درقاعدهی (۸۹۶) آمده است: اعتقاد دارند حجر الاسود {به منزلهی} دست خدا در زمین است و برای منهاجیونی که آن را استلام کنند، در روز قیامت، بر وفای عهدشان شهادت میدهد.
سئوال بنده این است: خدایی که تجسم او به مخلوقات آفریده شدهاش شایسته نیست، و از طرفی مخالف شرک و بتپرستی است، آیا نعوذ بالله این استلام یک شیء، هر چند آسمانی باشد، شباهتی با بتپرستی ندارد؟
متشکرم.
**********
باسمه تعالی
سلام علیکم
بر طبق تعالیم ادیان الهی، خدای تعالی، عاری از جسم و روح و خارج از وهم ماست. هر چیزی که تصور کنیم، آن چیز، موجود ذهنی ما بوده و خدای تعالی نیست.
همان دینی که خدای عز و جل را اینگونه به ما معرفی نموده و ما را از شرک و بتپرستی و تجسیم نهی شدید کرده است، به ما فرموده که بعضی چیزها، میتوانند اضافهی تشریفی به خدای تعالی شوند. مثل این که مسجد را «خانهی خدا» معرفی میکنند در حالی که خدای سبحان، نیاز به مکان ندارد و مکانآفرین است. یا بعضی روزها را «روزهای خدا» معرفی میکنند در حالی که او (جلّ و علا) در زمان نمیگنجد و زمانآفرین است. از همین باب است که حجر الاسود را دست خدا در زمین برای بیعت گرفتن معرفی کردهاند. یعنی همچنان که ملوک و سلاطین دنیا، برای گرفتن بیعت، دست خود را پیش میآورند تا مردم با گرفتن دست آنان، بیعت نموده و اظهار بندگی و خضوع در پیشگاه سلطنت آنان کنند، خدای تعالی نیز این سنگ فهیم را قرار داده تا همان کاری را انجام دهد که دست سلطان انجام میدهد. به این صورت که اصحاب منهاج فردوسیان، با دست کشیدن به آن، اظهار بندگی و اطاعت محض از حضرت ذو الجلال نمایند و هوا و هوسهای خود را به کنار نهند.
پس هیچ کسی ادعا نکرده که حجر الاسود، دست خداست که چنین ادعایی، همانا تجسیم است و هیچ جایی در منظومهی فکری اسلامی ندارد.
موفق باشید
حاج فردوسی