حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سلام علیکم
متن زیر در یکی از کانال های مذهبی منتشر شده بود:
آثار ذکر شهادت ثالثه برای مومن
شاذان بن جبرائیل قمی رضوان الله علیه عالم و محدث بزرگ شیعه روایت کرده است:
قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله‌ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ مَنْ تَلَاهَا بِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه واله تَهَلَّلَ وَجْهُ الْحَقِّ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى فَاسْتَبْشَرَ بِذَلِکَ وَ مَنْ تَلَاهَا بِعَلِیٍّ وَلِیِّ اللَّهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ کَانَتْ بِعَدَدِ الْمَطَر.
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر که گوید لا اله الا الله درهای آسمان به روی او گشوده شود و هر که آن را به جمله محمد رسول الله بپیوندد چهره خدا شکفته شود و بدان شادمان گردد. یعنی چنین کاری مایه خشنودی خداست و هر که در پی آن علی ولی الله گوید خداوند گناهانش را بیامرزد گرچه به عدد قطره‌های باران باشد.
الفضائل، تالیف شاذان بن جبرائیل قمی، صفحه ۹۳، چاپ منشورات مکتبة العرفان
سوال: اولاً آیا منظور در اذان و اقامه است؟ و دوم، منبع حدیث به نظرتان معتبر است؟

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
1. در متن حدیث، تصریحی به اذان و اقامه نشده و اعم است؛ ولی با روایاتی که اذان را محدود در هجده و اقامه را محدود در هفده جمله می‌نماید، تخصیص می‌خورد. با این حساب، گفتن فقره‌ی سوم، برای اذان و اقامه نیست.
2. با توجه به این که الفضائل، منسوب به شاذان بن جبرئیل است، اعتبار لازم برای استخراج تأسیسی ندارد. همچنین مضمون حدیث، بویژه در فقره‌ی آخر، قابل اعتنا نیست. البته می‌‌توان بر پایه‌ی روایات «من بلغ»، به امید درک پاداش اخروی، عملش را انجام داد.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است