سلام علیکم
1. آیا قضا کردن عمدی نمازهای یومیه، معصیت است؟ آیا در مورد نوافل هم همین مطلب صدق میکند؟
2. با توجه به مطلبی که در منهاجیار منتشر شده، آیا میشود چنین نتیجه گرفت که اسلام، موافق نماز خواندن زن در خانه است، ولی مخالف نماز خواندن زن در مسجد هم نیست؛ پس حضور زن در مسجد ـ با مراعات تمام شرایط شرعیاش ـ معصیت نیست و فقط احتمالاً ثواب کمتری دارد؟
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
جواب 1: نخواندن عمدی نمازهای واجب، حرام است بالاتفاق، هر چند نیت داشته باشد که بعداً قضایش را بجا آورد، ولی نخواندن عمدی نوافل، محروم شدن از فضیلتی است و حرام نیست هر چند نیت نداشته باشد که بعداً قضایش را بجا آورد.
جواب 2: نظر اسلام عزیز، بیش از «موافق با نماز خواندن زن در خانه» است، یعنی «توصیه به نماز خواندن زن در خانه» میکند. اما از سوی دیگر، نماز جماعت را بر زن نمیداند. حال اگر بگوییم در صدر اسلام، نماز جماعت، فقط در مسجد برگزار میشده است، میتوان نتیجه گرفت که رفتن زن به مسجد نیز فضیلتی ندارد. ولی اگر نتوان اثبات کرد که نماز جماعت در صدر اسلام، فقط در مسجد بوده، آنجا نتیجه میگیریم که اسلام، نهیی از رفتن زن به مسجد نکرده است و فقط نماز جماعت را در نظر دارد.
موفق باشید
حاج فردوسی