سلام علیکم
با توجه به قاعدهی 2878 منظور از وارد شدن اصحاب منهاج به جهنم چیست؟ آیا از سختیها و عذابها و دیدن جهنم به رنج خواهند افتاد؟ کیفیت و معنای این ورود به چه صورت است؟
**********
باسمه تعالی
سلام علیکم
تصریح قرآن کریم بر این است که تمام انسانها وارد جهنم خواهند شد و این ورود، همان صراط است که بر روی جهنم و یا در درون جهنم کشیده میشود و همه باید از آن عبور کنند.
میفرماید: «فَوَرَبِّک لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّیاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیا * ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن کلِّ شِیعَةٍ أَیهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِیا * ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِینَ هُمْ أَوْلَى بِهَا صِلِیا * وَ إِن مِّنکمْ إِلَّا وَارِدُهَا کانَ عَلَى رَبِّک حَتْمًا مَّقْضِیا * ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوا وَّ نَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیا» (سورهی مریم، آیات 68 تا 72)
ترجمه: پس به پروردگارت سوگند که آنها را با شیاطین محشور خواهیم ساخت. سپس در حالى که به زانو درآمدهاند آنان را گرداگرد دوزخ حاضر خواهیم کرد. آنگاه از هر دستهاى کسانى از آنان را که بر [خداى] رحمان سرکشتر بودهاند بیرون خواهیم کشید. پس از آن به کسانى که براى درآمدن به [جهنم] سزاوارترند خود داناتریم. و هیچ کس از شما نیست مگر [اینکه] در آن وارد میگردد. این [امر] همواره بر پروردگارت حکمى قطعى است. آنگاه کسانى را که پرهیزکار بودهاند میرهانیم و ستمگران را به زانو درافتاده در [دوزخ] رها میکنیم.
البته کسانی که در این دنیا در اصلاح دیدگاهها و اعمالشان موفق بودهاند، به اندازهی موفقیتشان، به سرعت از آن خواهند گذشت و در مواقف پنجاهگانهاش توقفی نخواهند داشت.
برخی افراد، به سرعت برق آسمان میگذرند و برخی به سرعت رعد و برخی به سرعت اسبسوار تازنده و برخی به سرعت اسبسوار رونده و برخی به سرعت مرد دونده و برخی به سرعت مرد رونده و برخی افتان و خیزان. تنظیم سرعت، از همین دنیا و به میزان سرعت در اصلاح دیدگاهها و اعمال است.
موفق باشید
حاج فردوسی