حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سؤال: آیا توجه زیاد به «عمل» در منهاج فردوسیان، توهین به شفاعت نیست؟

تفصیل سؤال: سالیانی است که سخنرانان مذهبی و مدّاحان، ما را دلخوش به شفاعت می‌کنند. اکنون اگر منهاجی شده و اعتقادات سالم و اعمال صالح انجام دهیم،‌ جایی برای شفاعت نمی‌ماند. آیا این کار، به نحوی توهین به مقام شفاعت اهل بیت (علیهم‌السلام) نیست؟

جواب: اصل شفاعت، ثابت و مسلم است و اعتقاد به آن، از اصول اعتقادی منهاج فردوسیان است؛ ولی قبول شفاعت، به معنی باقی‌ماندن بر اعتقادات نادرست و انجام معصیت، تا آخرین لحظات عمر نیست.
از سویی، در قرآن کریم و معارف اسلامی، ایمان و عمل صالح، دو رکن ترقی و تکامل برشمرده شده و از سوی دیگر، موفق‌ترین شفاعت‌کننده، توبه معرفی شده است؛ یعنی بازگشت از اعتقادات ناسالم و اعمال نادرست.
امیر المؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:
«لا شَفیعَ اَنْجَحُ مِنَ التَّوْبَةِ» [نهج البلاغه، کلمات قصار، کلمه‌ی 371]
ترجمه: شفاعت کننده‌ای موفق‌تر از توبه نیست.
یا همان حضرت در مورد شفاعت عمل صالح فرمودند:
«شَافِعُ الْخَلْقِ الْعَمَلُ بِالْحَقِّ وَ لُزُومُ الصِّدْقِ» [عیون الحکم و المواعظ، لیثی، صفحه‌ی 297، الفصل الثالث باللفظ المطلق]
ترجمه: شفیع مردم، عمل به حق و همراهی با راستی است.
پس نه تنها توبه، محاسبه و دقت در اعمال، منافاتی با بحث شفاعت ندارد، بلکه خودِ «توبه» و «عمل صالح»، از شفیعان محشر هستند و راه را برای رسیدن به قلّه‌های کمال و سعادت، هموار می‌سازند.
نکته‌ی دیگر، این است که شفاعت حقیقی، در همین دنیا انجام می‌شود و نتیجه‌اش، علاقه‌مند شدن قلب به اعتقادات سالم (قواعد نظری منهاج فردوسیان) و انجام دادن اعمال صالح (قوانین عملی منهاج فردوسیان) است. هر گاه کسی در دنیا، مشمول شفاعت واقعی شود، در آخرت نیز از باطن همان شفاعت، بهره‌مند خواهد گردید.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است