حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

با سلام چرا بعضی از علما و مراجع که در زمان حیاتشان در گمنامی و دور از دنیا و تجملات دنیایی و گوشه‌گیری هستند بعد از مرگشان چرا دنیایی می‌شوند به طور مثال بنده مرحوم آیت الله بهجت ره را در زمان حیاتشان خیلی قبول داشتم اما بعد از ارتحالشان خیلی تغییراتی را شاهد هستم خصوصا در حرم مطهر سنگ قبر ایشان با تمام مراجع فرق دارد نوعی تبعیض هست آن هم چنان سنگ گرانبها و قیمتی و نوشتن العبد روی آن. آیا این سنگ و العبد خود ضدیت ندارد آیا مرحوم بهجت برای بعد از مرگشان و این حواشی هیچ وصیتی نکرده بودند و آیا فقط در زمان حیات دور از دنیا و تجملات بودند و بعد از مرگشان دیگر دنیایی شدند و چنین سنگ قبری دارند ایاواقعا معنی العبد چنین سنگ قیمتی و گرانبهایی است آیا ایشان با دیگر مراجع فرق خاصی دارند که چنین تبعیضی در سنگ قبرشان هست و همینطور این شاگردان مدعی که از بعد از فوت ایشان قارچ‌گونه از زمین بیرون آمده‌اند تا دیروز و زمان حیاتشان کجا بودند با تمام مقام والا و احترامی که حقیر به مرحوم بهجت داشتم این شبهات برایم بوجود آمده عنایت فرمایید راهنماییم نمایید.

************
باسمه تعالی

سلام علیکم

اولاً: آنچه در منهاج فردوسیان آمده به شرح زیر است:
قانون 1847/10: در منهاج فردوسیان، بر قبر مردگان، مقبره نمی‌سازند.
و مستند به این روایات است:
● عَنْ عَلِی بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَی (علیه السلام) عَنِ الْبِنَاءِ عَلَی الْقَبْرِ وَ الْجُلُوسِ عَلَیهِ هَلْ یصْلُحُ قَالَ: «لَا یّصْلُحُ الْبِنَاءُ عَلَیهِ وَ لَا الْجُلُوسُ وَ لَا تَجْصِیصُهُ وَ لَا تَطْیینُهُ‏» [وسائل الشیعة، محدث عاملی، جلد 3، صفحه‌ی 211]
ترجمه: راوی می‌گوید: از امام کاظم (علیه‌السلام) از ساختن بر قبر و نشستن بر آن پرسیدم که شایسته است؟ فرمودند: «شایسته نیست ساختن بنا بر قبر و نه نشستن و گچکاری و گل‌کاری آن.
● عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: «نَهَی رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) أَنْ یُصَلَّی عَلَی قَبْرٍ أَوْ یُقْعَدَ عَلَیهِ أَوْ یُبْنَی عَلَیهِ‏» [وسائل الشیعة، محدث عاملی، جلد 3، صفحه‌ی 211]
ترجمه: امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) از نماز خواندن بر روی قبر یا نشستن یا بنا ساختن بر قبر، نهی کردند.
● عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: «لَا تَبْنُوا عَلَی الْقُبُورِ وَ لَا تُصَوِّرُوا سُقُوفَ الْبُیوتِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) کرِهَ ذَلِک» [وسائل الشیعة، محدث عاملی، جلد 3، صفحه‌ی 211]
ترجمه: امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: بر قبرها بنا نسازید و سقف خانه‌هایتان را نقاشی نکنید که پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) آن را نمی‌پسندید.

ثانیاً: اعمالی که خود انسان انجام می‌دهد ملاک قضاوت است و کارهایی که دیگران (خصوصاً‌ بعد از مرگ) انجام می‌دهند، نباید ملاک قضاوت باشد.

ثالثاً: علما و صلحا در مقامی نیستند که قبول یا رد آنان فایده یا ضرری به کمال و سعادت کسی داشته باشد. شما اگر آن مرحوم را صد در صد قبول داشته باشید، فایده‌ای به حالتان ندارد و اگر صد در صد رد کنید، ضرری نکرده‌اید.

رابعاً: شایسته است افرادی که در زندگی مواظب خود بوده‌اند، طوری رفتار کنند و حتی وصیت نمایند که بعدی‌ها با حرکات خارج از اسلوب، چهره‌ و سابقه‌ی آنان را مخدوش ننمایند.

خامساً: چون آن مرحوم دارای نظام تربیتی مشخصی نبود، کسانی که شاگردی اخلاقی و عرفانی ایشان را ادعا کنند، ادعایشان نیاز به اثبات دارد. ولی اگر کسی ادعای شاگردی فقه و اصول ایشان داشته باشد، به راحتی می‌توان پذیرفت چون هر ساله ده‌ها نفر در درس‌های فقه و اصول ایشان شرکت می‌کردند.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است