حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

سؤال: آیا تمام اصحاب منهاج فردوسیان در یک درجه قرار دارند؟

جواب: اصحاب منهاج فردوسیان را درجاتی است که شاید بتوان به صورت زیر، تقسیم و تعریف نمود:

منهاج‌دوست: کسانی هستند که مخالفتی با نظام تربیتی منهاج فردوسیان ندارند و دوست دارند در فرصت و فراغتی که برایشان حاصل شد، به مطالعه‌ی قواعد نظری و قوانین عملی آن بپردازند و منتظرند توفیقی از حضرت باری تعالی نصیبشان شود که قوانین عملی منهاج فردوسیان را مراعات نمایند.

منهاج‌خوان: کسانی هستند که فرصت و فراغتی برای مطالعه‌ی قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان پیدا کرده‌اند و می‌خواهند از طریق مطالعه‌ی آثار منهاجی، بیشتر و بهتر با این برنامه آشنا شوند.

منهاج‌دان: کسانی هستند که اطلاع اجمالی‌ای از قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان دارند، و آن را جدید و جذاب می‌شمارند، هر چند خود را مقیّد به مراعات قوانین عملی آن نمی‌دانند.

منهاج‌یار: کسانی هستند که در استجماع قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان، یاری‌رسان دفتر مرکزی منهاج فردوسیان می‌باشند. اینان از دقت بالایی در غلط‌یابی برخوردارند و در عرفی‌سازی ادبیات این برنامه و همه‌فهم کردن آن، نقش بسزایی دارند.

منهاج‌گو: کسانی هستند که قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان را برای دیگران بازگو می‌کنند. از اینان به «مبلغین منهاج فردوسیان» نیز تعبیر می‌شود.

منهاج‌نت: کسانی هستند که منهاج فردوسیان را در فضاهای مجازی تبلیغ می‌کنند. فضاهایی مانند پایگاه‌های اینترنتی (Web Site)، یادداشت‌های اینترنتی (Web Log)، اتاق‌‌های گفتگو (Chat Room)، انجمن‌ها (Forum) و همچنین نرم‌افزارهای اجتماعی و مانند اینها.

منهاج‌کوش: کسانی هستند که اعتقاد به قواعد نظری و مراعات کردنِ قوانین عملی منهاج فردوسیان را جدّی گرفته و با کوشش فراوان، سعی بلیغ در انجام آن‌ها دارند.
البته افراد دیگری نیز وجود دارند که گر چه نمی‌توان آنان را جزء اصحاب منهاج فردوسیان برشمرد، ولی جزء مخالفان و دشمنان هم به شمار نمی‌آیند. برخی از این افراد عبارتند از:

منهاج‌زده: کسانی هستند که بعد از مدتی مراعات کردنِ قوانین عملی به صورت پراکنده و نامنظم، از رسیدن به نتیجه‌ی خاص، محروم می‌شوند و در نتیجه، سرخورده و ناامید گشته و دلسردانه به آن ادامه می‌دهند یا مراعات قوانین را ترک می‌کنند. و حتی در شرایط وخیم، به مخالفین می‌پیوندند و این برنامه را ناکارآمد معرفی می‌نمایند.

منهاج‌فخر: کسانی هستند که منطق قوی منهاج فردوسیان، آنان را جذب می‌کند و علاقه‌مند می‌شوند برای فخرفروشی در نزد دیگران و مقابله‌ی علمی با کسانی که اطلاعات ضعیفی از دین دارند، با قواعد نظری و قوانین عملی آن آشنا شوند. اینان معمولاً از میان دانشجویانی هستند که می‌خواهند در مناظره‌های دینی، از طلاب حوزوی، پیشی بگیرند.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است