حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سؤال: «منهاج فردوسیان» چه تفاوت‌هایی با «تشیّع اثنی‌عشری» دارد؟

جواب: «تشیّع اثنی‌عشری» و «تشیّع منهاج فردوسیان»، هر دو از مذاهب و فرقه‌های شیعه هستند که شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند.
این دو مذهب یا فرقه‌ی شیعی، در کنار شباهت‌های فراوان، تفاوت‌های بنیادین و اساسی‌ای نیز با یکدیگر دارند که در ادامه، به برخی از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

1. رهبری واحد:
تشیّع اثنی‌عشری، رهبر واحد ندارد. به این معنی که در این زمان، یک شخص، بزرگ‌تر و رهبر ارشد این فرقه نیست؛ بلکه افراد متعددی از میان مراجع تقلید و روحانیّون صاحب نظر، رهبری قسمتی از اعضای فرقه‌ی شیعه‌ی اثنی‌عشری را به دست گرفته و گروهی از آنان را در زیر لوای شیعه‌ی اثنی‌عشری، به سویی که خودشان صلاح می‌دانند، هدایت می‌کنند.
اما در منهاج فردوسیان، حاج فردوسی، نقش رهبر معنوی مقتدر مشتاقان کمال و سعادت را به خوبی ایفا می‌کنند. تمام اعضای مذهب یا فرقه‌ی منهاج فردوسیان، به رهبری معنوی حاج فردوسی، اعتراف دارند و در زیر لوای منهاج فردوسیان، از راهنمایی‌ها و رهبری‌های ایشان، به خوبی بهره‌مند می‌شوند.

2. منطق منسجم:
تشیّع اثنی‌عشری، منطق منسجمی ندارد. به این معنی که عضو فرقه‌ی شیعه‌ی دوازده‌امامی، به درستی نمی‌داند پایه‌های اصلی و فرعی فرقه‌اش کدام است.
از آنجا که فرقه‌ی شیعه‌ی اثنی‌عشری در طول صدها سال، به صورت خودجوش و تکاملی، رشد کرده و مؤلف مشخصی ندارد، از منطق خاص و مشخصی نیز پیروی نمی‌کند.
نداشتن منطق قوی و مشخص، این فرقه‌ی شیعی را بسیار آسیب‌پذیر کرده به نحوی که مرتب، دستخوش حمله‌ی خرافات و بدعت‌ها از سوی اعضای فرقه می‌شود. در تفاوت چهارم، بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
اما در منهاج فردوسیان، چون بر اساس منطق قوی و روشنی‌ بنا شده، منهاجی دچار تحیّر و سردرگمی نیست. منهاج فردوسیان بر اساس سه پایه، استوار است:

پایه‌ی اول: اصلاح دیدگاه‌ها و اعتقادات بر اساس واضحات و مسلّمات قرآن کریم و روایات معتبر از ائمه‌ی طاهرین (علیهم السلام)؛

پایه‌ی دوم: اصلاح اعمال بر اساس واضحات و مسلّمات قرآن کریم و روایات معتبر از ائمه‌ی طاهرین (علیهم السلام)؛

پایه‌ی سوم: احتیاط در ناواضحات و نامسلّمات.
بر اساس منهاج فردوسیان، منهاجی فقط می‌تواند دیدگاه‌ها و اعمالش را بر اساس واضحات و مسلّمات قرآن و روایات معتبر، اصلاح کند؛ ولی اجازه ندارد بر دیدگاه‌ها یا دستورالعمل‌ها بیفزاید. این منطق قوی، مانع از رسوخ بدعت‌ها و خرافات در نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان شده و آن را از این جهت، مصونیت بخشیده است.

3. اتحاد اعضا:
تشیّع اثنی‌عشری، اتحاد اعضا ندارد. به این معنی که اعضای فرقه‌ی شیعه‌ی دوازده‌امامی، به خاطر مسائل دینی و شرعی، دچار چنان تضاد و تنافری هستند که برخی، برخی دیگر را لعن می‌کنند!
معمولاً اعضای یک فرقه‌ی دینی، یکدیگر را اعضای یک خانواده می‌شمارند و به یکدیگر، احترام می‌گذارند؛ ولی اعضای فرقه‌ی شیعه‌ی اثنی‌عشری، به خون یکدیگر تشنه‌اند و یکدیگر را لعن و نفرین می‌کنند. این میزان از نفرت، کینه و تضاد، در میان پیروان سایر فرقه‌ها، دیده نشده است.
موافقان و مخالفان ولایت فقیه، گر چه خود را عضو فرقه‌ی تشیّع اثنی‌عشری می‌دانند، ولی در نهایتِ تضاد و تعارض با یکدیگر قرار دارند و پیوند با اعضای سایر فرقه‌ها را بر پیوند با اعضای فرقه‌ی خودشان، ترجیح می‌دهند.
به عبارت دیگر، برخی از پیروان تشیع اثنی‌عشری، اتحاد با پیروان فرقه‌های سنی یا حتی یهود و نصارا را بر اتحاد با برخی دیگر از پیروان تشیع اثنی‌عشری، ترجیح می‌دهند!
اما اعضای منهاج فردوسیان، در نهایتِ صلح و صفا، برای موفقیت یکدیگر، دعا می‌کنند و به نیابت از سایر اعضای این نظام تربیتی، به زیارت می‌روند.

4. هرس‌کننده از بدعت‌های اعتقادی و عملی:
تشیّع اثنی‌عشری، هرس‌کننده از بدعت‌های اعتقادی و عملی ندارد. یتیم بودن شیعه‌ی اثنی‌عشری از حیث رهبر واحد و منطق قوی، موجب شده هرس‌کننده‌ای از بدعت‌های اعتقادی و عملی نداشته باشد.
هر کدام از اعضای این فرقه‌ی شیعی، از مرجع تقلید گرفته تا روحانی معمولی تا مداح و خانم جلسه‌ای و دعانویس و غیره، اگر بخواهد در اعتقادات یا دستورالعمل‌های دینی، بدعت یا اختراعی بیاورد، هیچ کسی مانعش نیست؛‌ بلکه در مقابل، بلافاصله تعدادی هوادار پیدا می‌کند.
در فرقه‌ی شیعه‌ی اثنی‌عشری، ساختن و نسبت دادن بدعت‌ها و اختراعات به تشیّع، در هر دو بخش اعتقادیات و عملیات، شایع است. نمونه‌های فراوانی از آنچه مراجع تقلید، علما، سخنرانان، مداحان، دعانویسان و … ساخته و برای معتقد شدن و عمل کردن، در اختیار شیعیان دوازده‌امامی قرار داده‌اند در دست است.
اما در منهاج فردوسیان، منطق قوی و رهبری مقتدر، موجب شده هیچگونه بدعت و اختراعی در آن راه نیابد.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است