با سلام خدمت حاج فردوسی
خداوند در سورهی مبارکهی تکاثر، آیهی شریفهی 8 میفرماید: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» یعنی: سپس در آن روز (روز قیامت) از نعمتها سؤال خواهید شد.
1 ـ منظور، چه نعمتهایی هست؟ مثلاً همسر خوب، فرزند صالح، خانهی وسیع، مرکب و غیره یا چنان که در حدیث از امام رضا (علیه السلام) آمده، سؤال از آب و نان و… از مردم قبیح است تا چه رسد به خداوند، بنا بر این، مراد از سؤال از نعمت، همان نعمت رهبری معصوم است. [عیون الاخبار، جلد 2، صفحهی 129]
2 ـ آیا با اعتقاد یافتن به قواعد نظری و عمل کردن به قوانین عملی منهاج فردوسیان، میتوان از پسِ جواب از نعمت رهبری معصوم بر آمد؟
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
1. اگر الف و لام در «النعیم» را الف و لام استغراق بگیریم، آیه چنین معنی میشود: سپس حتماً حتماً حتماً پرسیده خواهید شد، آن روز از نعمتها.
در حالی که اگر منظور، فقط نعمت ولایت بود، باید میفرمود: ثم لتسئلن یومئذ عن النعمة. پس نمیتوان روایت امام رضا (علیهالسلام) را تفسیر قطعی آیه دانست بلکه یکی از مصادیق اتم و اکمل نعمت، نعمت ولایت اهل بیت (علیهمالسلام) است. اما هر آنچه اسم نعمت بر آن صدق کند، میتواند مورد بازخواست و پرسش قرار گیرد.
2. بزرگترین نعمت الهی بعد از هدایت تکوینی، هدایت تشریعی است. یعنی بعد از این که خدای تعالی، در بندهاش ایجاد انگیزه برای رسیدن به تکامل و سعادت نمود، بزرگترین نعمت این است که او را با استادان راه کمال و سعادت، آشنا سازد. پس کسی که دیدگاههایش را مطابق دیدگاههای استادان راه کمال و سعادت نماید و اعمالش را چنان که آن بزرگواران فرمودهاند، تنظیم نماید و فرمان آنان را مراعات کند، شکر واقعی نعمت ولایت را بجا آورده است. در غیر این صورت، با ادعا کردن و خود را سینهچاک ایشان نشان دادن، بدون اعتقاد و عمل بر طبق نظر آنان، شکر این نعمت عظیم، به جای آورده نشده و فردای قیامت، مورد بازخواست و عتاب الهی خواهد بود.
موفق باشید
حاج فردوسی