سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عرض ادب و احترام خدمت بنده خوب خدا حاج فردوسی (عزیز) ان شاء الله که تحت عنایات مولایمان حضرت ولیعصر باشید و باشیم.
سؤال اصلی بنده در مورد زیارت ناحیه مقدسه میباشد. همان زیارتی که علامه مجلسی (ره) آن را از شیخ مفید نقل فرموده و با این فراز شروع می شود: «السلام علی آدم صفوة الله من خلیقته السلام علی …»
1 ـ آیا این زیارت دارای سندیت قوی از حیث اینکه صادره از امام است، میباشد؟ یا خیر؟
2 ـ زیارت جامعه کبیره چطور؟
3 ـ زیارت عاشورای غیر معروفه چطور؟
4 ـ دوست دارم که به این سه زیارت مداومت داشته باشم. نظر شما در باره آن چیست؟
سؤالی دیگر:
5 ـ نظر جنابعالی درباره رجعت و احادیثی که در رابطه با آن آمده چیست؟
الحمدلله سفارشاتی که از منهاج بوک داده بودیم به دستمان رسید. مایه امتنان است. الحمدلله
از شما هم متشکریم و از خداوند توفیقات روز افزونتان را در راه سعادت و کمال و طول عمر با عزت خواستاریم.
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
جواب 1: همچنان که در کتاب «استنهاجاتی بر مبنای منهاج فردوسیان» به تفصیل بیان شده، صدور این زیارت از ناحیهی مقدسه، مشکوک است.
جواب 2: زیارت جامعهی کبیره در دو کتاب شیخ صدوق یعنی «من لایحضره الفقیه» [1] و «عیون اخبار الرضا» [2] نقل شده است؛ و مرحوم شیخ طوسی نیز در «التهذیب» [3] از ایشان نقل کرده است. این دو کتاب از چهار کتاب اصلی شیعه (کافی، من لایحضره الفقیه، استبصار و تهذیب) است. نقل این زیارت از دو عالم طراز اول شیعه در دو کتاب مهم، بیانگر عظمت این زیارت و توجه علما بدان است. علما بر این نظرند که زیارت جامعه کبیره از حیث محتوا چنان بلند است که صدور آن را از معصوم قطعی میکند و نیازی به بررسی سندی نیست. ولی سند آن نیز اشکال چشمگیری ندارد.
جواب 3: سند زیارت عاشورای غیرمعروفه به قوت سند زیارت عاشورای معروفه نیست ولی گذشته از سند، محدودیتهای دیگری دارد به این شرح:
اول: نیاز به غسل دارد، در حالی که زیارت عاشورای معروفه، نیاز به غسل ندارد.
دوم: باید برای خواندنش به صحرا یا بام خانه رفت، در حالی که خواندن زیارت عاشورای معروفه، چنین شرطی ندارد.
سوم: مخصوص روز عاشوراست، در حالی که خواندن زیارت عاشورای معروفه را برای تمام روزها، اجازه دادهاند.
جواب 4: زیارت معروف به ناحیهی مقدسه را بدون انتساب به حضرت صاحب الامر (ارواحنا فداه) بخوانید. البته زیاد خواندنش، قساوت قلب میآورد و موجب عادی شدن مصائب عظیم کربلا میشود. همچنین توصیهای به خواندن یا مداومت بر خواندنش نشده است و معلوم نیست ثوابی داشته باشد.
خواندن زیارت جامعهی کبیره را مخصوص زمان حضور در مشاهد مشرفه قرار دهید.
زیارت عاشورای غیر معروفه را در روز عاشورا، با شرایطش مثل غسل و رفتن به صحرا یا بام خانه و نماز مخصوص، بجا آورید.
جواب 5: اصل رجعت، جزء ارکان اعتقادی شیعه است ولی اعتقاد به جزئیات آن، مانند جزئیات قیامت، از ما خواسته نشده است و توجه زیاد به احادیث ملاحم و اشراط الساعة، جویندهی راه کمال و سعادت را از توجه جدی به وظیفهی کنونی خویش، باز میدارد. تمام وظیفهی ما در این زمان، اصلاح دیدگاهها و اعمال بر طبق واضحات و مسلمات شیعهی اثنیعشری است. آنچه مقدر است که در آینده اتفاق بیافتد، بدون هماهنگی با ما، اتفاق خواهد افتاد.
موفق باشید
حاج فردوسی
……………………………..
[1] من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، جلد 2، صفحهی 609.
[2] عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، جلد 2، صفحهی 272.
[3] التهذیب، شیخ طوسی، جلد 6، صفحهی 95.