حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سلام. قاعده 2/160 که بیانگر قدر و منزلت نداشتن حسن بصری نزد اصحاب منهاج فردوسیان است، را قبول داشته و دارم و خواهم داشت. اما صوفیه در کتاب «حسن بصری گنجینه‌دار علم و عرفان» تمام احادیثی که در مذمت بصری نقل شده را با روش نقد حدیث رد کرده و علمای شیعی بسیاری را ذکر کرده‌اند که بصری را تأیید نموده‌اند. برای دفاع از این قانون چه پاسخی دارید، یعنی این قانون بر چه پایه‌ای استنهاج شده؟

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
چون کتاب مذکور و ردیه‌ی نویسنده‌اش بر روایاتی که در مذمت حسن بصری رسیده را ندیده‌ام، نمی‌توانم بررسی علمی روشنی داشته باشم.
ولی بر طبق اصول استجماع قواعد و قوانین منهاج، تمام روایات مذمت، صحیح است و نتیجه‌اش، همان است که در قاعده‌ی 160 نسخه‌ی اول آمده است.
مبانی استجماع قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان را می‌توانید در کتاب «اصول استجماع منهاج فردوسیان» به تفصیل ببینید.
همچنین علمایی برای ما محترم و قابل استناد هستند که علاوه بر تشیّع، مذاق فقهی ـ روایی داشته باشند. ندیده اطمینان دارم تمام یا بخشی از کسانی که حسن بصری را تأیید کرده و نامشان در کتاب مذکور آمده، شیعه نیستند و اگر شیعه‌ای در میانشان باشد، دارای مذاق فلسفی ـ عرفانی و دارای گرایشات پررنگ به صوفیه هستند. البته قضاوت دقیق، بعد از بررسی مفصل، امکان‌پذیر است.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است