و مهم (که روشن است) را انجام دهید، به صورت قهری، امور کم‌اهمیت و بی‌اهمیت (که روشن نیست،) برایتان روشن خواهد شد.
این وعده‌ی خدای متعال است که می‌فرماید:
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً» [سوره‌ی انفال، آیه‌ی 29]
ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید، اگر از خدا پروا دارید، برای شما [نیروی‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار می‏‌دهد.
اگر مرد یا زن بلندهمتی پیدا شود که اعتقاداتش را بر طبق قواعد نظری منهاج فردوسیان تصحیح کند تا بتواند مخاطب ندای «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» گردد، سپس اعمالش را بر طبق قوانین عملی منهاج فردوسیان (حد اقل تا مرحله‌ی ششم) اصلاح کند، تا شرط «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ» را به عمل آورده باشد، به عنایت الهی در وجود خودش قوه‌ی تشخیصی خواهد یافت که با خواندن و نوشتن به دست نمی‌آید و نشان از انجازِ وعده‌ی صدقِ الهیِ «یَجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً» است.

ثالثاً: بر طبق تعالیم عالیه‌ی منهاج فردوسیان، آن چیزهایی که بیشترین نقش را در کمال و سعادت بشر دارند، روشن‌تر هستند؛ پس غصه‌ی امور جزئی و حاشیه‌ای را نخورید. حتی اگر در تشخیص امور جزئی و حاشیه‌ای اشتباه کنید، ضرری به کمال و سعادت شما نخواهد داشت و نیت صادقتان، کارها را سامان خواهد داد.
وعده‌ی خدای تعالی است که:
«الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ کبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّک واسِعُ الْمَغْفِرَة» [سوره‌ی نجم، آیه‌ی 32]
ترجمه: همان‌ها که از گناهان بزرگ و اعمال زشت دوری می‏کنند، جز گناهان صغیره (که گاه، آلوده‌ی آن می‏‌شوند) آمرزش پروردگار تو گسترده است [و از آن گناهان کوچک و اشتباهاتشان خواهد گذشت]‏.
و باز می‌فرماید:
«إِنْ تَجْتَنِبُوا کبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکفِّرْ عَنْکمْ سَیِّئاتِکمْ وَ نُدْخِلْکمْ مُدْخَلاً کریماً» [سوره‌ی نساء، آیه‌ی 31]
ترجمه: اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می‏‌شوید پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می‏‌پوشانیم و شما را در جایگاه خوبی وارد می‏‌سازیم.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است