سلام علیکم حاج فردوسی
به توفیق الهی بنده در حال مطالعه نسخه دوم مجموعهی قواعد نظری منهاج فردوسیان هستم. سؤالی داشتم.
1. هر کس با هر گذشتهای که پشت سر گذاشته اگر وارد مسیر منهاج فردوسیان شده و مراحل برنامه تربیتی را به همان شیوه و سبک که در کتب توضیح فرمودهاید سپری کند و ان شاء الله تا لحظه رفتن از این دنیا ادامه دهد، آیا به اذن الله به فردوس اعلی راه خواهد یافت یا فردوس اعلی برای کسانی است که گذشتهی پاکی نیز داشتهاند؟
2. آیا یک منهاجی در قیامت به اذن الله حق شفاعت دارد و میتواند پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر و… را شفاعت کند و با هم به فردوس اعلی مشرف شوند؟
با تشکر.
************
باسمه تعالی
توفیق عظیمی که نصیبتان شده را تبریک میگویم ولی توجه داشته باشید که مطالعه، مقدمهی عمل است و مطالعهی بدون عمل، فقط اتمام حجت است.
جواب 1: چنین به ما وعده دادهاند که هر کس با هر پیشینهای که با قدم راسخ، گام در راه نهاده و بر قواعد نظری استقامت اعتقادی کند و قوانین عملی را مراعات نماید، همنشین استاد اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و خاندان طاهرین ایشان (علیهمالسلام) باشد و روشن است که جایگاه آن بزرگواران، آخرین درجهی بهشت، موسوم به «فردوس» است.
پس نباید دل به وسوسههای شیطان رجیم، مشغول داشت؛ بلکه باید با تمام توان، مردانه همت در اصلاح دیدگاهها و اعمال نمود.
جواب 2: قطعاً اصحاب منهاج فردوسیان، در قیامت، اجازهی شفاعت خواهند داشت اما نه به این صورت که دست هر کس را که بخواهند، بگیرند و به فردوس اعلی ببرند. بلکه شفاعت نیز برای خودش، مقرراتی دارد که عبور از آن ممکن نیست.
بدین لحاظ، احتمال دارد شفاعت اصحاب منهاج فردوسیان، موجب نجات افرادی از جهنم شده و آنان را به درجات دانیهی بهشت، وارد سازد. اما بسی بعید است که شفاعت اینان، چنان قدرتی داشته باشد که بتواند افراد بیاشتیاق را به عالیترین درجهی عالم هستی برساند. یعنی حتماً باید بین شفاعتکننده و شفاعتشده و میزان شفاعت، رابطهای باشد.
با این ملاحظه، امکان دارد کسی را از درجهی نودم بهشت به درجهی صدم بهشت با شفاعت بُرد. همچنین امکان دارد که کسی را از لبهی جهنم به درجهی اول بهشت، با شفاعت بُرد. اما این که کسی را از کف جهنم به درجهی صدم بهشت ببرند، بسیار بسیار دور از انتظار است و نباید چنین توقعی داشت.
موفق باشید
حاج فردوسی