حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سلام خدمت شما معلم و استاد فرهیخته
اشاره داشتید به گناه اجتماعی، لطفا بفرمایید گناهان اجتماعی چیست که ما باید خودمان و دیگران را از آن بر حذر داریم؟
آیا بد حجابی و بی حجابی در اجتماع مسلمین بخصوص در کشورهای اسلامی از جمله ایران، یک گناه اجتماعی محسوب می شود و علاوه بر عذاب اخروی مایه‌ی شرّ و ضرر در دنیا نیز می‌شود؟
پیشاپیش باتشکر از پاسخگویی شما.

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
«گناه»، سرپیچی از امر حق تعالی است. هر گاه «گناه» ضررش برای شخص گناهکار باشد، «گناه فردی» است. مثلاً نوشیدن شراب یا خوردن گوشت خوک و مردار، گناه و حرام است ولی ضررش به شخصی بر می‌گردد که این گناه را مرتکب می‌شود.
«گناه فردی» مثل بیماری سرطان و پارکینسون است که واگیردار نیست. کسی که مبتلا به سرطان شده، فقط خودش درد می‌کشد ولی نمی‌تواند در معاشرت با دیگران، آنان را مبتلا سازد.
«گناه اجتماعی» در مقابل «گناه فردی» است. «گناه اجتماعی» گناهی است که ضررش علاوه بر شخص گناهکار، دیگر افراد جامعه را نیز متضرر می‌سازد. مثلاً دزدی و قتل، گناه و حرام است ولی ضررش علاوه بر شخصی که این گناه را انجام می‌دهد، به مقتول و مالباخته نیز می‌رسد.
تمام آنچه از نظر شارع مقدس، «گناه فردی» و «گناه اجتماعی» است، در طبقات دوم و چهارم قوانین عملی منهاج فردوسیان، آمده است. مراقب باشید کسی غیر از آنچه در این دو طبقه آمده را به عنوان «گناه فردی» یا «گناه اجتماعی» به شما تحمیل نکند.
بی‌حجابی و بدحجابی، بنا بر احتیاط، «گناه فردی» است و بر منهاجیات است که حجابشان را در مقابل نامحرم، حفظ کنند. بعضی‌ها معتقدند بی‌حجابی و بدحجابی، «گناه اجتماعی» نیز هست؛ یعنی به دیگران آسیب می‌زند و می‌تواند تهدیدی برای بنیان خانواده باشد.
از آنجا که «گناه فردی» بودن بی‌حجابی و بدحجابی را قبول کرده‌ایم، نوبت به بررسی این نمی‌رسد که آیا بی‌حجابی و بدحجابی، «گناه اجتماعی» هست یا نیست؟
از منظر منهاج فردوسیان، وقتی اثبات شد کاری «گناه» است، باید ترک شود. در مورد بی‌حجابی و بدحجابی نیز چنین است که منهاجیات برای رسیدن به درجات عالیه‌ی کمال و سعادت، باید بی‌حجابی و بدحجابی را ترک کنند.
در کشور ایران در زمان کنونی و نیز شهرهای مقدس همانند مکه، مدینه، کربلا و نجف، رعایت حجاب برای بانوان، اجبار قانونی داشته و بی‌حجابی، جریمه‌های متنوع و حتی مالی دارد. به عبارت دیگر، بانوانی که در ایران کنونی و شهرهای مذکور، کشف حجاب کنند، دچار ضرر دنیوی نیز خواهند شد.
نکته‌ی پایانی این است که به زودی شاهد لغو رسمی قانون حجاب اجباری در ایران خواهیم بود؛ ولی قانون خدا، هیچگاه لغو نمی‌شود و منهاجیات باید تا روز قیامت، حجابشان در مقابل نامحرم را حفظ کنند.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است