سلام
از نظر شما، تلاوت صحیح قرآن به چه تلاوتی گفته میشود و باید چه ملاکهایی داشته باشد؟ آیا تلاوتهای مجلسی را تأیید میکنید؟
************
باسمه تعالی
سلام علیکم
از ملاکهای مهم تلاوت صحیح قرآن، آرامشبخش بودن آن است. هر گاه تلاوت قرآن، موجب آرامش و احساس خوش معنوی باشد، میتواند شنونده را مفید افتد.
این ملاک، در بعضی تلاوتها که قاری با یک نفَس میخواند و رنگش را سرخ و کبود میکند، برای شنونده حاصل نمیشود؛ بلکه بر عکس، حالتی از هیجان، آشوب و اضطراب ایجاد میکند.
از آنجا که بیشتر شنوندگان قرائت، با قاری همخوانی و همنوایی میکنند، وقتی قاری با یک نفس بلند و بدون مکث به تلاوت میپردازد، شنونده، نفس کم میآورد و حواسش از محتوای آسمانی آیات، به کم آوردن نفسش معطوف میشود.
همچنین تشویقی که برای اینگونه قاریان از مردم بلند میشود، نه تشویق تلاوت درست و گیرا و اثرگذار، بلکه تشویق نفَس بلند قاری است و به نحوی برای جبران فشاری است که قاری به خودش وارد کرده است.
سؤال اینجاست که آیا تلاوت قرآن توسط استاد اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم)، که آورندهی این کتاب نورانی هستند، به همین نحو بوده است؟
کدامیک از استادان معظم منهاج فردوسیان (علیهمالسلام) اینگونه تلاوت کردهاند؟
آیا صحابه، قرآن را اینگونه در محضر استاد اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) یا هر یک از استادان معظم منهاج فردوسیان (علیهمالسلام) تلاوت میکردهاند؟
آیا این نحوه از تلاوت، بر معنویت و نورانیت شنونده میافزاید و او را با معجزه بودن کلام الله، بیشتر آشنا میسازد؟
اگر جواب این سؤالات منفی است، چرا باید قاریان قرآن، به جای تلاوتی نرم و روان و تأثیرگذار، با اصوات و الحان حزنانگیز و جاننواز، با نفَسهای بلند و تلاوتهای بنفش، خودنمایی و مجلسآرایی کنند؟!
معلوم نیست این سنت غلط در تلاوت قرآن، از چه زمانی بر جان قاریان چنگ انداخته ولی در ایران، به نظر میرسد به حدود پنجاه سال قبل برگردد؛ زمانی که پای قاریان حرفهای مصری به ایران باز شد و آرام آرام، الگو و سرمشق قاریان ایرانی شدند.
موفق باشید
حاج فردوسی