حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سلام حاج آقا
1 ـ در مورد معراج پیغمبر اکرم (ص) و آیات نخستین سوره‌ی نجم چگونه می‌توان به بحث‌های عقلی آن پی برد؟
2 ـ شما کدام یک از مراجع تقلید را برای بنده مناسب می‌دانید؟
3 ـ کدام یک از تفاسیر المیزان و تنسیم را بهتر می‌دانید؟
4 ـ کتب اخلاقی مانند معراج السعاده یا جامع السعاده یا قلب سلیم و… را چگونه میدانید؟
5 ـ نظرتان در مورد عرفان نظری چیست؟
6 ـ آیا در این ضمینه مطالعاتی داشته‌اید؟
7 ـ ورود به این مبا حث را جایز میدانید؟
8 ـ آیا در مورد عرفان نظری کتابی نوشته شده است؟ (میشود نام ببرید)
9 ـ حاجی عزیز قرار بود برای تبلیغ منهاج فردوسیان از راه تلویزیون هم وارد بشوید چه شد؟
10 ـ نظرتان در مورد کلاس‌های اخلاق عمومی چیست؟
11 ـ برای خواندن درس خارج کدام درس را سفارش میفرمایید (سطح علمی بالایی داشته باشد، لطفاً در این ضمینه تعارف نکنید)
تشکر. منتظرم برای گرفتن جواب و انتشار نامه.
یا علی

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
سؤالات شما را به صورت تک تک جواب می‌دهم و از این که سؤالات خود را به صورت مجزا، مشخص و شماره‌گذاری شده ارسال کرده‌اید، تشکر می‌کنم.
1 ـ درمورد معراج پیغمبر اکرم (ص) و آیات نخستین سوره‌ی نجم چگونه می‌توان به بحث‌های عقلی آن پی برد؟
جواب: اصل معراج، از جمله اعتقادات ماست و نباید منکر آن بود ولی کیفیت آن، بر عقول عمومی پوشیده است؛ در عین حالی که دانستن مباحث عقلی آن از ما خواسته نشده و نقشی در کمال و سعادت اصحاب منهاج فردوسیان ندارد.
2 ـ شما کدام یک از مراجع تقلید را برای بنده مناسب میدانید؟
جواب: می‌توانید به هر یک از هفت مرجع معظمی که توسط جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم معرفی و تأیید شده‌اند، مراجعه کنید، و عمل بر طبق فتاوایشان صحیح است. ان شاء الله
3 ـ کدام یک از تفاسیر المیزان و تنسیم را بهتر می‌دانید؟
جواب: چون مراجعه‌ی خودم بیشتر به المیزان بوده و کمتر در صدد مراجعه و مقایسه‌ی المیزان با تسنیم بوده‌ام، نمی‌توانم به صورت قطعی نظر بدهم ولی اگر بین ترجمه‌ی فارسی المیزان که قلمی علمی دارد با تسنیم که قلمی ادبی (و نامتناسب با کتاب علمی) دارد، بخواهید، به نظر من ترجمه‌ی المیزان، بهتر و عمومی‌تر است.
4 ـ کتب اخلاقی مانند معراج السعاده یا جامع السعاده یا قلب سلیم و… را چگونه میدانید؟
جواب: هر سه کتابی که نام‌ برده‌اید، از کتاب‌های مستقیم، تأثیرگذار و قابل استفاده هستند. سایر کتاب‌های مرحوم دستغیب (ره) نیز برای سطح عموم جامعه مناسب است.
5 ـ نظرتان در مورد عرفان نظری چیست؟
جواب: عرفان نظری، مجموعه‌ای از حرف‌های خوشمزه و خیال‌‌انگیز است که مشتاقان کمال و سعادت را به صورت مصنوعی وارد فضایی وهم‌انگیز، شورانگیز و دل‌انگیز می‌کند. عمده‌ی افرادی که وارد آن می‌شوند، به هوای «آب» گرفتار «سراب» شده و موجب می‌شود «حلوا حلوا کردن» (که دهان را شیرین نمی‌کند) را با «حلوا خوردن»‌ (که دهان را شیرین، بدن را فربه و جان را بهره‌مند می‌سازد) اشتباه بگیرند. اندکی از اندکی از کسانی که گرفتار «عرفان نظری» شده‌اند، توانسته‌اند خود را رها کرده و «منهاج فردوسیان» را بیابند. ولی همان اندک از اندک، چون «سراب» را تجربه کرده‌اند، به «آب» گوارای منهاج فردوسیان که رسیده‌اند، خیلی خوب قدردان بوده و آن را با چنگ و دندان گرفته‌اند.
6 ـ آیا در این ضمینه مطالعاتی داشته‌اید؟
جواب: بله، برهه‌ای از عمر شریف را گرفتارش بوده‌ام ولی به فضل الهی رهیدم و بر این رهیدن، خدای را شاکرم.
7 ـ ورود به این مباحث را جایز میدانید؟
جواب: به دو جهت، شایسته نیست؛ اول: اگر گرفتارش شوید، رها شدن از آنهمه شیرینی خیالی، سخت است. دوم: اگر گرفتارش نشوید، کار لغوی انجام داده و اتلاف سرمایه‌ی عمر و جوانی کرده‌اید.
8 ـ آیا در مورد عرفان نظری کتابی نوشته شده است؟ (می‌شود نام ببرید)
جواب: کتاب‌های بسیاری نوشته شده که از مهم‌ترینش می‌توان به «فتوحات» ابن عربی، «فصوص الحکم» وی و شروح آن اشاره کرد. از آخرین آثاری که «عرفان نظری» را به صورت علمی مورد بررسی قرار داده، کتاب «عرفان نظری»‌ دکتر یحیی یثربی است. لازم به ذکر است که این کتاب، مانند سایر کتاب‌هایی که نام بردیم و نبردیم، فقط جنبه‌ی اطلاعات عمومی دارد ولی اثری در رسیدن به کمال و سعادت ندارد.
9 ـ حاجی عزیز قرار بود برای تبلیغ منهاج فردوسیان از راه تلویزیون هم وارد بشوید چه شد؟
جواب: فعلاً بنای اعلان عمومی ندارم. اعلان عمومی نیاز به فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم دارد که هنوز مقدمات آن فراهم نشده است. این صفحه نیز برای ارتباطی اندک با رفقاست و جنبه‌ی عمومی‌سازی ندارد.
10 ـ نظرتان در مورد کلاس‌های اخلاق عمومی چیست؟
جواب: اگر جلساتی پیدا کردید که واقعاً اخلاق و تذکرات معنوی باشد، خوب است و می‌تواند تلنگری موقت و محدود باشد.
11 ـ برای خواندن درس خارج کدام درس را سفارش میفرمایید (سطح علمی بالایی داشته باشد، لطفاً در این ضمینه تعارف نکنید)
جواب: بهترین راه برای انتخاب درس خارج مطلوب، حضور آزمایشی در آنهاست. هر یک از درس‌های خارج را چند روزی شرکت کنید و با توجه به زمان درس، مکان درس، گرایش استاد، گویش استاد و سایر ملاک‌ها، درس مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
البته اگر قصد جدی برای رسیدن به فقاهت و کسب ملکه‌ی قدسیه‌ی اجتهاد دارید، از انتخاب درسی که بیش از ده نفر در آن شرکت می‌کنند، خودداری کنید. یکی از ملاک‌های مهم در انتخاب استاد خارج‌گو این است که به صورت مرتب‌، تمرین بدهد و مطالبه‌ی نتیجه نماید.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است