سؤال: «منهاج فردوسیان» چه نقاط اشتراک و افتراقی با «مفاتیح الحیاة» دارد؟
جواب: مقایسهی «منهاج فردوسیان» با «مفاتیح الحیات»، از اساس، اشتباه است زیرا «منهاج فردوسیان»، نظام تربیتی است ولی «مفاتیح الحیات»، نظام تربیتی نیست، بلکه کتابی علمی است. نظام تربیتی، دارای مؤلفهها و مشخصههایی است که در کتاب فوق الذکر دیده نمیشود. از جملهی این ملاکها میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد:
۱ـ نظام تربیتی باید دارای مرحلهبندی باشد یعنی از کلاس اول شروع شده و تا کلاسهای بالاتر را مرحله به مرحله مشخص کند. کتاب فوق، اینگونه نیست.
۲ـ نظام تربیتی شامل اوامر و نواهی است یعنی به صورت روشن، به رهرو خود امر میکند که این موارد مشخص را انجام بده و او را از انجام برخی موارد مشخص دیگر، نهی میکند. کتاب فوق اینگونه نیست و بیانی علمی دارد.
جز این موارد، در فرق این دو، میتوان گفت:
1. منهاج فردوسیان فقط از واضحات و مسلّمات قرآن کریم و روایات معتبر از ائمهی طاهرین (علیهم السلام) تشکیل شده ولی در کتاب «مفاتیح الحیات» مواردی از استناد ابتدایی به روایاتی از منابع عامه نیز به چشم میخورد.
2. منهاج فردوسیان، مجموعهی کامل دیدگاهها و اعتقادات واضح و مسلّم قرآن و روایت معتبر و نیز مجموعهی کامل احکام عملی واضح و مسلّم قرآن و روایت معتبر است؛ در حالی که «مفاتیح الحیات» فقط مشتمل بر پارهای از مستحبات و مکروهات اجتماعی و مؤثر در اصلاح دنیاست.
اما در نقاط اشتراک، باید گفت: در هر دو مجموعه (منهاج فردوسیان و مفاتیح الحیات)، از روایات معتبر استفاده شده است.