حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سؤال: چرا مطالبی در منهاج فردوسیان آمده که به علت مخالفت با علم، موجب مسخره کردن است؟

تفصیل سؤال: قواعد نظری و قوانین عملی‌ای در منهاج فردوسیان آمده که گر چه برگرفته از تصریحات آیات و روایات است، ولی چون عقل بشر بدان پایه نرسیده که آن را توجیه علمی کند، موجب ‌می‌شود مورد تمسخر نادانان و برخی اهل علم قرار گیرد. مثلاً غسل کردن برای کشتن مارمولک، از نظر علمی، قابل توجیه نیست. پس چه اصراری بر انتشار آن دارید؟

جواب: حکمت بسیاری از احکام الهی و علت آنها معلوم نیست و بسیاری از احکام، به تازگی توجیه‌بردار شده‌اند. پس نباید به دلیل کوتاه بودن دست عقل ابزاری و علم تجربی، دستورات قطعی استادان راه کمال و سعادت را نادیده گرفت.
البته قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان، تنها کتاب‌هایی نیستند که اینگونه مطالب را منتشر می‌نمایند بلکه در کتاب‌های فقهی فقهای عظام نیز به این مطالب اشاره یا تصریح شده است. مثلاً همین مسأله‌ی غسل کردن برای کشتن مارمولک، در کتاب‌های متعدد فقهی آمده است. [1]
نکته‌ی تأسف‌بار این است که مسلمانیِ برخی از مسلمانان، نه به معنی تسلیم بودن در مقابل وحی و استاد اعظم (صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله ‌و سلّم)، بلکه به معنی تسلیم بودن در برابر یافته‌های علمی یا توجیهات عقلی دانشمندان جهان است؛ انحراف خطرناکی که مانع از رسیدن به هرگونه کمال و سعادت واقعی می‌شود و انسان را در ابتدای راه کمال، زمین‌گیر می‌سازد.
این گونه مسلمانان، هر گاه مسأله‌ای از سوی کفّار و مشرکین در آزمایشگاه، ثابت و پذیرفته شود، تسلیم می‌شوند و این، دلیل است بر این که سخن کفار و مشرکین برایشان مهم‌تر و جلوتر از سخن امام معصوم (علیه‌السلام) و جانشین بحق پیامبر خدا (صلّی ‌الله ‌علیه ‌و آله ‌و سلّم) است و در حقیقت، «عبدالعلم» هستند نه «عبدالله».

………………………………
[1] . نگاه کنید به: جواهر الاحکام، نجفی، جلد 5، صفحه‌ی 58؛ عروة الوثقی، یزدی، جلد 1، صفحه‌ی 464؛ منهاج الصالحین، حکیم، جلد 1، صفحه‌ی 116؛ تحریر الوسیلة، امام خمینی، جلد 1، صفحه‌ی 100؛ رساله‌ی توضیح المسائل، شبیری زنجانی، مسأله‌ی 652؛ رساله‌ی توضیح المسائل، فیاض، مسأله‌ی 335.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است