سلام علیکم
حاج فردوسی راستش بنده قصد و تمایل دارم ـ اگر خدا بخواهد ـ برای عقد ازدواج به قم آمده و جنابعالی خطبهی ازدواج ما را جاری فرمایید. خواستم بپرسم که نظر شما چیست؟ لطفاً اگر نکتهای را لازم میدانید که بدانم به بنده بگویید.
با تشکر
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
به چند نکته توجه کنید:
نکتهی اول: فرقی نمیکند که چه کسی عقد را بخواند.
یکی از چیزهایی که تقریباً به صورت سنت شرعی در آمده، این است که عقد را فلان مرجع تقلید یا فلان عالم بزرگ بخواند. در حالی که از نظر شرعی، عقدی که آیت الله العظمی میخواند با عقدی که محضردار به طور صحیح انشاء میکند، یک اثر دارد و هیچ برکت یا بهرهی خاص اضافهای ندارد.
سعی ما بر این است که اصحاب منهاج فردوسیان را از «سراب» دین رهانیده و با «آب» دین سیراب کنیم؛ چیزی که متأسفانه در خیلی از علما دیده نمیشود. اگر علمای معظم و مراجع گرانقدر، این نکته را برای مردم روشن کنند که خواندن عقد، چه توسط خود عروس و داماد باشد و چه توسط وکیلشان، اگر به عربی صحیح باشد، موجب تمام آثار ازدواج میشود، اولین فایدهاش برای خودشان خواهد بود که از هجوم مردم به بیت و دفترشان کاسته میشود.
بخشی از عمر علما و مراجع معظم به خواندن صیغهی عقد هدر میرود. این کار را محضردار هم میتواند انجام دهد. از سوی دیگر، وکیل شدن برای خواندن صیغهی عقد، برای کسی که دسترسی به محضردار دارد، ثوابی هم نخواهد داشت.
نکتهی دوم: فرقی نمیکند که عقد در چه مکانی خوانده شود.
یکی دیگر از خیالات مذهبیها، این است که عقد در حرم امام رضا (علیهالسلام) و حرم امامزادگان یا مسجد و حسینیه، برکت و ارزش بالاتری نسبت به خواندن عقد در منزل و تالار دارد.
در صورتی که این تصور، باطل و بدون سند است. پس هر جا که صیغهی عقد ازدواج زن و مرد مسلمان خوانده شود، به تصریح روایات، آنجا برای لحظات عقد، مبارک است و دعا در آنجا مستجاب میباشد. خواه در مسجد باشد یا در منزل، خواه در خشکی باشد یا در دریا، خواه در کشتی و روی آب باشد یا در زیردریایی و صدها فرسخ زیر اقیانوس.
نکتهی سوم: فرق میکند که عقد در چه زمانی خوانده شود.
همچنان که در قواعد نظری و همچنین قوانین عملی منهاج فردوسیان آمده است، باید مراقب باشید که عقدتان در ساعات گرم شبانه روز یا در ایام قمر در عقرب نباشد.
جالب است بدانید بر عکس دو مورد فوق که هیچ پایگاه شرعی ندارد و هیچ فرقی نمیکند و مردم، بسیار جدّیاش میگیرند، نکتهی سوم یعنی زمان عقد، دستور شرعی دارد ولی چندان مورد توجه قرار نمیگیرد و مراعات نمیشود و بخشی از اختلافات خانوادگی و طلاقهای رسمی و عاطفی، ریشه در مراعات نکردن زمان عقد دارد.
نتیجهگیری: با توجه به آنچه گفته شد، آمدن شما به همراه خانواده و عروس به همراه خانواده به قم، مایهی زحمت هر دو خانواده خواهد بود. ولی میتوانید بعد از عقد و به جای مراسم آئینی عروسی، سفری به قم داشته باشید.
موفق باشید
حاج فردوسی