سلام از بچگی که یاد دارم و حتی والدین تأکید میکردند از آب سقاخانهی اسماعیل طلایی حرم امام رضا(ع) به قصد تبرک بخورم و حتی از آن بیاورم و بعضاً در مواقع بیماری از این آبی که آورده بودم به مریض میدادند.
حال با توجه به اینکه این آب جایگاه آبی چون آب زمزم ندارد و آنچه که بررسی هم نمودم در زمان نادرشاه افشار توسط اسماعیل خان ساخته شده است، تبرک بودن این آب از چیست و از کجا آمده است؟ و چه فرقی با دیگر آبها دارد که مردم جهت خوردن و حتی بردن تبرکی این آب، زیاد میکوشند و بعضی مواقع در شلوغی در صف میایستند؟
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
ارادت شدید شیعیان به ائمهی طاهرین (علیهمالسلام) گاهی آنان را به کارهایی وامیدارد که فقط از یک عاشق سر میزند. عاشق کسی است که بدون توجه به جنبههای عقلانی، کاری را از روی فوران احساسات درونیاش انجام میدهد. کارهایی مانند بوسیدن آستانه و در و دیوار حرمها یا حملهور شدن به ضریح و همچنین تبرک به آنچه نزدیک مقابر شریفه باشد مانند گرد و خاک داخل ضریح یا آبی که در مخزنهای داخل صحن ریخته میشود.
پس برای اینگونه کارها، نمیتوان سند شرعی یا دلیل عقلی آورد و بیشتر نشأت گرفته از احساسات است. البته انسان طوری آفریده شده که دوست دارد ابراز احساسات کند. کسانی که اینگونه کارها ـ که از سر احساسات دینی است ـ را رد میکنند، خودشان گرفتار ابراز احساسات در میدانهای دیگر هستند. آنان به شورت فلان بازیگر فوتبال و پیراهن فلان کشتیگیر، ابراز احساسات میکنند و به عکسگرفتن با فلان هنرپیشه، افتخار مینمایند!
پس ابراز احساسات، یک نیاز بشری است که عوام مردم، دوست دارند ابراز احساسات (شادی، غم و محبت) کنند. عوام مذهبی، بدون توجه به شرعی بودن، ابراز احساساتشان را در امور مذهبی نشان میدهند و عوام غیرمذهبی، در چیزهای دیگر.
بنا بر این، تبرک جستن با چیزهایی که شارع مقدس نفرموده، فایده ندارد، هر چند اگر به قصد ورود نباشد، ضرر هم ندارد. نیز توجه داشته باشید که آب سقاخانه، همانند آب زمزم و فرات نیست و آن خواص را ندارد.
موفق باشید
حاج فردوسی