سلام علیکم
1. اگر یک عمل مستحب است، آیا خلاف آن مکروه است؟ یا اگر یک عمل مکروه هست، خلاف آن مستحب میشود؟ مثلاً در منهاج فردوسیان، نشسته شلوار میپوشند، پس میشود گفت که ایستاده شلوار پوشیدن مکروه است؟ یا ناخن چیدهشده را دفن میکنند، پس عدم دفن آن میشود مکروه؟
2. بعد از نماز عشاء بیدار ماندن فقط برای چند چیز جایز شمرده شده. با توجه به طبقهبندی قوانین، وقتی یکی از اموری که در طبقات اولیه وجود دارد پیش میآید، طبیعتاً انسان، طبقهی اولیه را انجام میدهد. مثلاً کسب روزی حلال و یا غسل دادن یک شیعهی اثنیعشری. با این توضیحات، استثنائات مربوط به بیداری بعد از نماز عشاء بیمعنی میشود و دایرهی وسیعتری را شامل میشود. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
جواب 1: هر گاه مستحب را به معنی اطاعت از امر مولا در انجام کاری بدانیم که به انجام آن امر کرده است، ترک کردن عمل به دستور مولا، ناپسند و مکروه خواهد بود. در مقابل، هر جا مولا از انجام دادن کاری نهی کرده است، مراعات این دستور و ترک کردن آن کار، پسندیده و مستحب خواهد بود.
البته در بیان حکم، لازم است همان جهتی که مولا امر یا نهی کرده، بیان شود نه جهت مخالفش. مثلاً اگر در روایت معتبر، به انجام حجامت امر شده است، باید در هنگام بیان حکم، بگوییم: حجامت کردن مستحب است. نه مقابلش، یعنی نگوییم: ترک حجامت، مکروه است.
اگر فرمودهاند نشسته شلوار بپوشید. بگوییم: نشسته شوارپوشیدن، مستحب است و نگوییم: ایستاده شلوارپوشیدن مکروه است. این نکته، همواره در نزد محدثین و قدمای از فقها، مورد توجه بوده و سعی وافر داشتهاند که همان جهتی که از امام معصوم (علیهالسلام) روایت شده را بیان کنند و از نزد خودشان، جهت مخالف آن را مطرح نسازند، هر چند در حقیقت، جهت مخالف آن هم درست است.
جواب 2: آنچه در روایت شریف بیان شده که جز برای چند کار، بعد از نماز عشاء بیدار نمانید، مربوط به شرایط عادی است ولی در جایی که شرایط خاص باشد، قطعاً دایرهاش گسترش پیدا میکند.
یکی از شرایط خاص، پیش آمدنِ کارهایی از طبقات اولیه است. پس در شرایطی که هیچ عملی از اعمال طبقات اولیه حلول نکرده، فقط برای همان چند امر، بعد از نماز عشاء بیدار بمانید ولی در شرایطی که عملی از اعمال طبقات اولیه آمده و نمیشود آن را به بعد موکول کرد، حتماً انجام آن کار، مقدم بر استراحت شبانه خواهد بود.
موفق باشید
حاج فردوسی