حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عرض ادب و احترام خدمت بنده خوب خدا حاج فردوسی (عزیز) ان شاء الله که تحت عنایات مولایمان حضرت ولیعصر باشید و باشیم.
سؤال اصلی بنده در مورد زیارت ناحیه مقدسه می‌باشد. همان زیارتی که علامه مجلسی (ره) آن را از شیخ مفید نقل فرموده و با این فراز شروع می شود: «السلام علی آدم صفوة الله من خلیقته السلام علی …»
1 ـ آیا این زیارت دارای سندیت قوی از حیث اینکه صادره از امام است، می‌باشد؟ یا خیر؟
2 ـ زیارت جامعه کبیره چطور؟
3 ـ زیارت عاشورای غیر معروفه چطور؟
4 ـ دوست دارم که به این سه زیارت مداومت داشته باشم. نظر شما در باره آن چیست؟
سؤالی دیگر:
5 ـ نظر جنابعالی درباره رجعت و احادیثی که در رابطه با آن آمده چیست؟
الحمدلله سفارشاتی که از منهاج بوک داده بودیم به دستمان رسید. مایه امتنان است. الحمدلله
از شما هم متشکریم و از خداوند توفیقات روز افزونتان را در راه سعادت و کمال و طول عمر با عزت خواستاریم.

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
جواب 1: همچنان که در کتاب «استنهاجاتی بر مبنای منهاج فردوسیان» به تفصیل بیان شده، صدور این زیارت از ناحیه‌ی مقدسه، مشکوک است.

جواب 2: زیارت جامعه‌ی کبیره در دو کتاب شیخ صدوق یعنی «من لایحضره الفقیه» [1] و «عیون اخبار الرضا» [2] نقل شده است؛ و مرحوم شیخ طوسی نیز در «التهذیب» [3] از ایشان نقل کرده است. این دو کتاب از چهار کتاب اصلی شیعه (کافی، من لایحضره الفقیه، استبصار و تهذیب) است. نقل این زیارت از دو عالم طراز اول شیعه در دو کتاب مهم، بیانگر عظمت این زیارت و توجه علما بدان است. علما بر این نظرند که زیارت جامعه کبیره از حیث محتوا چنان بلند است که صدور آن را از معصوم قطعی می‌کند و نیازی به بررسی سندی نیست. ولی سند آن نیز اشکال چشمگیری ندارد.

جواب 3: سند زیارت عاشورای غیرمعروفه به قوت سند زیارت عاشورای معروفه نیست ولی گذشته از سند، محدودیت‌های دیگری دارد به این شرح:
اول: نیاز به غسل دارد، در حالی که زیارت عاشورای معروفه، نیاز به غسل ندارد.
دوم: باید برای خواندنش به صحرا یا بام خانه رفت، در حالی که خواندن زیارت عاشورای معروفه، چنین شرطی ندارد.
سوم: مخصوص روز عاشوراست، در حالی که خواندن زیارت عاشورای معروفه را برای تمام روزها، اجازه داده‌اند.

جواب 4: زیارت معروف به ناحیه‌ی مقدسه را بدون انتساب به حضرت صاحب الامر (ارواحنا فداه) بخوانید. البته زیاد خواندنش، قساوت قلب می‌آورد و موجب عادی شدن مصائب عظیم کربلا می‌شود. همچنین توصیه‌ای به خواندن یا مداومت بر خواندنش نشده است و معلوم نیست ثوابی داشته باشد.
خواندن زیارت جامعه‌ی کبیره را مخصوص زمان حضور در مشاهد مشرفه قرار دهید.
زیارت عاشورای غیر معروفه را در روز عاشورا، با شرایطش مثل غسل و رفتن به صحرا یا بام خانه و نماز مخصوص، بجا آورید.

جواب 5: اصل رجعت، جزء ارکان اعتقادی شیعه است ولی اعتقاد به جزئیات آن، مانند جزئیات قیامت، از ما خواسته نشده است و توجه زیاد به احادیث ملاحم و اشراط الساعة، جوینده‌ی راه کمال و سعادت را از توجه جدی به وظیفه‌ی کنونی خویش، باز می‌دارد. تمام وظیفه‌ی ما در این زمان، اصلاح دیدگاه‌ها و اعمال بر طبق واضحات و مسلمات شیعه‌ی اثنی‌عشری است. آنچه مقدر است که در آینده اتفاق بیافتد، بدون هماهنگی با ما، اتفاق خواهد افتاد.

موفق باشید
حاج فردوسی

……………………………..
[1] من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، جلد 2، صفحه‌ی 609.
[2] عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، جلد 2، صفحه‌ی 272.
[3] التهذیب، شیخ طوسی، جلد 6، صفحه‌ی 95.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است