[عطف به نامهی 484] اتفاقاً هم دلیل عقلی داره و هم شرعی!
اگر حضرت یعقوب توسط پیراهن حضرت یوسف (علیهماالسلام)، از فاصله مصر تا کنعان، فقط با قرار دادن آن بر روی چشم به تعبیر قرآن: القاه علی وجهه فارتد بصیرا؛ با قرار دادن پیراهن به روی چشم بینا گشت!
اگر پیراهن یک پیامبر از فاصله مصر تا کنعان شفا میدهد، حتماً آب حرم امام رضا (علیهالسلام) هم شفا خواهد داد. این فقط احساسات تو خالی نیست.
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
ما منکر «امکان» نشدیم. یعنی امکان دارد که آب حرم امام رضا (علیهالسلام) شفا بدهد ولی دلیل شرعی بر متبرک بودن آن در دست نیست.
فرق است بین این که بگوییم فلان چیز «امکان» دارد با این که بگوییم فلان چیز، «توصیهی شرعی» دارد.
به عنوان مثال، امکان دارد شخصی بر اثر تصادف یا برخورد سرش به جسم سخت، دچار نوعی شکوفایی استعداد شود، و نمونههایی هم هست که چنین اتفاقی برایشان افتاده است؛ ولی این، دلیل نمیشود که بگوییم از لحاظ شرعی، مستحب است انسان تصادف کند یا سرش را به دیوار بکوبد.
یک قاعده در فلسفه هست که میگوید: «ادلّ دلیلٍ علی امکانِ شیءٍ وقوعُه» یعنی محکمترین دلیل بر این که چیزی امکان دارد به وجود آید، این است که به وجود آمده باشد. شفا گرفتن از آب سقاخانه نیز امکان دارد و شاید گزارشهای معتبری باشد که شفا گرفته باشند، ولی سخن ما چیز دیگری است. سخن ما این است که اینگونه کارها، سند شرعی به معنی صدور از ناحیهی شارع مقدس ندارد، نه این که از لحاظ عقلی، امکان ندارد.
موفق باشید
حاج فردوسی