حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

حاج فردوسی

معلم معنویت و مؤلف منهاج فردوسیان

نام کتاب:
نام این کتاب، «الزُّهد» است.
مؤلف کتاب:
مؤلف این کتاب، حسین بن سعید اهوازی، از شخصیت‌های بزرگ شیعه در قرن سوم هجری و یکی از یاران امام رضا و امام جواد و امام هادی (علیهم‌السّلام) است.
خلاصه‌ی محتوای کتاب:
موضوع این کتاب، نکات اخلاقی و تربیتی است. در این کتاب بحث‏‌هایی مانند: فضیلت سکوت همراه با تفکر و ترک کارهای بی‏‌فایده و غیر ضروری، مذمت سخن‌چینی، رعایت ادب و تشویق به کارهای خیر، خوش اخلاقی و مهربانی و مذمت بد اخلاقی، بیان معروف و منکر، احترام به پدر و مادر و اقوام، حق همسایه، بیان دنیا و دنیاطلبی مطرح شده است. کتاب حاضر شامل 290 حدیث است که در ضمن 20 باب، توسط مؤلف تنظیم شده است.
بررسی‌های بیشتر:
این کتاب یکی از سی کتابی است که حسین بن سعید به رشته‌ی تحریر در آورده است. کتاب‌های حسین بن سعید به حدی از درجه‌ی اعتبار و شهرت بوده‏‌اند که علمای رجال، کتاب‌های دیگر روات شیعه را به این کتاب‌ها تشبیه می‏‌کردند.
کتاب المؤمن یکی از اصول معتبر روایی و یکی از اصول اولیه‌ی شیعه به شمار می‌‏آید و از زمان نگارش، پیوسته مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار داشته است. بسیاری از مجموعه‏‌های بزرگ روایی شیعه از این کتاب روایت نقل کرده و این کتاب را یکی از مصادر معتبر خود قرار داده، به آن استناد جسته‌‏اند؛ از جمله: «الکافی» و «من لا یحضره الفقیه» و «المحاسن» و «بحار الأنوار».
علامه مجلسی در باره‌ی این کتاب می‏‌نویسد: «کتاب المؤمن نوشته‌ی محدث بزرگ و شیخ مورد اطمینان حسین بن سعید اهوازی است. جلالت و اعتبار مؤلف این کتاب ما را از بحث در باره‌ی اعتبار آن بی‏‌نیاز می‏‌سازد»
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:
بنا بر آنچه گذشت، کتاب الزهد، از منابع استجماع تأسیسی قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان است.

تعداد نظراتی که بر این مطلب نوشته شده است: ۰ نظر

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب، اظهار نظر می‌کند
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
این وبگاه در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به شماره‌ی شامد: «1 - 1 - 769104 - 65 - 0 - 3» ثبت شده و تابع قوانین مکتوب جمهوری اسلامی ایران است. / مطالب این وبگاه، وقف عام بوده و نشر آن، حتی بدون نام، آزاد است