حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

حاج فردوسی

معلم معنویت، مؤلف منهاج فردوسیان، مستجاب الدعوة

سلام و عرض ادب
استاد ارجمند نظر شما در مورد دعای احتجاب چیه؟ برا چی خوبه؟
ممنون

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
دو متن به عنوان «دعای احتجاب» یا «حرز احتجاب» یافتم به این شرح:

اول: دعایی است که با این عبارت شروع می‌شود: «احْتَجَبْتُ‏ بِنُورِ وَجْهِ اللَّهِ الْقَدِیمِ الْکَامِلِ وَ تَحَصَّنْتُ بِحِصْنِ اللَّهِ الْقَوِیِّ الشَّامِلِ ...»
این دعا را فقط علامه مجلسی در بحار الانوار بدون سند و منبع و با عبارت «منقول من بعض المواضع» ذکر کرده و معلوم نیست از کدام امام است.
بر این اساس، خواندن و همراه داشتن آن را توصیه نمی‌کنم و ثواب‌ها و آثاری که برایش نقل شده را تأیید نمی‌نمایم.

دوم: دعایی است که با این عبارت شروع می‌شود: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْئَلُکَ یَا مَنِ احْتَجَبَ بِشُعَاعِ نُورِهِ عَنْ نَوَاظِرِ خَلْقِهِ‏ ...»
این دعا را سید بن طاووس (ره) در کتاب «مهج الدعوات و منهج العبادات» با سند نقل می‌کند.
برای خواندن این دعا، آثار و ثواب‌های بزرگ دنیوی و اخروی بیان شده که شایسته است اصحاب منهاج فردوسیان، حد اقل یک‌بار این دعا را بخوانند تا از آثار و ثواب‌هایش بهره‌مند گردند. ان شاء الله
ثواب‌های تلاوت این دعا، به نقل از کتاب مذکور، چنین است:
عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله و سلّم) قَال‏:
ـ «مَنْ دَعَا بِهَذِهِ الْأَسْمَاءِ اسْتَجَابَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ؛ هر کس این اسماء را بخواند، خداوند دعایش را مستجاب می‌کند»
ـ «وَ لَوْ دُعِیَ‏ بِهَذِهِ الْأَسْمَاءِ عَلَى صَفَائِحَ مِنْ حَدِیدٍ لَذَابَ الْحَدِیدُ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى؛ و اگر این اسماء را بر ورق‌های آهن بخواند، آهن به اذن خدای تعالی آب می‌شود»
ـ «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ أَنَّ رَجُلًا بَلَغَ بِهِ الْجُوعُ وَ الْعَطَشُ شِدَّةً ثُمَّ دَعَا بِهَذِهِ الْأَسْمَاءِ لَسَکَنَ عَنْهُ الْجُوعُ وَ الْعَطَشُ؛ قسم به آن کسی که مرا بحق به پیامبری برانگیخت، اگر گرسنگی و تشنگی، کسی را به سختی اندازد، سپس به واسطه‌ی این اسماء درخواست کند، گرسنگی و تشنگی‌اش تسکین می‌یابد»
ـ «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ أَنَّ رَجُلًا دَعَا بِهَذِهِ الْأَسْمَاءِ عَلَى جَبَلٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْمَوْضِعِ الَّذِی یُرِیدُهُ لَنَفَذَ الْجَبَلَ کَمَا یُرِیدُهُ حَتَّى یَسْلُکَهُ؛ قسم به آن کسی که مرا بحق به پیامبری برانگیخت، اگر کسی با این اسماء، بر کوهی که بین او و مقصدش قرار گرفته بخواند، کوه ـ همانطور که می‌خواهد ـ سوراخ می‌شود تا بتواند عبور کند».
ـ «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ عِنْدَ مَجْنُونٍ لَأَفَاقَ مِنْ جُنُونِهِ؛ قسم به آن کسی که مرا بحق به پیامبری برانگیخت، اگر این دعا در نزد دیوانه‌ای بخوانند، دیوانگی‌اش بهبود می‌یابد».
«وَ إِنْ دُعِیَ بِهَذَا الدُّعَاءِ عِنْدَ امْرَأَةٍ قَدْ عَسُرَ عَلَیْهَا الْوِلَادَةُ لَسَهَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ عَلَیْهَا؛ و اگر این دعا در نزد زنی که زایمان برایش سخت شده، خوانده شود، خداوند زایمان را بر او آسان می‌سازد».
«لَوْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ رَجُلٌ وَ هُوَ فِی مَدِینَةٍ وَ الْمَدِینَةُ تَحْتَرِقُ وَ مَنْزِلُهُ فِی وَسَطِهَا لَنَجَا مَنْزِلُهُ وَ لَمْ یَحْتَرِقْ؛ و اگر کسی این دعا را بخواند و شهر، آتش گرفته باشد و منزلش در وسط شهر باشد، حتماً منزلش نجات می‌یابد و آتش نمی‌گیرد».
«وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً مِنْ لَیَالِی الْجُمَعِ لَغَفَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ کُلَّ ذَنْبٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ تَعَالَى وَ لَوْ فَجَرَ بِأُمِّهِ لَغَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذَلِکَ؛ و اگر کسی چهل شب جمعه این دعا را بخواند، حتماً خدای عزّ و جلّ تمام گناهانی که بین او و بین خداست را می‌آمرزد، حتی اگر با مادرش زنا کرده باشد، خداوند او را می‌آمرزد».
«وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً مَا دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ مَغْمُومٌ إِلَّا صَرَفَ اللَّهُ الْکَرِیمُ عَنْهُ غَمَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ بِرَحْمَتِهِ؛ قسم به آن کسی که مرا بحق به پیامبری برانگیخت، هیچ غمگینی با این دعا درخواست نمی‌کند مگر این که خدای کریم، با رحمتش، غصه‌اش در دنیا و آخرت را از او دور می‌سازد».
«وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً مَا دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ أَحَدٌ عِنْدَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ قَبْلَ أَنْ یَدْخُلَ عَلَیْهِ وَ یَنْظُرَهُ إِلَّا جَعَلَ اللَّهُ لَهُ ذَلِکَ السُّلْطَانَ طَوْعاً لَهُ وَ کَفَى شَرَّهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى؛ قسم به آن کسی که مرا بحق به پیامبری برانگیخت، هیچ کسی قبل از این که به نزد پادشاه ظالمی برود و به او نگاه کند، این دعا را نمی‌خواند مگر این که خداوند، آن پادشاه را مطیعش می‌سازد و شرّش را کفایت می‌نماید. ان شاء الله تعالی»
خداوند به ما و شما و اصحاب منهاج فردوسیان، توفیق تلاوت این دعا با حضور قلب و فهم معانی عنایت بفرمایاد.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۲ نظر

  • محمدی نوشته است:
  • سلام و درود
    من در اینترنت جستجو کردم و دعای احتجاب رو با عباراتی مختلف و متفاوت و کم و زیاد دیدم

    لطفا اگر کامل ترین متن و عبارت را سراغ دارید برایمان بفرمایید.باتشکر
    جواب حاج فردوسی:
    سلام علیکم
    متن دعای احتجاب به نقل از «مهج الدعوات و منهج العبادات» جناب سید بن طاووس (ره) چنین است:
    اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا مَنِ احْتَجَبَ‏ بِشُعَاعِ‏ نُورِهِ‏ عَنْ‏ نَوَاظِرِ خَلْقِهِ‏ یَا مَنْ تَسَرْبَلَ بِالْجَلَالِ وَ الْعَظَمَةِ وَ اشْتَهَرَ بِالتَّجَبُّرِ فِی قُدْسِهِ یَا مَنْ تَعَالَى بِالْجَلَالِ وَ الْکِبْرِیَاءِ فِی تَفَرُّدِ مَجْدِهِ یَا مَنِ انْقَادَتِ الْأُمُورُ بِأَزِمَّتِهَا طَوْعاً لِأَمْرِهِ یَا مَنْ قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ مُجِیبَاتٍ لِدَعْوَتِهِ یَا مَنْ زَیَّنَ السَّمَاءَ بِالنُّجُومِ الطَّالِعَةِ وَ جَعَلَهَا هَادِیَةً لِخَلْقِهِ یَا مَنْ أَنَارَ الْقَمَرَ الْمُنِیرَ فِی سَوَادِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ بِلُطْفِهِ یَا مَنْ أَنَارَ الشَّمْسَ الْمُنِیرَةَ وَ جَعَلَهَا مَعَاشاً لِخَلْقِهِ وَ جَعَلَهَا مُفَرِّقَةً بَیْنَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ بِعَظَمَتِهِ یَا مَنِ اسْتَوْجَبَ الشُّکْرَ بِنَشْرِ سَحَائِبِ نِعَمِهِ أَسْأَلُکَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتَابِکَ وَ بِکُلِّ اسْمٍ هُوَ لَکَ سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَکَ أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ وَ بِکُلِّ اسْمٍ هُوَ لَکَ أَنْزَلْتَهُ فِی کِتَابِکَ أَوْ أَثْبَتَّهُ فِی قُلُوبِ الصَّافِّینَ الْحَافِّینَ حَوْلَ عَرْشِکَ فَتَرَاجَعَتِ الْقُلُوبُ إِلَى الصُّدُورِ عَنِ الْبَیَانِ بِإِخْلَاصِ الْوَحْدَانِیَّةِ وَ تَحْقِیقِ الْفَرْدَانِیَّةِ مُقِرَّةً لَکَ بِالْمَعْبُودِیَّةِ وَ إِنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ أَنْتَ اللَّهُ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَ أَسْأَلُکَ بِالْأَسْمَاءِ الَّتِی تَجَلَّیْتَ بِهَا لِلْکَلِیمِ عَلَى الْجَبَلِ الْعَظِیمِ فَلَمَّا بَدَا شُعَاعُ نُورِ الْحُجُبِ مِنْ بَهَاءِ الْعَظَمَةِ خَرَّتِ الْجِبَالُ مُتَدَکْدِکَةً لِعَظَمَتِکَ وَ جَلَالِکَ وَ هَیْبَتِکَ وَ خَوْفاً مِنْ سَطْوَتِکَ رَاهِبَةً مِنْکَ فَلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ فَلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ فَلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَ أَسْأَلُکَ بِالاسْمِ الَّذِی فَتَقْتَ بِهِ رَتْقَ عَظِیمِ جُفُونِ عُیُونِ النَّاظِرِینَ الَّذِی بِهِ تَدْبِیرُ حِکْمَتِکَ وَ شَوَاهِدُ حُجَجِ أَنْبِیَائِکَ یَعْرِفُونَکَ بِفِطَنِ الْقُلُوبِ وَ أَنْتَ فِی غَوَامِضِ مُسَرَّاتِ سَرِیرَاتِ الْغُیُوبِ أَسْأَلُکَ بِعِزَّةِ ذَلِکَ الِاسْمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَصْرِفَ عَنِّی وَ عَنْ أَهْلِ حُزَانَتِی وَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ جَمِیعَ الْآفَاتِ وَ الْعَاهَاتِ وَ الْأَعْرَاضِ وَ الْأَمْرَاضِ وَ الْخَطَایَا وَ الذُّنُوبِ وَ الشَّکِّ وَ الشِّرْکِ وَ الْکُفْرِ وَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهْلِ وَ الْمَقْتِ وَ الْغَضَبِ وَ الْعُسْرِ وَ الضِّیقِ وَ فَسَادِ الضَّمِیرِ وَ حُلُولِ النَّقِمَةِ وَ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ وَ غَلَبَةِ الرِّجَالِ- إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ لَطِیفٌ لِمَا تَشَاءُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ.
  • محمدی نوشته است:
  • بسیار عالی
    ممنون و متشکرم از حسن توجه شما
    توفیق‌تان مستدام ان شاءالله
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است