حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سلام
آیا «سَلِّموا عَلَى الیَهودِ وَ النَّصارى وَ لا تُسَلِّموا عَلى یَهودِ اُمَّتی …» حدیث معتبر است؟

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
چنین حدیثی را در هیچ یک از منابع معتبر حدیثی شیعه نیافتیم؛ فقط در کتاب «لئالی الاخبار» از تویسرکانی این گونه آمده است: قال الرسول (صلى الله علیه و آله): «سلّموا على الیهود و النصارى و لا تسلّموا على یهود أمّتی. قیل: یا رسول الله و من یهود أمّتک؟ قال: من یسمع الأذان و الإقامه و لا یحضر الجماعة» [لئالى الاخبار، تویسرکانی، جلد 4، صفحه‌ی 204؛ ضیاء الصالحین، جوهرچی، صفحه‌ی 482]
ترجمه: بر یهود و نصارا سلام کنید ولی بر یهود امت من سلام نکنید. گفته شد: ای رسول خدا یهود امت شما کیست؟ فرمودند: کسی که صدای اذان و اقامه را می‌شنود و در جماعت شرکت نمی‌کند.
چنان که گذشت، نخستین منبع شیعی که برای این کلام یافتیم، کتاب «لئالی الأخبار» تألیف شیخ محمد نبى تویسرکانى (متوفاى 1320 ق) است. این اثر، کشکولی مشتمل بر آیات، احادیث، حکایات و مباحث مختلف اخلاقى و اعتقادى است.
نویسنده، بسیارى از روایات را بدون ذکر منبع، جمع‌آورى کرده و همراه با اشعار و حکایات، در کتابش ذکر نموده است. با توجه به این که معلوم نیست نویسنده‌ی این کتاب، این نقل را از کدام منبع حدیثی آورده و در کتاب‌های معتبر حدیثی یافت نشد، نمی‌توان آن را معتبر دانست.
در کتب عامه، نخستین منبعی که برای این سخن یافتیم، کتاب «نزهة المجالس و منتخب النفائس»، تألیف عبد الرحمن صفوری شافعی (متوفای ۸۹۴ ق) است. [نزهة المجالس، جلد 1، صفحه‌ی 127]
کتاب «نزهة المجالس» به زبان عربی و در موضوع ادبیات عرب است. این اثر، همانند یک کشکول، اخبار و حکایات و مباحث مختلف اخلاقی، اعتقادی و فقهی را مطرح کرده است ولی مملو از اسرائیلیات و احادیث غیر معتبر است.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است