حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

نام کتاب:
نام این کتاب، «صَحیفةُ الإمامِ الرِّضا‌ (علیه‌السلام)» است که به نام‌های «مُسندُ الرِّضا (علیه‌السلام)، «الرَّضَویات» و «صَحیفةُ أهلِ البیت (علیهم‌السلام) نیز خوانده شده است.
مؤلف کتاب:
این کتاب را احمد بن عامر طائی در سال ۱۹۴ هجری قمری در شهر مدینه از امام رضا (علیه‌السلام) روایت کرده است.
خلاصه‌ی محتوای کتاب:
این کتاب احادیث جالبی درباره‌ی توحید، علم، عبادات و احکام، تفسیر، فضایل حضرت رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله و سلم) و اهل بیت آن حضرت (صلوات الله علیهم)، اخلاق و آداب، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، طب و نکات بهداشتی را در بر دارد.
بررسی‌های بیشتر:
کتاب صحیفة الرضا (علیه‌السلام) شامل 240 حدیث است که نزد علمای شیعه از اعتبار فراوانی برخوردار است و از اصول چهارصدگانه‌ی اولیه به‌شمار می‌آید. این کتاب از منابع مهم کتاب‌های روایی شیعه مانند: توحید صدوق و عیون اخبار الرضا (علیه‌السلام) شمرده می‌شود.
از جمله بزرگانی که این کتاب را روایت کرده‌اند شیخ صدوق، نجاشی، شیخ سجستانی و شیخ طبرسی را می‌توان نام برد.
علاوه بر علمای شیعه، علمای اهل تسنن نیز اهمّیت زیادی برای نقل این کتاب قائل شده‌اند؛ علمایی مانند: ابو محمد حسن بن ابوحنیفه‌ی جمشادی، اسماعیل بن احمد بن حسین بیهقی، قاضی ابن ابی النجم و ابن عساکر.
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:
بنا بر آنچه گذشت، کتاب صحیفة الرضا (علیه‌السلام)، از منابع استجماع تأسیسی قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان است.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است