حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

در قاعده‌ی (۳۶۸) آمده است: اعتقاد دارند، نمازی که در آن، بینی بر همان چیزی که پیشانی بر آن نهاده می‌شود، نهاده نشود، نماز {کامل} نیست.
سؤال این است: ما تا به حال هفت عضو بدن در سجده را می‌دانستیم که باید با زمین تماس داشته باشد (دو کف دست، دو زانو، دو انگشت شصت پاها و پیشانی) حال اگر بینی را نیز اضافه کنیم هشت عضو می‌شود و مهمتر این که تا کنون هر چه نماز خوانده‌ایم، این هفت عضو در سجده تماس داشته، لطفاً بفرمایید تکلیف چیست؟
متشکرم

**********
باسمه تعالی

سلام علیکم
آنچه در آن قاعده آمده، تصریح روایت معتبر است. بر طبق همین روایت است که برخی فقهای عظام، در گذاشتن بینی بر خاک و مانند آن در حال سجده، احتیاط واجب دارند. پس آنچه تا کنون نمی‌دانسته‌اید را به حساب ندانستن مسأله‌ی شرعی بگذارید و بعد از این،‌ مقید باشید که حتماً برای زیر بینی نیز مهر بگذارید.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۱ نظر

  • رحمت نوشته است:
  • سلام علیکم
    آیا تکلیف شرعی داریم که از باب امر به معروف به سایر مومنین و خانواده نیز گذاشتن بینی بر روی مُهر را متذکر شویم؟
    جواب حاج فردوسی:
    سلام علیکم
    امر به معروف در جایی است که مخاطب شما، نیکو بودن کاری را بداند ولی در انجام دادنش تنبلی کند. در این مورد، اگر مخاطبتان می‌داند و انجام نمی‌دهد، امر به معروفش کنید. اما اگر نمی‌داند، می‌توانید از باب یاد دادن احکام، به او آموزش دهید. در هر حال، یاد دادن و تذکر دادن احکام شرعی و الهی، پسندیده است و پاداش اخروی دارد. ان شاء الله تعالی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است