حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سلام
این را می‌دانم که ما باید به همه اتفاقات احساس بدهیم و از به ظاهر تکرار شدن های زیاد، تضمینی بودن آن ها را نتیجه نگیریم. سوال من این است که این شکر فراوان برای اتفاقات پر تکرار ولی نو آیا وقت گیر هست یا نه؟ خب نمیشه که بخوام برای هر دم و بازدم یک یا چند الحمد لله بگم و اونوقت بتونم به اعمال دیگه هم برسم. چجور اتفاقاتی رو متمرکز بشم؟ اتفاقاتی مثل دم و بازدم هم به مهره مار نیاز دارن؟

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
ذهن انسان، سطحی دارد و عمقی. در روانشناسی، به این دو بخش ذهن، «ضمیر خودآگاه» و «ضمیر ناخودآگاه» گفته می‌شود. در روش کسب مهارت، باید آن را به تعداد زیاد با سطح آگاه ذهن، تکرار کرد تا وارد سطح ناخودآگاه ذهن گردد. وقتی مهارتی وارد «ضمیر ناخودآگاه» گردید، در اصطلاح به آن «مَلَکه» گفته می‌شود. هر کاری که برایتان تبدیل به «ملکه» شود، زحمتی نخواهد داشت و دغدغه‌ای که دارید، در موردش نخواهد بود.
برای مثال، کسی که تازه رانندگی را می‌آموزد، باید با سطح هوشیاری بالا، حواسش به طور همزمان به چند چیز باشد؛ هم مواظب فشار مناسب بر گاز باشد، هم مواظب آینه‌های بغل و وسط باشد، هم دنده‌ی مناسب را انتخاب کند، هم فاصله‌اش با ماشین جلو را رعایت کند، هم فاصله‌اش با جدول حاشیه‌ی خیابان را تنظیم کند، هم خطوط عابر پیاده را در نظر بگیرد، هم معنی بوق ماشین‌های دیگر را دریابد، هم راهنما را به درستی استفاده کند و …
تقسیم هوشیاری بر تمام این موارد، موجب خستگی مفرط جسمی و فشار عصبی و روحی می‌گردد؛ ولی این فشار، بر اثر تکرار، کاهش می‌یابد تا جایی که کاملاً برداشته می‌شود. زمانی فشار غیر معمولی از جسم و روان راننده برداشته می‌شود که رانندگی برایش به صورت «ملکه» در آمده باشد. به تعبیر روانشناسان، زمانی می‌توان از فشار مهارت رهید که آن مهارت، وارد «ضمیر ناخودآگاه» شده باشد.
تا زمانی که شما در بند «الحمد لله» و «شکراً لله» باشید، حواستان از ذکر و عبادت و نماز و حتی معاملات و معادلات بشری، پرت خواهد شد و مراعات آگاهانه و هوشیارانه‌ی مهره‌ی مار، فشار جسمی و روحی برایتان به ارمغان خواهد آورد. اما اگر بر این مسیر، استقامت بورزید تا جایی که این «مهارت»، برایتان تبدیل به «ملکه» شده و در «ضمیر ناخودآگاهتان» استوار گردد، بدون کمترین حواس‌پرتی و زحمت، همواره از این درخت پرثمر، میوه‌های شیرین خواهید خورد و بهره‌ها خواهید برد.
پس به جای این که در پی تفکیک اتفاقات به مهم و غیر مهم باشید، مدتی را با قدرت و تمرکز، به انجام مهره‌ی مار مشغول شوید تا جایی که این مهارت، برایتان به صورت ملکه درآید. آنگاه خواهید دید که:
اولاً: تمام اتفاقات، ارزشمند و مهم هستند.
ثانیاً: برای هر کدام از این اتفاقات ارزشمند و مهم، می‌توان از مهره‌ی مار استفاده کرد در حالی که هیچ تزاحمی با سایر عبادات و معاملات نداشته باشد.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۳ نظر

  • کرمانی نوشته است:
  • ممنونم از پاسخ‌گویی و توضیحات شما
    بسیار عالی بود کاملاً متوجه شدم
    خدا رو شکر میکنم از اینکه به این درک و فهم رسیدم
  • کرمانی نوشته است:
  • ۱.آیا داشتن این مزایای بیشتر بخاطر جامعیت مهره‌ی مار نسبت به اربعین ده شکر است؟
    ۲. برداشت بنده این است مهره‌ی مار برای تمام اتفاقات و‌ حوادث (با هر ظاهری) قابل استفاده است؛ ولی اربعین ده شکر فقط برای اتفاقاتی مشخص با ظاهری مشخص قابل استفاده است.
    این برداشت بنده درست است؟
    جواب حاج فردوسی:
    1. عمقی که با مهره‌ی مار به دست می‌آید، با اربعین ده شکر به دست نمی‌آید. همچنین مهره‌ی مار برای تمام عمر است ولی اربعین ده شکر برای یک برهه‌ی موقت.
    2. بله درست است. مهره‌ی مار برای اتفاقات (اعم از خوش‌ظاهر و بدظاهر) است ولی اربعین ده شکر، فقط برای نعمت‌های خوش‌ظاهر است.
  • نادری نوشته است:
  • سلام علیکم
    دستورالعمل مهره‌ی مار با دستورالعمل اربعین ده شکر چه فرقی در بکارگیری دارد و کدام اولویت دارد؟
    جواب حاج فردوسی:
    سلام علیکم
    بهترین راه برای بازشناسی تفاوت‌های این دو روش، بکارگیری آنهاست. اگر مدتی از اربعین ده شکر و مدتی از مهره‌ی مار استفاده کنید، به خوبی درخواهید یافت کدامیک مناسب‌تر با ذائقه‌یتان است؛ ولی در مجموع، مزایای استفاده از مهره‌ی مار، خیلی بیشتر از اربعین ده شکر است.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است