حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سلام

1. منظور از جشن گرفتن برای غدیر چه جشنی است؟ در بین عوام و هیئتی ها مشاهده می شود جشن هایی می گیردند اما این جشن ها ظاهرا محب مولا هستن و باطنی و عملی علوی نیستند و می خواهند درونشان در این جشن خالی شود خصوصا امسال حتی شاهد حضور زنان سر لخت و بد حجاب و مردان صلیب به گردن و مشکی پوش در این مراسمات بودم که این جماعت را هم بیشتر تحویل می گرفتند.
2. نذوراتی که در این مسیر برپایی این جشن هزینه می شود و بیشتر گناه آلود است تا علوی آیا ثواب دارد؟
3. این قدر هم لباسان شما تبلیغ شکم و اطعام غدیر را نمودند اولا روز غدیر توصیه به روزه شده و با این کار اینان در سپاه شیطان هستند که مردم روزه نگیرند دوما چرا اصل عمل به ولایت فراموش شده و آیا دیگر هیچ عمل و ثواب برتری برای غدیر نیست؟
4. منظور از بیعت با ولایت چیست آیا بهتر نیست در روز غدیر با امام حاضر بیعت کنیم که همان امتداد غدیر است در صورتی که امام حاضر در اصل بیعت غدیر این اجتماعات فراموش شده و امام شهید در محراب در صدر است بدون هیچ پیوندی به امام حاضر.
5. بالاخره ما (خانواده) به این جشن ها برویم یا نرویم و در دکترین منهاج جشن و شادی روز غدیر برای من و برای خانواده من چیست و چه عملی انجام دهم که باعث شادی اهل بیت در این روز شود؟
6. آیا برای برپایی این جشن های ظاهری و نصب پرچم و چراغانی ما نیز اقدام کنیم که بچه های کوچک بگن چه خبر است چراغانی شده و متوجه غدیر شوند هر چند این جشن های انحرافی این بچه کوچک ها را هم منحرف می کند و علی شناس نمی کند؟
7. برای تبلیغ غدیر بر مبنای منهاج چه کاری انجام دهیم؟ لطفا مثلا بزنید در فضای حقیقی و مجازی
8. ضمنا غدیر 1400 پیش بوده و دیگر الان کسی نیست جریان غدیر را نداند و بعد از آن مسلمین به دو دسته و هر دسته به فرق مختلف تقسیم شدند حالا ما چه چیز غدیر را تبلیغ کنیم و در ثانی کدام زاویه را تبلیغ کنیم یعنی زیر ساخت خودمان را قوی کنیم یا پاسخ شبهه فرقه مقابل را بدهیم؟
9. ضمنا در تهران مسیری بیش از ده کیلومتر را به عنوان راهپیمایی جشن غدیر اختصاص داده اند که همان مسیر راهپیمایی 22 بهمن است از میدان امام حسین علیه السلام تا میدان آزادی و سراسر ایستگاه شکم و موسیقی و جشن و جنگ و شادی با حمایت دولت است.
آیا دولت اسلامی و منادی و مدعی تشیع عقلش بیشتر از این کار برای ترویج مکتب علوی نرسید و یا من اشتباه می کنم و این کار آنها درست است؟
10. پیامبر اکرم«ص» دربارۀ پیام روز غدیر فرمودند: فَلْیبَلِّغِ‏ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ؛ پیام غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت، ابلاغ کنند.» [الإحتجاج، ج 1، ص 62]
چه چیزی را باید ابلاغ کنیم که الان در این مقطع بر گردن ماست؟

************

باسمه تعالی

سلام علیکم
1. مصادیقی که برای جشن گرفتن در عید سعید غدیر، در شرع انور وارد شده، عبارتند از: روزه گرفتن، افطاری دادن و شاد کردن مؤمنین و مؤمنات. اینطور جشن‌ها که عده‌ای جمع شوند و شعر بخوانند و کف بزنند، سفارش نشده بلکه اگر همراه با موسیقی باشد، نهی هم شده است.
2. اگر صرف گناه شود، ثواب ندارد ولی اگر در کارهایی مثل غذا و شیرینی و آب و شربت مصرف شود، ثواب دارد.
3. با توجه به قرار گرفتن عید غدیر این سال‌ها در میانه‌ی تابستان گرم و خشک، حتی اگر کسی دعوت به روزه‌داری هم کند، عوام شیعه رغبتی به روزه نشان نخواهند داد و هر کدام برای فرار از روزه، بهانه‌ای خواهند تراشید. پس همچنان که روحانیت معظم در ترویج دین عوامانه مقصر است، عوام نیز در بی‌‌رغبتی به دین خدا و رغبت به دین ساختگی، مقصرند.
4. در شیعه، «امام حاضر» نداریم و حضرت مهدی صاحب زمان (ارواحنا فداه) امام غائب هستند. البته در اصطلاح منهاجی، به امام غائب، «استاد حاضر» گفته می‌شود که معنای خاصی دارد.
اگر بیعت با ولایت، به معنی بیعت با ولایت دوازده جانشین استاد اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد، نجات‌دهنده است؛ ولی اگر محدود به ولایت مولانا امیر المؤمنین (علیه السلام) شود، نجات‌دهنده نخواهد بود.
5. اهمّ مصادیق شادی در عید غدیر، در جواب اول گذشت.
6. اگر معتقدید با چراغانی و نصب پرچم، می‌شود ولایت امیر المؤمنین و اولاد طاهرینشان (علیهم السلام) را در دلی وارد کرد، اقدام کنید.
7. شایسته است برای فرزندان و اطرافیانتان از فضائل مولانا امیر المؤمنین (علیه السلام) بگویید که عبادت است.
8. گر چه حادثه‌ی غدیر در هزار و چهارصد سال قبل اتفاق افتاده؛ ولی نقش محوری آن در کمال و سعادت مشتاقان تکامل، همچنان ادامه دارد. لذا بهترین استفاده از غدیر، تلاش بیشتر در طاعت خدای تعالی از طریق تعالیم میراث‌داران غدیر است.
9. بارها عرض شد که عوام شیعه، خواهان چنین مراسمی است و دینشان آمیخته با سرگرمی و بازی و موسیقی و خوراکی و نوشاکی است و اگر بخواهید دین را نماز و روزه و جهاد با نفس معرفی کنید، کسی در میدان نخواهد ماند و غربت دین، آشکارتر خواهد شد.
10. برای فرزندانتان توضیح دهید که چه اتفاقی در غدیر افتاده است و نیز از ظلم‌های پس از آن در غصب خلافت به آنان بگویید.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۳ نظر

  • جلال نوشته است:
  • آیا شربت دادن به نیت جشن غدیر ان هم در این گرما که جگرها را خنک می کند حکم ثواب آب دادن را دارد؟
    جواب حاج فردوسی:
    سلام علیکم
    بله شربت دادن، ثواب آب دادن و شاید بیشتر را دارد.
    موفق باشید
  • مصطفی نوشته است:
  • در بحث اطعام غدیر آیا می توان مثلا زن و شوهر غذایی که شوهر خریده و زن پخته را به یکدیگر تعارف کنند و به هم بدهند که یکدیگر را اطعام نموده باشند و از این طریق ثواب اطعام غدیر را ببرند
    آیا به این ثواب با این کار و این نیت می رسند؟
    جواب حاج فردوسی:
    سلام علیکم
    بعید نیست کسانی که توانایی کافی برای اطعام دیگران ندارند، با این روش به ثوابی برسند.
    موفق باشید
  • رهگذر نوشته است:
  • اگر مثلا شربت و شیرینی به این بهانه بدهیم و در این بین زنان سرلختی بیان بردارن آیا ثوابی به ما میرسد که این هنجارشکن دینی می خواهد بخورد؟
    و در مقابل اگر این ایستگاه های شربت و شیرینی توسط همین بد پوششان و سرلختی ها باشد و ما از آنها بگیریم بخوریم اشکال دارد؟
    جواب حاج فردوسی:
    سلام علیکم
    اینطور نیست که هر بی‌حجاب و بدحجابی دشمن خدا باشد، بلکه بعضی از اینها، تربیت صحیحی نشده‌اند ولی قلب‌هایی مهربان و مایل به اولیای دین دارند. پس از پذیرایی اینان با شربت و شیرینی، دریغ نکنید.
    اما اگر بدحجاب و بی‌حجاب، شربت و شیرینی پخش می‌کرد، بهتر است احتیاط کنید و خودتان نخورید.
    موفق باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است