سلام علیکم
این روزها و به مناسبت شبهای قدر، مطلبی در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود، لطفاً در مورد اعتبار و سند آن، راهنمایی فرمایید. آدرس مطلب از «سرّ الجوشن الکبیر» نوشتهی سلطان نبیل محمد الفلکی داده شده و متن آن به این شرح است:
فضیلت فرازهای دعای جوشن کبیر به تفکیک هر فراز:
فراز 1 ـ برای روزی حلال؛ فراز 2 ـ برای رفع گرفتاری؛ فراز 3 ـ در مقابل دشمن؛ فراز 4 ـ برای به دست آوردن معنویات؛ فراز 5 ـ برای نزدیک شدن به خدا؛ فراز 6 ـ برای تواضع در برابر خدا؛ فراز 7 ـ برای روزی؛ فراز 8 ـ اگر میخواهید کسی به شما محبت داشته باشد؛ فراز 9 ـ برای دوستی؛ فراز 10 ـ گر میخواهید زبان فحاش را بر روی خود ببندید؛ فراز 11 ـ اگر دنبال کاری میروید و میخواهید کار به آسانی حل شود؛ فراز 12 ـ محبت گشایی؛؛ فراز 13 ـ اگر دوست دارید دولت، سعادت و بخت در خانه شما باشد؛ فراز 14 ـ برای آرام شدن دشمنتان بخوانید؛ فراز 15 ـ برای اینکه کارتان به امروز و فردا نیفتد؛ فراز 16 ـ اگر از نکیر و منکر میترسید؛ فرار 17 ـ برای آسان شدن کارها؛ فراز 18 ـ اگربا رئیس و روسا کار دارید؛ فراز 19 ـ برای آسان گذشتن از پل صراط؛ فراز 20 ـ برای حفظ ایمان و از دست ندادن آن؛ فراز 21 ـ برای کسی که زیاد مشکل دارد؛ فراز 22 ـ اگر میخواهید دنبال کاری بروید از چند قبل بخوانید؛ فراز 23 ـ برای بیداری دل در حال خوش عبادت؛ فراز 24 ـ برای ثروت؛ فراز 25 ـ برای حفظ ایمان؛ فراز 26 ـ برای زیارت مکه روزی 21 بار؛ فراز 27 ـ برای آسان شدن کارها؛ فراز 28 ـ برای روز اول مدرسه محصلان و موفقیت دانشجویان؛ فراز 29 ـ برای بستن زبان دشمن و مخالفان بی دین؛ فراز 30 ـ برای دولتمند شدن و بخت بلند پیدا کردن؛ فراز 31 ـ برای کسی که دوست دارد همیشه در بندگی و عبادت خدا باشد؛ فراز 32 ـ برای موفقیت در درس و درجه تا بالا رود؛ فراز 33 ـ برای بستن زبان؛ فراز 34 ـ اگر میخواهید پیش بزرگی عزیز شوید؛ فراز 35 ـ اگر میخواهی پیش مردم و همسر عزیز باشی؛ فراز 36 ـ برای رفع شر و بدی؛ فراز 37 ـ برای کسی که حال تهوع دارد و باردار است؛ فراز 38 ـ برای چشم های شور و کسانی که نظر خورده اند؛ فراز 39 ـ برای حفظ مال؛ فراز 40 ـ برای اسبابکشی کردن و دوست دارید که آن محل نیک و خوب باشد؛ فراز 41 ـ برای باز کردن مغازه، خانه، جهیزیه، سیسمونی و رفع بلا؛ فراز 42 ـ برای آنکه رحمت خدا نازل شود؛ فراز 43 ـ اگر از گناه خسته شدید میخواهید خلاص شوید؛ فراز 44 ـ برای آسان شدن کارها؛ فرتز45 ـ برای عزیز شدن پیش روسا؛ فراز 46 ـ برای آسان شدن امور الهی و دینی؛ فراز 47 ـ اگر دوست دارید زبان کسی را که غیبت و ناسزا میگوید ببندید؛ فراز 48 ـ اگرمی خواهید سر ساعت بیدار شوید؛ فراز 49 ـ برای بیدار شدن وقت نماز شب؛ فراز 50 ـ برای اینکه در روز بیدار شوید و به موقع به کارتان برسید؛ فراز 51 ـ برای دفع اجنه؛ فراز 52 ـ برای ناراحتی اعصاب و خیالات؛ فراز 53 ـ برای رفع باد سرخ؛ فراز 54 ـ برای رفع باد ترسناک؛ فراز 55 ـ برای رفع سردرد؛ فرار56 ـ اگر به تهمتی دچار شدید و میخواهید تهمت زننده به گرفتاری عجیب افتد؛ فراز 57 ـ برای رفع شر و بدی؛ فراز 58 ـ برای رفع دشمنی؛ فراز 59 ـ برای کمر درد؛ فراز 60 ـ برای رفع زهر؛ فراز 61 ـ برای کسی که سرخک گرفته است؛ فراز 62 ـ برای وارد شدن به دریا؛ فراز 63 ـ هر وقت سر درد گرفته دست روی سر گذاشته 70 یا 41 بار بخوانید؛ فراز 64 ـ برای چشم درد؛ فراز 65 ـ برای زکام و سرماخوردگی؛ فراز 66 ـ برای جلوگیری از میگرن؛ فراز 67 ـ برای زیادی نور چشم؛ فراز 68 ـ برای رفع شب کوری؛ فراز 69 ـ برای درد بینی و معالجه آن؛ فراز 70 ـ برای رفع قلنج؛ فراز 71 ـ برای آزار ندیدن جن؛ فراز 72 ـ برای کسی که از پاهایش زیاد استفاده میکند مثل فوتبالیستها؛ فراز 73 ـ برای درد دهان و لثه؛ فراز 74 ـ برای درد دندان و لثه؛ فراز 75 ـ برای گوش درد؛ فراز 76 ـ برای دندان درد شدید؛ فراز 77 ـ برای رفع بلا مثل زلزله و سیل؛ فراز 78 ـ برای زبان بستن بدگویان؛ فراز 79 ـ برای رفع درد اعضای بدن؛ فراز 80 ـ برای درد چشم؛ فراز 81 ـ برای کارهای مهم مثل خواستگاری؛ فراز 82 ـ برای درد حلق گوینده و مداح؛ فراز 83 ـ برای رفع تمام مرضهای بدن؛ فراز 84 ـ بر مسلمانان واجب است قبل از هر کاری این دعا را بخوانید؛ فراز 85 ـ برای تمام بیماریهای شدید؛ فراز 86 ـ برای رفع بلا؛ فراز 87 ـ برای رفع قلنج؛ فراز 88 ـ برای سرخک؛ فراز 89 ـ برای دفع باد زرد؛ فراز 90 ـ برای رفع باد سفید؛ فراز 91 ـ برای سیاه که از همه خطرناک تر است؛ فراز 92 ـ رفع چشم نظر؛ فراز 93 ـ برای کمر درد شدید؛ فراز 94 ـ برای سر دردهای شدید؛ فراز 95 ـ کمر درد؛ فراز 96 ـ برای رفع مکروهات؛ فراز 97 ـ برای خلاصی از بند زندان؛ فراز 98 ـ برای رفع مشروبات و مکروهات؛ فراز 99 ـ برای اینکه مریض نشوید؛ فراز 100 ـ اگر میخواهید دعای شما مستجاب شود.
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
در هیچ روایت معتبر و غیر معتبری، چنین خواصی را نیافتیم. معلوم میشود از ساختههای دعانویسان است. عمل به این گونه دستورالعملهای ساختگی، دو خطر دارد؛
خطر اول: بیاعتقادی به دعا و استجابت. کسی که فرازهای مورد نظر برای رسیدن به حوائج خاص را بخواند و نتیجه نگیرد، در معرض این وسوسهی شیطان قرار میگیرد که دعا و استجابت، واقعیت ندارد. شک کردن نسبت دعا که مغز عبادت خوانده شده است، خطر بزرگی است. هر گاه مؤمن، بدون سلاح شود، به راحتی توسط شیطانهای انس و جن، تسخیر شده و به زانو در میآید.
خطر دوم: ورود در نفس شریر اختراعکننده. هر گاه کسی به دستور شخص دیگری عمل میکند، در حقیقت او را عبادت میکند. امام باقر (علیهالسلام) در روایت معتبر میفرمایند:
«مَنْ أَصْغَی إِلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ کانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الشَّیْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّیْطَانَ» [کافی، محدث کلینی، جلد 6، صفحهی 434، باب الغناء]
ترجمه: هر کس به گویندهای گوش کند، او را پرستیده است، پس اگر گوینده از خدای عز و جل بگوید، خدا را پرستیده است و اگر گوینده از شیطان بگوید، شیطان را پرستیده است.
«گوش کردن» در این روایت، به معنی «شنیدن» نیست بلکه به معنی «عمل کردن» بر طبق گفتار اوست. مثل این که به بچه میگویید: «حرف مرا گوش کن» به این معنی نیست که «سخن مرا بشنو» بلکه به این معنی است که «دستورم را اجرا کن».
پس وقتی به گویندهای گوش میکنید یعنی به دستورش عمل مینمایید، در حقیقت او را پرستیدهاید. حال اگر آن گوینده در نهایت به وحی متصل شود، پرستندهی خدای تعالی خواهید بود. مثلاً هر گاه قانونی از قانونهای عملی منهاج فردوسیان را مراعات میکنید، در حقیقت، اطاعت از ائمهی طاهرین (علیهم السلام) و در لایهی بالاتر، اطاعت از استاد اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و در لایهی بالاتر، اطاعت از پروردگار عالمیان کردهاید.
حال اگر به دستوری عمل کنید که منتهی به خدای تعالی نمیشود، در حقیقت از دعانویس اطاعت کرده و چون او، اسیر نفس و شیطان است، در لایهی بالاتر، از ابلیس لعین، اطاعت کردهاید.
موفق باشید
حاج فردوسی