حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سلام
این آیه که «ان اصحاب الجنه الیوم فی شغل فاکهون» منظور از کارهایی که بهشتیان به آن مشغولن چیست؟ من چند سال پیش خواب پدرم را که به رحمت خدا رفته دیدم. ایشان به من گفت آنجا مثل این دنیا میمونه هر کسی به کاری مشغوله. سوالم اینه که چه کارهایی میکنن و اصولا بهشتیان چرا باید کار کنند؟

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
1. این آیات در بیان احوال کسانی است که اهل بهشتند و نعمت‌هایی که خدا به آنان داده و سرور و فرحی که دارند را بر می‌شمارد. وقتی می‌فرماید: «إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْیوْمَ فِی شُغُلٍ فَاکهُونَ» [سوره‌ی یاسین، آیه‌ی 55] «شغل» در اینجا به معنای حرفه و فن نیست.
‌مثلاً افراد از یکدیگر سؤال می‌کنند که شغل شما چیست؟ یکی می‌گوید شغل من قصابی است، یکی می‌گوید شغل من نجاری است؛ ولی شغل در اینجا به این معنی نیست، ‌بلکه مراد از «شغل» در اینجا مشغولیت است. «شُغُل» به ضم غین به معنای شأن و حال است. یعنی چیزی که او را مشغول می‌کند.
بهشتیان مشغول چه چیزی می‌شوند؟ «فاکِهُونَ» یعنی سخنانی با یکدیگر می‌گویند که سرور آفرین و محبت انگیز است و با این سخنان، تفریح می‌کنند و لذت می‌برند.

2. این که پدرتان را خواب دیده‌اید که گفته‌اند هر کسی اینجا شغلی دارد، معنی دیگری می‌تواند داشته باشد. بعضی انسان‌ها که به آزادی لازم نمی‌رسند، با همان شغل دنیوی خود، وارد ملکوت عالم می‌شوند و گاهی هزاران سال، خود را مشغول همان حرفه‌ای که در دنیا داشته‌اند، می‌یابند.
این نحوه شغل داشتن، برای این نیست که در عالم بعد، نیاز به شغل و حرفه‌ی ما انسان‌هاست بلکه برای این است که برخی افراد، نتوانسته‌اند شغل و حرفه‌ی دنیوی خود را رها کرده و به مشغولیت‌های بهشتی بپردازند. اینان آنقدر در حرفه‌ی دنیوی‌شان ذوب شده و با آن انس گرفته و از آن لذت می‌برده‌اند که انس و لذت از شغل دنیوی، در ملکوت وجودشان وارد شده و همان را با خود به عالم بعد برده‌اند. آنها در عالم برزخ، مشغول انجام کار مفیدی برای بهتر شدن زندگی برزخیان و گذران امور آنان نیستند؛ بلکه مشغول تصاویری از شغل خودشان در دنیا هستند که همچنان در روحشان بر جای مانده و نتوانسته‌اند از آن رها شوند

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است