سلام
1. منظور از لعن و برائت چیست؟
2. درباره شیخین و اهل سقیفه کدام یک صحیح است لعن یا برائت؟
3. وظیفه ما چیست لعن یا برائت؟
4. اصلاً لعن چه کسی؟ شیخین یا لعنهای زیارت عاشورا و قاتلین امامان؟
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
جواب 1: «لعن»، در لغت به معنی درخواست دور شدن از رحمت الهی است و با الفاظی از ریشهی «ل ـ ع ـ ن» به کار میرود. جملاتی مانند اینها، به معنی لعن و درخواست دور شدن از رحمت خداوند است: «فلانی ملعون است»، «خدا لعنتش کند»، «لعنت خدا بر فلانی باد»، «خدایا فلانی را لعنت کن»، «لعن بر فلان»، «فلانیِ ملعون» و …
«برائت» به معنی بیزاری جستن است. بیزاری جستن را به «قلبی»، «زبانی» و «عملی» تقسیم میکنند؛ ولی اصلِ بیزاری جستن، در «عمل» است. یعنی بیزاری جستنِ «قلبی» و «زبانی» تا زمانی که به «عمل» ختم نشود، راست بودن خود را اثبات نمیکند. «لعن» میتواند از مصادیق زبانی «برائت» باشد.
جواب 2: در مورد شیخین و سردمداران جریان سقیفه، مأمور به «برائت» شدهایم. یعنی باید از «باورها» و «اعمال» آنان بیزاری جسته و به زیر سایهی پر خیر و برکت تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) پناه ببریم.
به خاطر این که منبریها، «برائت» را به درستی معنی نمیکنند، هیئتیها آن را در «لعن» خلاصه میکنند. در حالی که «برائت»، به معنی بیزاری جستن در اعتقادات و اعمال است و با گفتن جملاتی مانند: «لعنت بر فلان و بهمان» اثبات نمیشود. معمولاً کسانی که «برائت» را در «لعن» خلاصه میکنند، در «عمل»، اهل «برائت» از خلفای جور نیستند.
برای روشن شدن مطلب، مثالی میزنم. کسی که از سیگار متنفر است و سیگار نمیکشد، از سیگار «برائت» دارد؛ یعنی بیزاری میجوید. این شخص، چه بگوید: «لعنت بر سیگار» و چه نگوید، دارای مقام «برائت از سیگار» است. اما کسی که سیگار میکشد و میگوید: «لعنت بر سیگار»، خودش را مسخره کرده است و سیگار به ریشش میخندد.
هیئتیهایی که نعره میکشند، «لعنت بر فلان و بهمان»، چون در بخشی از اعتقادات و اعمالشان پیرو همان فلان و بهمان هستند، خودشان را مسخره کردهاند و همان فلان و بهمان به ریششان میخندند.
این، نکتهی اصلیای است که در بحث «برائت» و «لعن»، پوشیده میماند یا میپوشانند! یا منبریها نمیدانند که «لعن» مساوی با «برائت» نیست، یا میدانند ولی نمیخواهند مخاطبشان از این حقیقت مطلع گردد!
اگر تمام شیعیان از جریان سقیفه، برائت بجویند یعنی دیدگاهها و اعمال آن را نپذیرند و در مقابل، به آموزههای ائمهی اطهار (علیهمالسلام) معتقد شده و عمل نمایند، هیچ مشکلی در جهان اسلام پیش نمیآید و خونی از بینی کسی نمیریزد. بر عکس، اگر مقدسات عامهی مسلمانان را لعن کنند، احساسات دینی یک میلیارد انسان را جریحهدار کرده و موجب جنگهای مذهبی و دروندینی خواهند شد. و آنچه دشمن به دنبال آن است، ایجاد اختلاف و جنگ داخلی در میان صفوف مسلمانان است تا بتواند از ضعف و انحطاط ایجاد شده از این اختلافات، نهایت استفاده را ببرد.
پس کسانی که منادی «لعن» هستند، و آن را «برائت» میخوانند، یا میدانند که اشتباه میکنند یا نمیدانند. اگر نمیدانند، باید آگاهشان کرد؛ ولی اگر میدانند و اصرار دارند «لعن» را «برائت» معرفی کرده و دستورات اولیای دین در مورد «برائت» را به «لعن» معنا میکنند، خائن به اسلام و مسلمین هستند و در صفوف منافقین قرار میگیرند.
جواب 3: تأکید اصلی آیات و روایات بر «برائت» است و آن را مکمّل «ولایت» معرفی مینماید. تا زمانی که از جریانهای انحرافی بیزاری نجویید، نخواهید توانست به خوبی در جریان حق، محکم و استوار شوید. این حقیقت در کلمهی شریفهی توحید، مشهود است. تا «لا اله» را به خوبی انجام ندهید و از قید خدایان وهمی نرهید، نخواهید توانست به «الا الله» معتقد شوید. برای برائت جستن از خدایان وهمی مشرکان، فقط کافی است به آنها ایمان نداشته باشید و بیاعتنا باشید و به خدای احد واحد ایمان بیاورید. نیازی نیست صبح تا شب مشغول لعن بر «برهما»، «ویشنو»، «شیوا»، «سرسوتی»، «لکشمی»، «شکتی»، «زئوس»، «آرتمیس»، «آفرودیت»، «خدای باران»، «خدای نیل»، «خدای سرما»، «خدای کوهستان»، «خدای مردگان»، «خدای طوفان»، «خدای باد»، «خدای زمین»، «خدای جنگل»، «خدای دریا»، «خدای موسیقی»، «خدای عشق»، «خدای آتش»، «خدای کامچاتکا و چوکوتکا» و هزاران خدای ساختگی دیگر باشید.
برای رسیدن به کمال واقعی و سعادت ابدی، باید دیدگاههای واضح قرآن کریم و روایات معتبر از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) را باور کنید و به دستوراتشان عمل نمایید و در کنارش به عنوان مکمّل، باید به هزاران هزار دیدگاه و دستورالعمل از غیر این مسیر نورانی، بیتفاوت و بیاعتنا باشید و لازم نیست تک تک آن دیدگاهها و دستورالعملها را لعن کنید.
برای به دست آوردن سلامتی، باید کارهای مفید برای سلامتی را انجام دهید و در کنارش به عنوان مکمّل، باید کارهایی که برای سلامتی ضرر دارد را ترک کنید؛ مثلاً سیگار و قلیان نکشید، سوسیس و کالباس نخورید، آب یخ ننوشید، چای و قند را ترک کنید و … ولی لازم نیست به زبان بگویید: «لعنت بر سیگار و قلیان»، «لعنت بر سوسیس و کالباس»، «آب یخ ملعون است»، «خدایا چای و قند را لعنت کن» و مانند اینها.
جواب 4: «ولایت» به معنی سرسپردن به جریان «غدیر» و آموزههای رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) از مسیر اهل بیت (علیهمالسلام) است و «برائت» شامل تمام جریانهای دیگر میشود؛ اما «لعن» فقط باید محدود به همان باشد که از ناحیهی اولیای دین به ما رسیده است. لذا «برائت» را شامل تمام جریانها بدانید؛ ولی «لعن» را فقط محدود به لعنهای مأثور مثل لعنهای زیارت عاشورا کنید. در «عمل» از هر مسیری غیر از مسیر ائمهی اطهار (علیهمالسلام) بیزار باشید؛ ولی به «زبان»، فقط کسانی که دستور دادهاند لعنشان کنیم را لعن کنید.
موفق باشید
حاج فردوسی