حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سؤال: آیا عمل به تمام قوانین منهاج فردوسیان، جلو زدن از نبی و وصی (علیهم ‌السلام) نیست؟

تفصیل سؤال: تا آنجا که اطلاع داریم، رسول خدا (صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله ‌و سلّم) و هیچ یک از ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام)، تمام قوانین عملی‌ای که در منهاج فردوسیان آمده را همواره مراعات نمی‌کرده‌اند. آیا اگر کسی تمام اینها را همواره مراعات کند،‌ در عمل، از پیامبر و اهل بیت (علیهم‌السلام) جلو نمی‌زند؟ جلوزدنی که در قرآن کریم [1] ، نهی شده است؟

جواب: درست است که خدای تعالی در قرآن کریم، از جلو زدن از خدا و پیامبر، نهی فرموده است؛ ولی جلو زدن، به معنی مراعات دقیق و همواره‌ی قوانین عملی نیست.
علامه‌ی طباطبایی (ره) در تفسیر این آیه می‌نویسد:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» کلمه‌ی ‏«بَیْنَ یَدَیِ» در باره هر چیز استعمال شود، به معناى جلوى آن چیز است، و این استعمالى است شایع، چیزى که هست یا مجازى است و یا استعاره‏اى. و اینکه این کلمه را هم به خدا نسبت داده و هم به رسول خدا، خود دلیل بر این است که منظور از آن، جلو چیزیست مشترک بین خدا و رسول و آن مقام حکمرانى است، که مختص است به خداى سبحان و با اذنش به رسول او هم چنان که در جاى دیگر فرموده: «إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ» و نیز فرموده: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ».
و نیز شاهد بر اینکه مراد از «بین یدى» حکم است، این مى‏‌باشد که آیه‌ی شریفه را با جمله «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» آغاز، و با جمله «وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ‏» ختم کرده، که از ظاهر آن برمى‏‌آید مراد از «بین یدى» آن مقامى است که ارتباط به مؤمنین متقى دارد، به کسانى ارتباط دارد که هم به خدا و رسولش ایمان دارند، و هم از آن دو پروا. و آن مقام، همان‏ مقام حکم است که مؤمنین، احکام اعتقادى و عملى خود را از آن مقام مى‏گیرند.
با این تقریب روشن گردید که مراد از «لا تُقَدِّمُوا» هم این است که هیچ حکمى را بر حکم خدا و رسولش مقدم مدارید، حال یا مراد این است که قبل از گرفتن کلام و دستور خدا و رسول در باره حکم چیزى سخنى نگویید، و یا قبل از گرفتن دستور خدا عملى را انجام ندهید. لیکن از اینکه به دنبال کلام مى‏فرماید: «إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ خدا شنوا و داناست» مثل اینکه برمى‏‌آید مراد تقدیم قول است، نه تقدیم فعل و نه اعم از آن دو، که هم شامل قول شود و هم فعل، و گر نه اگر مراد قول و فعل هر دو بود، مى‏‌فرمود: «ان اللَّه سمیع بصیر؛ خدا شنوا و بیناست» هم سخن شما را مى‏‌شنود، و هم عمل شما را مى‏‌بیند، هم چنان که در بسیارى از موارد که پاى فعل در کار است کلمه «بصیر» را آورده، مثلا مى‏‌فرماید: «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ». پس حاصل معناى آیه این شد: اى کسانى که ایمان آورده‌اید، در جایى که خدا و رسول او حکمى دارند، شما حکم نکنید. یعنى حکمى نکنید مگر به حکم خدا و رسول او؛ و باید که همواره این خصیصه در شما باشد، که پیرو و گوش به فرمان خدا و رسول باشید.
و لیکن از آنجایى که هر فعل و ترک فعلى که آدمى دارد، بدون حکم نمى‌‏تواند باشد و همچنین هر تصمیم و اراده‏‌اى که نسبت به فعل و یا ترک فعلى دارد آن اراده نیز خالى از حکم نیست، در نتیجه مى‏‌توان گفت که مؤمن نه تنها در فعل و ترک فعلش باید گوش به فرمان خدا باشد، بلکه در اراده و تصمیمش هم باید پیرو حکم خدا باشد. و نهى در آیه شریفه ما را نهى مى‏کند از اینکه هم به سخنى اقدام کنیم که از خدا و رسول نشنیده‏ایم و هم به فعلى و یا ترک فعلى اقدام کنیم که حکمش را از خدا و رسول نشنیده‏ایم، و هم نسبت به عملى اراده کنیم که حکم آن اراده را از خدا و رسولش نشنیده‏ایم. در نتیجه، آیه‌ی شریفه نظیر و قریب المعنى با آیه‏ «بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ» مى‏شود که در باره‌ی اوصاف ملائکه مى‏فرماید: از کلام خدا سبقت نمى‏گیرند، و همواره به امر او عمل مى‏کنند. [ترجمه‌ی تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، جلد 18، صفحات 455 تا 457]
با این تفسیر، جلو زدن از خدا و رسول، در عمل کردن نیست؛ بلکه در حکم دادن و قانون‌گذاری است.
لازم به ذکر است که منهاجی، هیچ‌گاه به خودش اجازه نمی‌دهد دست به دین‌تراشی و نوآوری در اعتقادات و اعمال بزند؛ در حالی که این کار، در شیعه‌ی اثنی‌عشری، بسیار رایج و دارج است و از مراجع عظام تقلید گرفته تا سخنرانان مذهبی، مداحان، خانم جلسه‌ای‌ها، دعانویسان و هر کسی که اندکی ذوق بدعت‌گذاری داشته باشد، به خودش اجازه می‌دهد اعتقاد یا دستورالعملی بسازد و به بدنه‌ی بی‌دفاع شیعه‌ی اثنی‌عشری بچسباند.

………………………………
[1] سوره‌ی حجرات، آیه‌ی 1. می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَینَ یدَی اللهِ وَ رَسُولِهِ؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید از خدا و پیامبرش [در هیچ کاری] پیشی مجویید».

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است