حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سؤال: «منهاج فردوسیان» چه تفاوت‌هایی با «عرفان اسلامی» دارد؟

جواب: چند تفاوت عمده بین عرفان اسلامی شیعی با منهاج فردوسیان هست که به اجمال عبارتند از:

تفاوت اول: نیاز به استاد راه‌رفته و حاذق:
قدم نهادن در راه «عرفانِ عملی» محتاج به استادی حاضر و حاذق جهت کنترل حالات و واردات سالک است‌. زیرا دستورات عرفانی دارای مزاج تند است و آثار موقت ولی شدیدی ایجاد می‌کند؛ لهذا نیاز به کنترل شدن میزان اذکار و اعمال توسط استاد خُبره، موافق با تأثیر و ظهورات آن اذکار و اوراد در حالات سالک دارد‌.
ولی وارد شدن و عمل کردن به «منهاج فردوسیان» نیاز به استادی از جنس رعیت (بشر غیر معصوم) برای کنترل حالات و واردات ندارد‌. علتش آن است که منهاج فردوسیان، برنامهی زندگی سعادتمند دنیوی و اخروی است، نه پروژهای موقت‌، و چون طبیعت دستورات آن معتدل است، منجر به ظهورات و فوران مقطعی و نامتعادل روحی و جسمی نمی‌شود‌.
لذا محال است کسی با عمل دقیق بر طبق «منهاج فردوسیان» به جنون و عدم تعادل روحی یا فکری یا جسمی دچار شود، در حالی که در سیر و سلوکهای گوناگون و برنامه‌های مختلف تربیتی (سلوکی)، از این عوارض، به وفور دیده ‌می‌شود‌.

تفاوت دوم: نیاز به توانایی بالای جسمی و روحی:
عرفان برای افراد خاصی با توانایی جسمی و روحی بالایی تجویز ‌می‌شود و استادان این رشته، افراد را بعد از آزمون‌های متعدد به شاگردی میپذیرند‌.
چه بسیار دیده و شنیدهایم افرادی را که به خاطر نداشتن توانایی جسمی یا روحی لازم، سیر و سلوکشان به جای ختم شدن به مراحل عالیه‌ی عرفانی و کمالات روحی و توحیدی، به دیوانگی، وسواس شدید، اباحه‌گری، کفر، بت‌پرستی، دین‌سازی و … منتهی شده است‌.
ولی منهاج فردوسیان را خالق متعال توسط پیامبر عظیم الشأنش با چنان وسعت و شمولی نازل فرموده که جز منکرین و معاندین، که اساساً قصد تسلیم شدن و به راه آمدن ندارند، بقیه‌ی فرزندان بشر را دستگیر و تکامل دهنده است‌.
هر مشتاق کمال و سعادت، با هر مقدار شوق و توان جسمی، می‌تواند با اعتقاد یافتن به قواعد نظری و عمل کردن به قوانین منهاج فردوسیان، راه تکامل را به اندازهی خودش طی کند و از بهره‌های دنیوی و اخروی آن بهره‌مند گردد‌.

تفاوت سوم: توقف موقت یا دائمی روال زندگی عادی:
سیر و سلوک عرفانی در مقاطعی نیاز به متوقف کردن زندگی روزمره و انقطاع کلی و جزئی از مردم دارد، تا اذکار و اوراد و اعمال خاص آن، تأثیر لازم را بر جسم و روح سالک بر جای بگذارد‌.
ولی «منهاج فردوسیان» در حال جریان داشتن زندگی، اجرا ‌می‌شود و عمل به قوانین آن موجب مختل شدن زندگی روزمره و حیات عادی نمی‌گردد‌. زیرا گوشه‌نشینی، که همان رُهبانیت اختراعی مسیحیان است، به صورت جدّی و شدید از سوی استادان معظم منهاج فردوسیان (علیهم‌السلام) نهی و مذمت شده و به عنوان انحراف از منهاج فردوسیان معرفی گردیده است‌. «منهاج فردوسیان» سبک زندگی اسلامی است نه روشی برای بریدن از جامعه و متوقف کردن جریان عادی زندگی.

تفاوت چهارم: جابجایی در اصل و فرع:
بسیار دیده ‌می‌شود که در عرفان و تصوف، برخی مسائل اساسی و محوری در رسیدن به سعادت و کمال، کم رنگ و حاشیه‌ای جلوه داده ‌می‌شود و برخی مسائل حاشیهای و کم رنگ، که نقش چندانی در رسیدن به کمال و سعادت ندارد، اساسی و محوری معرفی می‌گردد‌.
مثلاً بشارت و وعده به بهشت و همچنین انذار و وعید از جهنم، دو محور اساسی تعالیم قرآن کریم است، در حالی که در عرفان، به صورتی کم‌رنگ و حاشیه‌ای مطرح ‌می‌شود‌. در مقابل، مسأله‌ی دیدار با خداوند متعال (لقاء الله) در دنیا و آخرت که یا در قرآن به این معنی مطرح نشده و یا در حاشیه و کم‌رنگ بدان اشاره رفته است، در عرفان و تصوف به صورت محوری و اساسی به آن بها داده شده است‌.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است