حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

نام کتاب:
نام این کتاب، «کتابُ النَّوادِر» است.
مؤلف کتاب:
مؤلف این کتاب، احمد بن محمد بن عیسی اشعری قمی (ق 3 ق) است.
خلاصه‌ی محتوای کتاب:
موضوعات مختلفی در این کتاب مطرح شده که برخی از آنها عبارتند از: بحث‌هایی درباره‌ی روزه در چند باب؛ احکام نذر و قسم؛ بحث مفصلی در کفارات مختلف طی چندین فصل؛ احکام و شرایط و محرمات ازدواج؛ عدّه‌ی طلاق؛ مناسک حج؛ دیات و حدود؛ مکاسب و معاملات. کتاب النوادر شامل 456 روایت است که در 37 باب تنظیم شده است.
بررسی‌های بیشتر:
کتاب نوادر احمد بن محمد بن عیسی، یکی از کتاب‌های روایی معتبر و از اصول اولیه‌ی شیعه به شمار می‌‏آید و از زمان نگارش، تا این زمان، در طول هزار سال، پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه واقع شده است. از این کتاب در مجموعه‏‌های روایی بزرگ مانند کتب اربعه، وسائل الشیعه، بحار الأنوار و دیگر کتاب‌های روایی معتبر، نقل روایت شده و بر آن استناد کرده‌‏اند.
علامه مجلسی بعد از آن که احتمال می‏‌دهد این کتاب نوشته‌ی حسین بن سعید اهوازی باشد در ادامه می‏‌نویسد: «یظهر من بعض مواضع الکتاب الأول أنه کتاب النوادر لأحمد بن محمد بن عیسی القمی و علی التقدیرین فی غایة الاعتبار»[1]
شیخ حر عاملی در باره‌ی آن می‏‌نویسد: «دو نسخه‌ی صحیح و معتبر از این کتاب به دست من رسیده است که من در آن تحقیق کردم و دیدم اکثر روایات آن در کتب اربعه و کتاب‌های مشهور و متواتر دیگر موجود است و احادیث فراوانی از این کتاب را شیخ طوسی و شهید اول و ابن طاووس و حمیری و طبرسی و دیگران در تألیفات خود از این کتاب ـ که نوشته‌ی احمد بن محمد بن عیسی است ـ نقل کرده‏‌اند. این روایات هم اکنون نیز موجود است و قرائن و شواهد بر اعتبار این کتاب نیز فراوان است».
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:
بنا بر آنچه گذشت، کتاب النوادر اشعری، از منابع استجماع تأسیسی قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان است.
-------------------------
[1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد 1، صفحه‌ی 16. ترجمه: با توجه به برخی از عبارات کتاب، آشکار می‏‌شود که این کتاب، کتاب النوادر، نوشته‌ی احمد بن محمد بن عیسی قمی بوده و به هر حال، این کتاب در نهایت اعتبار است.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است