حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

نام کتاب:
نام این کتاب، «المَحاسِن» است.
مؤلف کتاب:
مؤلف این کتاب، ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقی (274 یا 280 ق) است.
خلاصه‌ی محتوای کتاب:
اصل کتاب المحاسن مجموعه‌ی بزرگی شامل حدود صد بخش (یا کتاب) بوده و از آن با تعبیر «کتب المحاسن» یاد کرده‌اند. این کتاب، مجموعه‌ی جامعی از روایات شیعی با موضوعات گوناگون از جمله فقه و علل شرعیه، آداب، حکمت، توحید و اصول و فروع دین بوده است.
آنچه از این کتاب به دست ما رسیده تنها بخشی از این جامع حدیثی، دربردارنده‌ی ۲۶۰۴ حدیث در ۱۱ کتاب به شرح زیر است:
کتاب الأشکال و القرائن، شامل روایاتی که در آن‌ها اعداد ۳ تا ۱۰ بکار رفته و همچنین وصایای پیامبر(ص) و اهل بیت (علیه‌السلام) آن حضرت. (۵۱ حدیث)
کتاب ثواب الأعمال، شامل روایاتی درباره‌ی اجر و پاداش انواع اعمال خیر. (۱۵۲ حدیث)
کتاب عقاب الأعمال، روایاتی پیرامون گناه و مجازات انواع اعمال ناپسند. (۱۴۳ حدیث)
کتاب الصَفوَة و النور و الرّحمة، شامل روایاتی درباره‌ی مقام و منزلت رسول خدا(ص) و اهل بیت (علیه‌السلام) آن حضرت و شیعیان آنان. (۲۰۱ حدیث)
کتاب مصابیح الظُلَم، در بر دارنده‌ی مباحث شناخت و معرفت حق. (۴۶۷ حدیث)
کتاب العِلَل، شامل علل احکام شرعی. (۱۳۰ حدیث)
کتاب السفر، شامل احکام و روایاتی درباره‌ی سفر. (۱۶۰حدیث)
کتاب المَآکل، پیرامون احکام خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها. (۹۷۹ حدیث)
کتاب الماء، شامل احکام آب‌ها. (۱۱۴ حدیث)
کتاب المَنافع، شامل احکام استخاره و مشورت. (۳۳ حدیث)
کتاب المَرافق، شامل احکام منزل و نظافت و وسایل رفت و آمد. (۱۷۴ حدیث)
بررسی‌های بیشتر:
این کتاب از بهترین کتاب‌های روایی شیعه به شمار می‌‏آید و برخی اهمیت و اعتبار این کتاب را در ردیف «کتب اربعه» دانسته‌‏اند. کتاب محاسن یکی از منابع مهم کتاب کافی است و شیخ کلینی بسیار به این کتاب استناد نموده و از آن روایت نقل می‏‌کند.
شیخ صدوق در آغاز کتاب «من لا یحضره الفقیه» می‏نویسد: «من احادیث این کتاب را از منابع مطمئنی که در میان فقهای شیعه مشهور است و بر آن استناد کرده و به آن مراجعه می‏‌کنند گرفته‌‏ام؛ مانند کتاب المحاسن نوشته‌ی احمد بن ابی عبد الله برقی، این کتاب از اصول اولیه‌ی شیعه و از کتاب‌هایی است که سند من به آنها معروف است. این کتاب در فهرست کتاب‌هایی است که از مشایخ بزرگ شیعه روایت می‏‌کنم»[1]
ابن ادریس در آخر کتاب سرائر در بخش مستطرفات، المحاسن را یکی از اصول روایی مورد اعتماد شیعه دانسته است.[2] قاضی نور الله شوشتری از این کتاب به عنوان پنجمین کتاب معتبر شیعه و در ردیف کتب اربعه نام برده است.[3]
ملا محمد تقی مجلسی در شرح فارسی بر «کتاب من لا یحضره الفقیه» می‌نویسد: «کتاب محاسن نزد ما هست و چنان‌که مشایخ نقل کرده‌اند، مؤلف آن بسیار بزرگ، ثقه و معتمد علیه بوده است و آنچه هم اکنون از کتاب موجود است، شاید ثلث آن باشد.»[4]
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:
بنا بر آنچه گذشت، کتاب المحاسن، از منابع استجماع تأسیسی قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان است.
------------------------
[1]. من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، جلد 1، صفحه‌ی 2.
[2]. حلی، مستطرفات سرائر، ۱۴۱۱ق، ص۶۴۱.
[3]. برقی، المحاسن، ۱۳۷۱ق، ج ۱، ص۱۰.
[4]. مجلسی، لوامع صاحبقرانی، ج ۱، ص۱۹۳.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است