حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سلام علیکم
لطفاً برایمان بفرمایید؛
سوره‌ی مسد چه پیام تربیتی‌‌ و درسی برای ما دارد؟!
به عبارت دیگر از این سوره‌ی مبارکه چه دستورالعمل و قاعده نظری یا قانون عملی در منهاج فردوسیان استخراج می‌شود؟

************
باسمه تعالی

سلام علیکم
چنان که در کتاب «اصول استجماع منهاج فردوسیان» آمده، اینطور نیست که هر آیه یا هر روایت، هر چند صریح و معتبر باشد، بار تربیتی نیز داشته باشد.
آیات و روایات فراوانی هستند که به کار تربیت نمی‌آیند؛ یعنی دیدگاه کاربردی یا دستورالعمل به منهاجی نمی‌دهند.
در گذشته، تمام دیدگاه‌هایی که در آیات قرآن و روایات معتبر آمده بود ولی ارزش تربیتی نداشت، در کتاب «قواعد نظری منهاج فردوسیان»، تحت عنوان «قواعد نظری تجمّلی» جمع شده بود ولی در نسخه‌ی جدید، حذف شد.
دلیل حذف اینگونه قواعد نظری، این بود که اینها تأثیر تربیتی برای منهاجی ندارد و توجه به آنها، می‌تواند توجه به هدف نهایی را تحت الشعاع قرار دهد؛ در حالی که «منهاج فردوسیان»، یک نظام تربیتی است و معارفی که تأثیر مستقیم تربیتی ندارد، نباید در آن بیاید.
سوره‌ی مبارکه‌ی مسد، از جمله‌ی آیاتی است که بار تربیتی واضحی برای منهاجی ندارد. یعنی نه دیدگاه و عقیده‌ی روشنی را بیان می‌کند که اعتقاد یافتن به آن، نقش مثبتی در رسیدن به کمال و سعادت داشته باشد و نه دستورالعملی ارائه می‌نماید که مراعات آن، مایه‌ی رسیدن به کمال و سعادت باشد. به همین دلیل روشن، هیچ جایگاهی در استجماع قواعد نظری یا قوانین عملی منهاج فردوسیان ندارد.

موفق باشید
حاج فردوسی

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است