سلام علیکم
سؤالاتی در مورد برخی از آیات سورهی واقعه دارم، به این قرار:
1. با توجه به این که خدای تعالی در سورهی واقعه میفرماید: «و السابقون السابقون * اولئک المقربون * فی جنات النعیم * ثلة من الاولین * و قلیل من الآخرین». لغت قلیل در این آیه، نسبت به «ثلة» سنجیده میشود یا نسبت به «الآخرین»؟ چرا که اگر نسبت به «ثلة» سنجیده شود، بسی مایهی ناامیدی خواهد شد.
2. آیا یک منهاجی میتواند به جایی برسد که در زمرهی «سابقون» قرا گیرد؟
3. با توجه به این که در مورد سابقون، وعدهی «حور عین» داده شده و در مورد «اصحاب یمین» وعدهی «فرش مرفوعة» این دو چه تفاوتی از نظر خلقت و ارزش دارند؟
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
گر چه برخی از این سؤالات، ثمرهی عملی ندارد، ولی حرمت آن که ثمرهی عملی دارد، بقیه را نیز جواب میدهم. ان شاء الله.
جواب 1: نسبت به سابقون است. یعنی سابقون، که از نزدیکان هستند و در بهشت پر نعمت، خیلی از آنان، از اولیها و کمی از آنان، از آخریها هستند.
به بیان امروزی، اینگونه باید گفت: هفتاد یا هشتاد درصد سابقون از اولیها و بیست یا سی درصد سابقون از آخریها هستند. نه این که بگوییم: هفتاد یا هشتاد درصد اولیها، سابقون هستند و بیست یا سی درصد آخریها سابقون هستند.
به عبارت دیگر، باید اینجور معنی کنیم که اگر مثلاً هزار نفر در نهایت از سابقون باشند، هشتصد نفرشان از اولیها و دویست نفرشان از آخریها هستند. نه این که بگوییم: اگر مثلاً مسلمانان اولیه، یک میلیون بودند، هشتصد هزار نفرشان از سابقون هستند و مسلمانان آخری که مثلاً یک میلیارد نفر هستند، ده میلیونشان از سابقون هستند.
جواب 2: برای اصحاب منهاج فردوسیان، درجاتی برشمردهایم که در کتاب «آشنایی با منهاج فردوسیان» به تفصیل، بیان شده است. امید رسیدن به درجهی سابقون، تنها و تنها برای «منهاجکوش» وجود دارد. ولی سایر اصحاب منهاج فردوسیان، قطعاً به آن مقام نخواهند رسید.
جواب 3: همین آیات شریفه، دلیلی بر برتری حور العین بر سایر منکوحات بهشتی است. به عبارت دیگر، از آنجا که حورالعین را برای سابقون در نظر گرفته است، و اصحاب یمین را محروم از آن بیان نموده، معلوم میشود که تجلی بسیار خاصّی از رضایت حق تعالی است.
البته در روایت است که بعضی استادان معظم منهاج فردوسیان (علیهم السلام) برخی عبادتهای دشوار را به امید وصال حورالعین انجام میدادهاند. این امر، نشان از این دارد که به رغم تصورات جاهلانهی صوفیه و بافتههای خیالی صوفیگرایان، حورالعین، یکی از خاص الخاصهای خدای تعالی برای بندگان خاص الخاصش است.
اما این که این دو، چه فرقهایی با هم دارند، از حیطهی علم ما خارج است و روایتی در بیان کیفیت دقیق آن، نرسیده است. و مستحضرید که امر شدهایم بعد از نمازهای واجب ـ که مظان استجابت دعاست ـ از خدای تعالی، ازدواج با حورالعین را بخواهیم. رزقنا الله و ایاکم بفضله.
موفق باشید
حاج فردوسی