با سلام خدمت تمام عزیزانی که هدفشان ترویج دین محمدی و نشر معارف اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) است.
بیشک هدفتان والا و راهتان مقدس و در خور ستایش است اما رعایت چند نکته در این برنامه، حائز اهمیت است که بنده به صورت گذرا اشاره مینمایم.
الف) دعایی که بر روی صفحهی سایت به عنوان دعای منهاج فردوسیان آمده است در هیج کدام از منابع شیعی به عنوان دعا ذکر نشده و اگر بیان این دعا به قصد ورود نبوده خواهشمند است این نکته را تبیین فرمایید که این دعا، دعای معصوم نبوده و چه بهتر که منهاجیون دعاهایی را خواستار باشند که متنشان نیز قول معصوم باشد همچون دعاهای صحیفهی سجادیه.
ب) هر گونه اصطلاحسازی در متن دین، زیبندهی منهاجیون که خود را مقلد سیرهی حضرات معصومین میدانند نیست. این که ائمه (علیهم السلام) را به عنوان «استاد» خطاب میکنید برگرفته شده از روایت معصومین است!؟ چه بهتر همان القابی که حضرات معصومین (علیهم السلام) دارا بودند، ورد زبان منهاجیون باشد. با جعل اصطلاح ممکن است نا اهلان و نابخردان به شما خرده بگیرند و بگویند تفاوت منهاجیون با فرق منحرفه و ضالهی صوفیه و فلاسفه چیست؟ آنان نیز جعل اصطلاح میکنند.
ج) اینکه در نظراتتان فرمودید عزاداری، تنها برای حضرت سید الشهداء (علیه السلام) در روایات تأکید شده سخن صحیحی نیست چرا که در کتاب شریف من لایحضره الفقیه روایاتی با این مضمون آمده است:
وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیهالسلام): یُصْنَعُ لِلْمَیِّتِ مَأْتَمٌ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ یَوْمَ مَاتَ.
وَ أَوْصَی أَبُو جَعْفَرٍ ع بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ کانَ یَرَی ذَلِک لِلسُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.
وَ أَوْصَی أَبُو جَعْفَرٍ ع أَنْ یُنْدَبَ فِی الْمَوَاسِمِ عَشْرَ سِنِینَ.
طبق روایات میتوان اینگونه جمعبندی کرد که عزاداری برای اهل بیت، سنتی است که خود اهل بیت بر آن تأکید داشتهاند.
بسیار خوشحال میشوم در صورت پاسخ به هرکدام از موارد فوق الذکر، پاسختان را در سایت بیان فرمایید.
و السلام علی من اتبع الهدی
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
جواب الف: دعا، از مقولههایی است که هم در قرآن کریم آمده و هم در بیان استاد اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و عترت طاهره (علیهمالسلام) ولی در عین حال، اجازه دادهاند که خواستههای خود را نیز به زبان بیاوریم، هر چند در ادعیهی قرآن و سنت و عترت نباشد. روی همین اصل است که برخی علمای عظام، اقدام به تنظیم دعاهایی کرده و به یادگار گذاشتهاند، مانند دعای توسل معروف و دعای توسل خواجه نصیر و برخی دعاهای اقبال که از انشائات جناب سید بن طاووس (ره) است.
پس دعای معروف به «دعای منهاج فردوسیان»، گر چه به صورت مجموعی از قرآن و عترت نیست ولی فرازهایی از آن، برگرفته از ادعیهی مأثوره است و در قسمتهای دیگرش نیز، مجوز کلی برای انشاء دعا، عنایت فرمودهاند.
جواب ب: این که چرا آن بزرگواران که استادان حقیقی بشر به سوی سعادت و کمال هستند را به عنوان «استاد» میخوانیم، در کتاب «آشنایی با منهاج فردوسیان» به صورت مبسوط، شرح داده شده است. شایسته است به آنجا مراجعه فرمایید.
البته، این که نااهلان و نابخردان بر ما خرده بگیرند، سخن درستی است و بارها خرده گرفتهاند، ولی توجه داشته باشید که نمیتوان پیریزی نظام جامع تربیتی را به رضایت چند نابخرد و سطحینگر پیوند زد. آنچه بر ماست، ارائهی آسان و صحیح معارف الهی بر مبنای کتاب و سنت و عترت میباشد و آنچه از سادهلوحان خشک مقدس انتظار میرود، ایراد گرفتنهای ناوارد است.
جواب ج: سعی کردیم عبارات کتاب «قواعد نظری منهاج فردوسیان» و کتاب «قوانین عملی منهاج فردوسیان» را دقیق بنویسیم و از اصحاب منهاج فردوسیان نیز میخواهیم که دقت را همیشه لحاظ کنند. تنها و تنها عزایی که مشمول «تأکید» حضرات اهل بیت (علیهمالسلام) قرار گرفته، عزای حضرت سید الشهداء (علیهالسلام) است. هیچ عزاداریای مورد تأکید نیست هر چند یک یا دو روایت در بارهاش آمده باشد.
این که شما از روایات فوق، تأکید بر عزاداری اهل بیت طاهرین (علیهمالسلام) را برداشت میکنید، ناشی از ناآشنایی با بحث «تأکید» و انواع و اقسام و حدود و شرایط آن است. شایسته است برای آشنایی با مبحث «تأکید»، به کتاب «اصول استجماع منهاج فردوسیان» مراجعه نمایید تا با جایگاه ارزشمند تأکید و انواع و اقسام آن، به درستی آشنا شوید.
موفق باشید
حاج فردوسی